Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • Saxo

Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)

autoreview

1
Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)
Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)Citroën Saxo 1.6i VTS 16V (2003)
Anoniem
  • Gebruikersreview
13 januari 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSaxo 1.6i VTS 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 12 januari 2005

Ooit heb ik een AX GTI in bezit gehad. Binnen 2,5 jaar het klokje rond, zonder ook maar een probleem. Toen ik "de laatste" nieuwe Saxo 16V te koop zag begin 2004 was de deal snel gemaakt; voor erbij, naast de Impreza GT Turbo die inmiddels het veld heeft moeten ruimen.
Ik hoor u denken: wat een achteruitgang! Mispoes, het brute vermogen ontbreekt weliswaar en vanaf 180 is het weggedrag wat minder solide, maar daar staat tegenover dat de Saxo zoveel agieler rijdt, dat alleen op snelweg ritten langer dan een uurtje de zoete herinnering aan de Impreza bovenkomt. Deze 120pk Saxo gilt in een streep naar 7000 toeren, zit rond de 8 seconden op 100 en gaat door tot boven de 200km/u: in Nederlandse omstandigheden dus meer dan genoeg.
Maar vooral: alles voelt zo direct, speels en toegankelijk aan dat ik steeds weer het idee heb met een jonge hond te dollen in plaats van een zwaar getrainde politieherder. Een haakse bocht verrast je nooit: 1 of 2 maal terugschakelen, gas en stevig blijven insturen. Beheerst maar zeker. Wat is dit ding ongelofelijk neutraal en vastberaden! Vlieg je de bocht uit met een Saxo 16V, dan ben je sukkel. Rijdt een ander je in een bocht voorbij: dan had ie minimaal 4 Saxo"s kunnen kopen of is het een Impreza Turbo (of - o ja - zit je te soezen). Elk gaatje is groot is genoeg om er tussendoor te piepen of om in te parkeren. Wegenbelasting (900kg), verzekering, verbruik (ruim 1:13) en onderhoudskosten zijn een lachertje in vergelijking met andere auto"s met dit prestatiepotentieel en deze funfactor; een continue smile achter het stuur is nauwelijks te onderdrukken, altijd lol! En niemand zal je als asociaal bestempelen, want hij is zowel sympathiek als relatief onopvallend. Momenteel is er in mijn ogen geen andere nieuwe auto te koop die de Saxo VTS 1.6 16V evenaart, laat staan verbetert tenzij je minimaal 15k Euro extra wilt uitgeven. Vernieuwing in deze kleine compactklasse heeft niet tot verbetering geleid.
Is er dan helemaal niets aan te merken op deze auto? Jawel hoor, de zitpositie is zeer matig, het meubilair klein en ielig, de rugleuning vertoont speling, het stuur staat onhandig en is niet van leer (schande!!) en het design is eh, van toen, maar afgezien van het plastic stuur is het te billijken: de auto komt uit Frankrijk weet je wel en is 15 jaar geleden ontwikkeld. Vergeet niet dat je voor 17000 Euro een fully loaded racer kreeg incl. airco, dubbele airbags, ABS, schuifdak, electrische ramen, spiegels (verwarmd!), ab op de cv en cool vet 195/45-15 rubber. En bovendien een met een comfotabel weggedrag waarmee je prima dagelijks een paar honderd kilometer kunt wegtikken en met je grootmoeder kunt gaan shoppen.
Laat de Citroen C2 VTS staan, vergeet die bonkige Seats met hun karakterloze VAG bouwdoos techniek, de luie 206 GTI en spijkerharde RC, veel te dure Mini"s en wiebelende Clio"s met kever uitlaat, maar ga op zoek naar iets leuks tweedehands. Een Saxo 16V of evt. Peugeot 106 GTI. Nu zijn ze er nog, sla je slag!

PROBLEMEN

  • 12 januari 2005

Zo probleemloos als mijn AX GTI van weleer is deze toch volledig uitontwikkelde Saxo niet. Bij wegrijden en doorschakelen kwamen er soms vreemde geluiden vanonder de bodem (klonk/bonk): de (Devil sport-) uitlaat raakte een hitteschiltje en de achterwielophanging (rubbers?) kreunt, kraakt of reutelt naar gelang de omstandigheden. Erger: soms wil de auto niet starten. Bot doorstarten met gas op de plank leidt na 10-20 seconden wel tot resultaat, maar het klopt niet. Waarschijnlijk komt het hi-tech blok niet tot compressie, dunne 5W30 olie heeft nog niet tot een immer probleemloze start geleid. Let wel: het probleem doet zich alleen voor onder specifieke omstandigheden (3-4 maal in bijna 30k km.), waarschijnlijk betreft het ook alleen mijn auto. En de slinger van het open dak brak af. Toch wel weer erg suf!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Citroën Saxo? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Saxo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Citroën Saxo 1.1i Furio

    Citroën Saxo 1.1i Furio

    • 2003
    • 234.447 km

    € 1.000

    Citroën Saxo ; 1.1I 3D.

    Citroën Saxo ; 1.1I 3D.

    • 2003
    • 199.853 km

    € 995

    Citroën Saxo 1.1i Furio AIRCO/ELEKTR. RAMEN/CENTR. VERGR. rijklaarprijs!

    Citroën Saxo 1.1i Furio AIRCO/ELEKTR. RAMEN/CENTR. VERGR. rijklaarprijs!

    • 2001
    • 161.047 km

    € 1.895

Meer Citroën Saxo occasions

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Saxo specificaties
  • Citroën Saxo occasions
  • Citroën Saxo video's
Advies en informatie
  • Citroën Saxo tests
  • Citroën Saxo gebruikersreviews
  • Citroën Saxo index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën Saxo reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    28
    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    12
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 3 september 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.6i VTS (2002)

    Citroën Saxo 1.6i VTS (2002)

    1
    • 26 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.4i VTS (1999)

    Citroën Saxo 1.4i VTS (1999)

    • 25 november 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 24 december 2015
meer reviews
Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

35

We moeten zeggen dat de Citroën Saxo de tijd goed doorstaat. Er was een tijd dat een vijftien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    28
    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    12
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i Exclusive (1999)

    Citroen Saxo 1.4i Exclusive (1999)

    10
    • 11 januari 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën Saxo

    Facelift Friday: Citroën Saxo

    62
    • 11 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.4i SX (1997)

    Citroën Saxo 1.4i SX (1997)

    • 7 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 3 september 2017
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen AX 11 TGE (1994)

    Citroen AX 11 TGE (1994)

    8
    • 27 april 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden