Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • Xantia Break

Citroen Xantia Break 2.0i 16V SX (1997)

Pakezel met volume

Citroen Xantia Break 2.0i 16V SX (1997)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de Break-uitvoering van de Xantia heeft Citroën nu drie stationcars in zijn programma. De Xantia vult het gat tussen ZX Break en XM Break. Waardoor Citroën nu werkelijk voor ieder wat wils heeft.

Van de Xantia Break heeft Citroën weer iets heel moois gemaakt. In tegenstelling tot de Breaks van de ZX en XM heeft Citroën de achterportieren van de Xantia danig aangepast. In vergelijking met de hatchback werd de Break 22 centimeter langer en voorzien van een uiterst smaakvol gestileerde koets. Met name het wipje in het achterportier geeft hem iets spannends. De nieuwe achterklep, die doorloopt tot in de achterbumper, heeft Citroën vervaardigd van kunststof. Desondanks voelt hij behoorlijk zwaar aan. Over één ding hoeven we niet te twijfelen: de Xantia Break is gewoon de mooiste stationcar in zijn klasse.
Maar ook een van de meest volumineuze. Onder het afdekzeiltje is er achterin al meer dan genoeg ruimte voor zes koffers, maar met de bank neergeklapt kom je bijna aan de 1700 liter inhoud tot het dak. Door het hydractieve veersysteem kun je de hoogte van het koetswerk boven de weg variëren en daarmee ook de hoogte van de laadvloer. Als je zware spullen gaat uitladen, zet je hem in de hoogste stand: je hoeft de bagage dan nauwelijks omhoog te tillen. In de laagste stand schuif je zware voorwerpen makkelijk van of op een karretje. Doorzakken bij zware lading doet de Citroën ook niet omdat het veersysteem automatisch zorgt voor een constante rijhoogte. Een ander voordeel is de zeer compacte wielophanging van de Xantia: er is nauwelijks sprake van inspringende wielkasten in de laadruimte. Hij is voorzien van een kleine, harde hoedenplank, waar het afdekzeiltje aan vast zit. De achterbank kan in ongelijke delen worden neergeklapt en is ook voorzien van in hoogte verstelbare hoofdsteunen.

Royale ruimte
Zoals gebruikelijk in stationcars is de hoofdruimte achterin ruim. Een 1,80 meter lange volwassene heeft nog drie centimeter speling met de hemelbekleding. De Citroën biedt ook centimeters vrije knieruimte. Voorin is er ruim voldoende bewegingsvrijheid. De bestuurdersstoel is met een hefboompje in hoogte te verstellen. De Xantia heeft aanmerkelijk betere stoelen dan vroeger: de zitting is langer en iets vlakker geworden. We zijn echter nog niet helemaal tevreden over de vorm van de rugleuning.
Citroën zou Citroën niet zijn als de Break niet wat afwijkende zaken zou hebben. Neem nou het dashboard. Het grote handvat rechts op het dashboard roept herinneringen op aan vierwielaangedreven 'ridders van de bagger'. Ook het deel van het dashboard achter het stuur ziet er anders uit dan de doorsnee: het is rechthoekiger dan we gewend zijn. Over het overzicht hebben we geen klachten en bergruimte voor klein grut biedt de Xantia genoeg. Het airbagstuur is standaard.
Om een beetje vooruit te komen, was de testauto voorzien van een tweeliter motor met zestien kleppen. Citroën gebruikt de motor die we kennen uit grote broer XM en uit de 605 van concerngenoot Peugeot. In deze Xantia voldeed hij prima: soepel genoeg en vrij stil. Als je goed oplet, merk je dat de trekkracht bij 3000 toeren met een sprongetje stijgt. Met 132 pk vermogen maakt hij de Xantia tot een vlotte reiswagen waarin het plezierig kruisen is met zo'n 150 km/h. Toch vallen de prestaties wat tegen. De motor gaat redelijk zuinig met brandstof om. Hij past goed bij het karakter van een comfortabele reiswagen. Ook het bescheiden windgeruis levert een positieve bijdrage aan het comfort.
Het weggedrag behoort tot de top in deze klasse. Uiteraard profiteert de Xantia van zijn geweldige hydractieve veersysteem dat hem scherp sturend de bocht door laat gaan. Voor het echte snelle werk kun je de vering op de sportieve stand zetten. Het 'vliegend-tapijtcomfort' is imponerend. Het is net of alle wegen opnieuw zijn geasfalteerd als je er met de Citroën overheen komt. Als je over een richel rijdt, hoor je weliswaar een flinke klap, maar je voelt vrijwel niets.
Remmen doet hij goed en het systeem is netjes te doseren. Wel moet je wennen aan de directheid van het pedaal. ABS moet extra worden besteld.

