Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

autoreview

Citroen Saxo 1.4i SX (2001)
Citroen Saxo 1.4i SX (2001)Citroen Saxo 1.4i SX (2001)Citroen Saxo 1.4i SX (2001)Citroen Saxo 1.4i SX (2001)Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

Signalement

UitvoeringSaxo 1.4i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf96.000 km
KM-stand laatst102.000 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

mijn franse vouture

  • 96.000 km

Nou na het beëindigen van een mooie auto hobby bleef het bloed kruipen waar het niet gaan kan.

Met mijn rijke historie van Citroëns wo ax -bx -zx -xantia en saxo wilde ik eigenlijk een citroen als 2de auto welke zowel als dagelijkse auto als hobby voertuig moet gaan dienen.
Dus ben ik op zoek gegaan samen met een goede vriend van me voor een passende auto.
Voorwaarden waren: weinig km gewicht tot 850 en airco.

en na enige zoek werk verricht te hebben en veel pannenkoeken te hebben gezien, kreeg ik een tip van een saxo 1.4 asics met airco uit 2001, weinig km, met ingevuld onderhoudsboekje en met een originele radio cd speler.
Nou de interesse gewekt dus op stap.

Aangekomen bleek er wel het een en ander ermee aan de hand te zijn zoals een defecte airco, kapotte spiegel , sierstrippen allemaal los , en en brandend olie lampje wanneer de motor goed warm was.

Met toch een stevige prijs van 1600€ had ik toch het idee dat het geen kat in de zak zou zijn.

Had ik, zoals ik normaal altijd doe, ff de dealer bellen om het onderhoud de checken had ik deze waarschijnlijk nooit gekocht.

Goede proefrit gereden en deze voelde op wat kleine dingen na goed en verblind door de algemene staat qua roest de auto afgetikt en mee naar huis genomen , ik moest 150km rijden dus een goede proefrit en die beviel.

Ik bezit de auto nu ruim 1 jaar en dat was een heel duur jaar, want de auto had zo ongelofelijk veel achterstallig onderhoud manmanman.

Het begon met de airco ondanks dat ik dit wist een nw condensor en een nw pomp opnieuw gevuld en het werkte jippie, dure grap maar het werkte.

Brandende olielampje bij warme motor bleek een defecte oliepomp te zijn (komt nagenoeg nooit voor in een saxo).

Ik dacht dat deze nu technische in orde zou zijn dus ben ik de auto gaan opknappen, alle skirts vastgezet, body behandeld voor roest, heel veel interieur delen vernieuwd zoals bv het stuur omdat de tand des tijds erg zichtbaar geworden was.
Zo ook nw mistlampen, achterlichten, centrale deurvergrendeling gerepareerd enz enz.

Na een half jaar kwam ik erachter dat er veel slutch in de oiliedop zat en er een olielekkage was, dat laatste is herkenbaar bij de 1.4 tu blokjes.
Dus begon de garage met nw koppakking en daar kwam alle ellende naar boven.
Er bleek een cylinderbuspakking lek te zijn, welke voor de koelvloeistoflekkage zorgde.

Dit bleek het begin te zijn van een monster reparatie, om een lang verhaal niet te lang te maken hierbij een kleine samenvatting:
koppakking met alle bijbehorende zaken om de cylinderbuspakking problemen op te lossen, nw distributie riem met alle bijbehorende onderdelen, nw koppeling met drukgroep, gehele reminrichting vernieuwd schijven/blokken remschoenen, remleidingen enz enz enz.


Kortom 28uur werktijd bij de garage dat zegt genoeg

Als laatste is inmiddels de gehele uitlaat vernieuwd omdat de katalysator verzadigt was en de einddemper verrot was.

Inmiddels hebben we een mooi leder interieur gevonden om er een c6 look te krijgen icm houttrim op het dashboard (moet je smaak zijn)

Verder is deze auto gepersonaliseerd met tijdcorrecte aftermarket velgen, passende audio installatie gemonteerd op de originele plaatsen en een 16v type 1 dakspoiler.

Nu is de auto wel naar mijn zin en hoop dat nu alle rotte eieren eruit zijn gehaald en hoop er nog heel veel plezier aan te gaan beleven.

kleine aanvulling

  • 102.000 km

nou leuk om al jullie reacties te lezen, soms wat off topic (ik vind de Jostieband een super initiatief omdat er zo door die gasten word genoten van muziekmaken en daarmee hun talenten ook zo mogen laten zien)


Nog kleine aanvulling op mijn verhaal:
Toen ik dus de eerste keer ging kijken wist ik dus dat de airco defect was maar de handelaar vermoede dat het alleen bijvullen zou zijn, (mijn fout, omdat het een leuk verkoopverhaaltje is) ik had al wel het gevoel dat er meer aan de hand zou zijn.

En wat ook de doorslag gaf bij de overweging voor de aankoop is dat er in het onderhoudsboekje stond vermeld dat deze wagen in 2016 een vernieuwde koppakking had gekregen waardoor ik het gevoel had dat ze goed onderhoud hadden uitgevoerd, en dat het oplichtende olielampje bij een warme motor in stationaire situatie mogelijk een defecte sensor zou kunnen zijn omdat een oliepomp nooit voorkomt bij een saxo wat dus allemaal niet zo bleek te zijn.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens