Citroën Xantia Break Turbo C.T. VSX (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break Turbo C.T. VSX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 187.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
So far so good!
- 192.000 km
Citroën, ik houd ervan en heb er altijd van gehouden. Mijn eerste auto moest en zou een Citroën zijn, sterker nog, en dan eentje met hydropneumatiek. Na mijn studententijd had ik niet per se een auto nodig en ik kon mijn geld wel beter gebruiken. Pas nadat ik van baan veranderde en het woon-werk verkeer toch beter met de auto zou gaan dan het OV ging ik actief op zoek. Voor die tijd had ik natuurlijk al elk model in mijn hoofd oneindig lang de revue laten passeren. De shortlist was al teruggebracht onder druk van smaak, geld, ruimte en comfort tot óf een BX óf een Xantia. Eigenlijk had ik een BX Chic in gedachten, maar op het laatst stapte ik over op Xantia. Ik wilde best veel ermee gaan rijden en ik heb een kind dus iets meer up to date techniek en comfort was wenselijk (sorry BX-vrienden). Over een ding was ik zeker: géén blauwe (9 vd 10 zijn blauw of groen) en géén break (suf, ik vind juist die berline kont zo mooi). Maar ja, vrienden met kinderen raadden me met klem aan tóch een break te nemen (lekker praktisch). En zo geschiedde: ik ging me focussen op niet-blauwe en niet-groene Xantia breaks. Een 1.8 of 2.0 SX 16 klepper moest het worden. En op een dag trof ik op Marktplaats een blauwe (!), break (!) met 8 klepkes (!) aan. Maar wel een Turbo CT voor niet te veel geld en full options... Wezen kijken en op slag verliefd. Auto had alle papieren en historie, had geen aandachtspunten en was goed geprijsd. De volle asbakken en dito lucht kreeg ik er gratis bij.
Na een mega poetsbeurt en volle tank konden mijn nieuwe 2e vriendin en ik touren. Dat doe ik tot op de dag van vandaag dagelijks. Meestal 40mk woon-werk en soms een langere rit. Wat een fantastische wagen! Ondanks de 1480 kilo trekt het blok probleemloos strepen. De Turbo over de hele band helpt hier zeker bij. Alle opties (zeker voor 1996) zitten erop. Ik heb nog geen druppel olie bij hoeven vullen. Is het blok eenmaal warm dan heb je een heerlijke roffel en turbo. Geen whiplash turbo maar meer een gentleman's power. Of ik nou vanaf een rotonde een 80km weg opschiet of op de snelweg in wil halen: met mijn grote teen waan ik me net een coureur. In een blauwe burgerlijke station, dat dan weer wel. Maar met 150pk en zo'n prachtkoppel hoef ik me niet te schamen.
De auto is overigens geboren (1e koper) in Duitsland, na een tijdje geimporteerd naar Frankrijk en daarna naar Nederland. Dit is zowel op papier als in de 'overlevering' na te gaan.
Valt er wat op aan te merken? Jazeker! Technisch is de auto 110% ok. Zelfs nu in de strenge winter geeft de auto geen krimp (starten = starten). Maar... wat een dorst heeft deze wagen. De 1480 kilo i.c.m. de 2 liter turbo en een ietwat sportieve rechtervoet van mij zorgen voor gemiddeldes waar je tegenwoordig niet meer mee aan kan komen. Dat ik niet veel lange afstanden rijd zal hier zeker aan bijdragen. Op Spritmonitor.de zag ik dat het wel mogelijk is om hier zuinig mee te rijden, maar mij lukt het niet. Ach ja, ik ben zo verliefd op deze wagen dat ik het voor lief neem. Zelfs bevriende autokenners die pro VAG, anti Frans zijn geven murmelend toe dat ik hier een goede koop aan gedaan heb!
Overigens probeer ik te inventariseren hoeveel en welke Turbo CT VSX breaks er nog rond rijden. Aanmelden mag altijd!
Overigens2: bekijk ook eens mijn blog: http://veerbol.blogspot.com/
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.