Conclusie
De Citroën is met zo'n 46 mille sinds kort even duur als de 5- deurs. Dat heeft z'n concurrentiepositie dusdanig verbeterd, zodat de Break nu ook financieel heel aantrekkelijk is.

Signalement

Merk Citroen
Model Xantia Break 2.0i 16V SX
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 20.869

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.660 mm / 1.755 mm / 1.416 mm
Wielbasis 2.740 mm
Massa leeg 1.327 kg
Laadvermogen 633 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 713 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Xantia
Citroën Citroën Xantia

Uitgelicht aanbod

    Citroën Xantia 1.6i X. Zeer nette staat. 1e eig.

    Citroën Xantia 1.6i X. Zeer nette staat. 1e eig.

    • 1996
    • 103.220 km

    € 3.950

    Citroën Xantia 2.0i 16V XU10J4R (RFV) motor SX Break

    Citroën Xantia 2.0i 16V XU10J4R (RFV) motor SX Break

    • 1997
    • 85.500 km

    € 2.500

    Citroën Xantia 1.8i

    Citroën Xantia 1.8i

    • 1998
    • 122.935 km

    € 4.500

Meer Citroën Xantia occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Xantia specificaties
  • Citroën Xantia occasions
  • Citroën Xantia video's
Advies en informatie
  • Citroën Xantia tests
  • Citroën Xantia gebruikersreviews
  • Citroën Xantia index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Xantia 2.0i 16V (2000)

    Citroen Xantia 2.0i 16V (2000)

    6
    • 4 november 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Xantia Break 1.9 TD SX (1996)

    Citroen Xantia Break 1.9 TD SX (1996)

    6
    • 10 december 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Xantia 1.8i 16V (1998)

    Citroen Xantia 1.8i 16V (1998)

    19
    • 6 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Xantia Break 1.8i X (1997)

    Citroen Xantia Break 1.8i X (1997)

    14
    • 28 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

    Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

    2
    • 6 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

    Citroën Xantia 1.8i 16V Plus (2001)

    7
    • 27 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Xantia 2.0i 16V (2000)

    Citroën Xantia 2.0i 16V (2000)

    16
    • 17 januari 2018
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën Xantia (1993) - Liefhebber Gezocht

    Citroën Xantia (1993) - Liefhebber Gezocht

    64
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Xantia - Facelift Friday

    Citroën Xantia - Facelift Friday

    82
    • 31 december 2021
  • PREMIUM
    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    Citroën Xantia vs. Peugeot 406 - Occasiondubbeltest

    • 9 maart 2021
  • Citroën Xantia 2.0 Turbo CT Activa - Op de Rollenbank

    Citroën Xantia 2.0 Turbo CT Activa - Op...

    • 16 januari 2020
  • Klokje Rond - Citroën Xantia Break 1.8i - 2000 - 486.985 km

    Klokje Rond - Citroën Xantia Break 1.8i...

    95
    • 10 oktober 2016
  • PREMIUM
    Citroën Xantia Break 1.8i

    Citroën Xantia Break 1.8i

    • 4 oktober 2016
  • Klokje Rond - Citroën Xantia 2.0 HDI

    Klokje Rond - Citroën Xantia 2.0 HDI

    64
    • 24 november 2014
Merk
Merk
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    19
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    176
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden