Citroen Xantia Break 1.8i X (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.8i X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 136.000 km |
KM-stand laatst | 257.677 km |
Comfortabel en goedkoop rijden
- 243.000 km
Ik ben met mijn Xantia Break 1.8 8v X1b het 14e jaar ingegaan nadat ik de auto met 9 jaar oud gekocht heb als gezinsauto, en heb er zelf bijna een ton mee gereden. Later heeft ze ook waarde gekregen als trouwe metgezel in de verbouwing.
Ik ben er zonder meer zeer tevreden over. Met de aanschafkosten erbij kom ik met de garage/apk/reparatie- en tuningkosten (oa lederen hoezen, Chambord doppen) en specifieke zaken als dakdragers en Haynes manual (ca € 1000) op een gemiddelde van nog geen € 70,- p/m. Dit is incl winterbanden in eigen opslag.
Incl verzekering, wegenbelasting en wegenwacht rij ik de auto voor € 170,- p/m voor een grote bak waar 1700 liter bagage in gaat. Dat lijkt mij niet slecht, met een verbruik van ca 1:10, al kom ik nu wel op het punt de koppeling te moeten vervangen en wellicht de bak moet laten nakijken. Dan zullen de kosten naar rond de €75 p/m stijgen, schat ik in. Met 244k op de klok en wellicht nog minimaal 6 jaar plezier in het verschiet, het overwegen waard. Distributiewissel was ook nog maar 2 jaar terug. Motortje werkt nog prima. Interieur is verzorgd en netjes. Exterieur heeft wel leeftijds- (lak) en gebruikerssporen (paar kleine deukjes).
Het is een uiterst comfortabele wagen, die dat ook blijft als je periodiek (3 à 4 jaar) de hydraulische bollen op druk laat brengen (of indien nodig vervangt, desnoods door een occasion ) en dan ook de LMH mee ververst. Kun je ook gelijk de hoogteregelaar een revisie meegeven; in Almere zit een gerenomeerd adres. Ook gebruik ik deze interval om de motorolie te verversen wat neerkomt op ca 30.000 km. Gebruik ook voor de koelvloeistof een dergelijk interval. De eerste 2 jaar deed ik nog aan grote beurten, maar ik ben steeds meer zelf gaan doen omdat je een aantal zaken eenvoudig zelf in een dhz garage doen kunt.
Behalve de hydrauliek is en blijft dit een eenvoudige auto qua techniek, zonder airco en ingewikkelde elektronica. Maar al met al uiterst degelijk.
In 2016 heeft ze mij voor het eerst écht in de steek gelaten (of was het de garagist?) met een gebroken rubber in de voorraadbol, net na het op druk brengen van alle bollen en op weg naar huis.
In 2017 helaas een weggeschoten kv koppelstpk op het schutbord, welke ook niet meer nieuw te verkrijgen was. Dan heb je echt een paar tiewraps van de wegenwachter nodig 😅; en de expertise van een Citro-specialist.
En deze maand dan; een lekkage in het hydraulisch systeem door een afgebroken hydraulische slang. Helaas liet mijn (nu voormalige) Citro-garagist mij in deze ook in de steek met een verkeerde en dus te dure diagnose. De knuppel had de slang in kwestie niet geconstateerd 😐
Er zijn wel een paar typische zaken bij de Xantia break; het meest positieve is dat ie niet schijnt te willen roesten (...).
Maar de mindere dingen zijn, omdat je voor verkeersdrempels nooit af hoeft te remmen, dat je om de zoveel jaar 4 soldeerpunten achterop je tellerbak moet doorsolderen (tip: eenmalig naar soldeerspecialist gaan) omdat je snelheidsmeter niet meer werkt en is toch 2,5 uur werk met dashboard in- en uitbouwen; weinig opbergruimte in cockpit als je ook nog een startonderbreker hebt; elke break eerst een achterklep lekkage dient te tackelen; de kachelradiateur zweet (kortstondig een maggi-lucht) en laat een vettig zweem op de binnenkant van je ruiten achter; elke 5 jaar kennelijk een nieuwe achterruitenwisserrelais; nieuw toch €60. Bij de sloop €15. En een uurtje werk; de lak is uiterst vogelpoep-gevoelig (dat is echt zonde); het kabeltje van de luchttoevoer uiterst gevoelig is voor knikken waardoor deze in hopelijk de goede stand (open) vast blijft staan; je behoedzaam met de hoedenplank-uitrol om moet gaan omdat afgebroken nokjes een prijzig item is (€50); waardeloze windgeruis van de zijramen heb ik opgelost met windschermen van een gerenommeerd merk en werkt goed; de passieve achterremmen werken op een héél specifieke manier welke niet iedere apk keurmeester door schijnt te hebben en daarop onterecht wordt afgekeurd. Dus altijd naar een station met rollerbank! gaan; niet alle onderdelen zijn nog nieuw verkrijgbaar.
Positieve punten: de hydrauliek, absoluut: het rijcomfort is ronduit uitmuntend en heeft wat betreft de Xantia 1b onterecht een negatief imago (verkeersdrempel is een nutteloos item; gewoon aan max snelheid houden 😉; alle wegen lijken nieuw geasfalteerd dus ideaal in België); geen roest na ruim 22 jaar; geen dure auto in aanschaf en onderhoud, mits niet alles tegelijk komt; de onderdelen zijn doorgaans niet echt duur; de ruimte; iedereen zit erg ruim en comfortabel; je buurman heeft altijd een parkeerplek in je achterbak zoveel ruimte heb je; je kunt de auto in een hoge stand zetten voor een makkelijke in- en uitstap alsook makkelijk laden en lossen en heb het als komode kunnen gebruiken 🤗; de auto zet zich altijd waterpas waardoor zelfs met een zware lading drempels geen probleem vormen en ook handig is met caravan/aanhanger; het werkt ook als een soort esp in bochten, die je harder kunt nemen dan je meeste mede-weggebruikers; de auto begint bijzonder te worden want je komt tegenwoordig niet zoveel Xantia's meer tegen; de Break x1 heeft een onmiskenbare smoel en kont alsook van opzij en is zonder te overdrijven 1 van de mooiste 'stations' ooit gebouwd, juist omdat het echt als station is ontworpen en niet als vergrote 'sedan' ; de schijfremmen rondom zijn echt heel fijn om te hebben; je buren kijken meewarrig dat 'dat ding' nog rijdt 😁 Een absoluut werkpaard; voor sierpaarden moet je elders zijn.
Ik geloof niet dat ik hieraan nog wat toe heb tevoegen. Ik hoop dat ik zelf nog een aantal jaren plezier van de Xantia mag hebben 😎
Update: Door de APK
- 250.000 km
De 23-jarige dame is met vlag en wimpel met winterbanden door de APK gekomen. Dat lukt een oudje dus nog gewoon 💪🏻
Dus weer wat budget voor regulier DHZ onderhoud over. Mooi 🙃
De olie- lucht- en brandstoffilter, 3 Bosch ruitenwissers, Bosch bougies en 2 nieuwe Van Wezel knipperlichten voor zijn al binnen. De 2 nieuwe sproeikoppen en wisservloeistofslang moeten nog uit China komen; kleine revisie in het vooruitzicht. Ca € 125 totaal
Ik was laat met de bandenwissel; maar alsnog 2 zomerbanden aan voorkant voor nieuwe vervangen en laten uitlijnen. € 221
Ik heb vorig jaar namelijk toch besloten de bak te reviseren en de koppeling te vervangen. Dat was €1000 ex btw en hopelijk de investering waard 😬
De auto trok een beetje naar rechts nadien.
Begin dit jaar ging de thermostaat kapot in de 'dichtstand' waardoor ie heel snel oververhit raakte. Voor ca. 4 tientjes er zelf 1 ingezet, incl preventief K-seal bij de koelvloeistof, om een eventuele koppakkingsprobleem voor te zijn. Auto is toch heel even oververhit geweest....
De seal heeft kennelijk het zweten van de kachelradiateur verholpen, want je ruikt hem niet meer 😆
Ik hoor sinds kort aan de onderkant een resonerend metalig rammeltje; het hitteschild lijkt niet goed vast. Ik hoop dat dit het is; dan is dat makkelijk te verhelpen.
De achterdemper uit 2012 heeft veel roest zag ik; die gaat dan nog preventief vervangen worden. Zelf doen kan al vanaf een paar tientjes. Bij de snelfitter was dat toch 8x de prijs destijds 😐
Al met al is het streven het onderhoud incl nog een bollencheck het voor dit jaar onder de € 600 te houden. Gaat lukken?
Einde era
- 257.677 km
Te veel reparaties tegelijk helaas. Koppakking, hydraulische lekkage van/bij stuurbekrachtigingspomp in 1 weekend. Tel daarop de lakschade aan het dak, elektrisch euvel van interieurverlichting en centrale vergrendeling, een rammelend hitteschild, kleppen die om aandacht smeekten en als toetje een afgebroken pookknop. En tja, dan wordt het iets te veel aan reparatiekosten, en kun je dat geld beter besteden in aan een ander karretje. Het is mooi geweest en het was mij een waar genoegen na bijna 16 jaar; au revoir ma belle voiture Française.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroen Xantia Break 2.0i 16V SX (1997)

Citroën Ami 8 (1975) - In het Wild

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto

Stellantis gaat middelgrote bestellers bouwen in Turkije

Citroën ID (1966) - In het Wild
