Citroën Xantia Break 1.9 TD SX (1997)

autoreview

Citroen Xantia Break

Signalement

UitvoeringXantia Break 1.9 TD SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf16.800 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ideale gezinsauto
Vijf volwassenen inclusief bagage kun je comfortabel vervoeren. Aanhanger erachter, geen probleem, door de hydropneumatische vering blijft het rijgedrag onder alle omstandigheden goed.Even een omafiets halen bij de Makro inclusief kartonnen doos? Geen probleem, deelbare achterbank neer, en op de zo gecreerde vlakke laadvloer kan je ongelooflijk veel kwijt.

Comfort en prestaties
De motor is stiller en draait mooier dan andere diesels die ik ken. (peugeot 307, volvo v40 td en ford mondeo td)
De motor pakt vanaf lage toerentallen mooi op en is naar mijn idee redelijk snel in het veel voorkomende snelheidsgebied tussen 80 en 140km/uur.
Het veercomfort is zeer goed en de wegligging ook.

Kwaliteit
Het gegeven dat de auto mij over een periode van 2 jaar en 50000 kilometer nog nooit heeft laten staan vind ik een compliment waard te meer als je bedenkt dat het bouwjaar 1997 betreft en er momenteel 224000 kilometer op de teller staat.
Typisch Frans is dat af en toe de snelheidsmeter uitvalt en heel af en toe de instrumentverlichting. De koppeling laat zich vrij zwaar bedienen wat echter alleen opvalt als je zojuist in een andere auto hebt gereden.De verwarming is slecht te doseren.Het wordt of te heet of te koud. In de winter is dat vrij irritant. De airoco functioneert wel goed.

Kostenplaatje
Het verbruik is gemiddeld 1 op 13,5 als je redelijk vlot rijdt.(120-140 km/uur)
De auto is niet al te zwaar,ongeveer 1335 kg zodat aan wegenbelasting voor deze diesel ongeveer 79 euro per maand moet worden neergeteld.De onderhoudskosten bedragen tot op heden 1890 euro over ruim 50.000 km.De auto is voor 8000 euro aangeschaft in april 2002 en levert naar verwachting bij een dealer nog 2500 euro op.

Nog wensen?
Een bekerhouder zou prettig zijn, evenals wat hardere stoelen(beginnen nu enigzinds door te zitten) en een beter te doseren verwarmingssysteem.

Volgende keer weer een Citroen?
De vormgeving van een auto vind ik vrij belangrijk.De Xantia station vind ik een nog steeds een mooi ontwerp. De C5 spreekt me absoluut niet aan qua vormgeving dus die valt al gelijk af. Twee keer dezelfde auto kopen doe ik zelden dus ik denk dat ik voorlopig nog maar even blijf rijden in deze wagen.

PROBLEMEN

-2 versleten wiellagers
-motor werd onder hoge belasting te warm doordat 1 van de 2 radiateurventilatoren niet meer functioneerde
-2 veerbollen preventief vervangen, deze lekte iets.
Totale onderhoudskosten beurten en bovengenoemde reparaties bedragen 1890 euro (224.000-168.000, over +/- 50.000 kilometer).Alle genoemde reparaties zijn tijdens de beurten uitgevoerd met uitzondering van de vervanging van de wiellagers.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.