Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • Saxo

Citroen Saxo 1.4i Furio VTS (2002)

Een buitenkansje?

Citroen Saxo 1.4i Furio VTS (2002)
  • Autotest
25 juni 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
C3 vóór en C3 ná is 't op dit moment bij Citroën. Maar waar blijft die guitige, kleine Saxo dan? Nou, hier in AutoWeek bijvoorbeeld! Wat Citroën betreft, blijft de Saxo voorlopig in beeld (tot 2005!), net ónder de C3. Een buitenkansje?

Hij is niet dood! Hij leeft! Terwijl iedereen zich focust op de C3, zou je de Saxo bijna vergeten. De Saxo is sinds 1996 op de markt en kwam als opvolger van de AX. Je verwacht nu dat Citroën het - toch inmiddels wat verouderde model - scherper prijst om het extra concurrerend te kunnen maken, maar dat is Citroëns eer te na. Sinds januari 2002 betaal je 1089 euro minder, maar met een prijs van zo'n € 11.400 is deze Saxo zeker niet echt goedkoop. Geeft niet, als 'ie maar goed genoeg is!

Geen harmonie

Kijk je naar de auto, dan zie je onmiddellijk dat dit niet de nieuwste is. In 1999 is de Saxo gefacelift, helaas heeft dit er toe geleid dat voor- en achterkant niet echt goed meer bij elkaar passen. De harmonie is een beetje zoek. Aan de voorkant oogt 'ie moderner dan aan de achterkant. De echte tegenvaller vind je echter in het interieur. Een vreemde zitpositie met het niet verstelbare stuur tussen je knieën. Dat zit echt te laag en er is niets aan te doen.
Verder stoelzittingen die gerust iets langer hadden mogen zijn. Hier verraadt de Saxo dat 'ie van een tijdje terug stamt. Werp een blik op de middenconsole en huiver. We vinden daar een paar oude schuiven voor het bedienen van de kachel, en een draaiknop voor het bedienen van de aanjager die op een 2CV niet had misstaan. Je vraagt je af of dit nog wel mee kan tot 2005. Want zo lang wil Citroën de Saxo nog in beeld houden. Oh, gelukkig! We vinden zelfs een knop om de airconditioning aan te zetten. De airco maakt overigens deel uit van het Asics-pakket op onze testauto en is niet standaard op de Saxo.
De kleine Citroën is leverbaar met een viertal verschillende benzinemotoren en één diesel. Het benzinegamma loopt van een 1.1 tot een 1.6. Wij rijden de versie daartussen, namelijk de 1.4 met 75 pk. Met deze motor is de Saxo een uitgebalanceerd geheel. Waar de 1.1 je het gevoel geeft vermogen te kort te komen en de 1.6 wel erg veel heeft, is de 1.4 de perfecte krachtbron voor de Saxo. Het concept, een viercilinder met acht kleppen, is misschien ietwat verouderd, maar de motor sleurt nog hard aan de Saxo. Het fijne van een achtklepper is het beschikbare koppel bij lage toeren, bij de Saxo gaat het om 111 Nm bij 3.400 tpm. Dit koppel trekt de Citroën met gemak vooruit. Jammer is dat de motor op toeren ietwat rumoerig wordt. De door ons gemeten prestaties vallen een beetje tegen, dit komt ook doordat de metingen op nat wegdek plaatsvonden. Feit is wel dat meekomen in het dagelijkse verkeer geen enkel probleem is, maar om de snelste te zijn zul je wel goed moeten opletten bij het stoplicht! Toch, de 1.4-Saxo geeft een vlotte indruk en daar gaat het voor een groot deel om.
Het maken van onderstellen is aan Citroën wel toevertrouwd; dit blijkt elke keer weer als we instappen in een Citroën. Ook bij de Saxo zit het wat dat betreft wel goed. Klein nadeeltje is dat 't nog weleens een piepje of een kraakje wil produceren. Stap je hier makkelijk overheen, dan kan de Saxo je veel plezier geven. De auto heeft niet veel last van onderstuur; keurig voor een voorwielaandrijver. Onze Saxo is niet voorzien van een sportonderstel (al zou je dat bij dit uiterlijk wel verwachten) maar helt toch niet over-matig in bochten. We kunnen stellen dat er een goede balans is tussen wegligging en comfort. Top!

Zwaar

Kijken we kritisch naar de Saxo en werpen we vervolgens een blik naar de concurrentie, dan heeft de kleine Fransoos het heus zwaar. Het model is, zoals gezegd, verouderd, maar heeft geen uitzonderlijk rijke uitrusting of zeer aantrekkelijke prijs. Het lijkt ons lastig om zo'n auto aan de man te brengen. Dit blijkt ook wel uit de verkoop- statistieken waar de Saxo een zeer bescheiden plaats inneemt. Het door ons geteste actiemodel Asics wordt inmiddels niet meer door Citroën geleverd. De Asics-uitvoering is vervangen door de Saxo Furio 1.4i VTS. Ook een actiemodel met extra's als breedstralers, bumpers in carrosseriekleur en centrale deurvergrendeling. Echter zonder de op de Asics wél aanwezige airconditioning. Natuurlijk laat Citroën de auto wel met de tijd mee gaan door zaken als sidebags op de optielijst te zetten. Toch blijft het moeilijk om een echt goede reden te bedenken voor de aanschaf van de Saxo. Je zal of veel waarde aan een goed onderstel moeten hechten of per se Citroën willen rijden. O ja, nog iets; de kleine Fransoos is ronduit sympathiek. Maar of dat dan genoeg is..? Motor past prima Wegligging bijna uitdagend Uiterlijk neutraal sympathiek Geluidproductie niet gering Interieur echt al bedaagd Prijs niet uitzonderlijk

Signalement

Merk Citroen
Model Saxo 1.4i Furio VTS
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 11.065

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 111 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.718 mm / 1.595 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.385 mm
Massa leeg 815 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 407 kg
Banden165/65R14Prijzen
Topsnelheid 176 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,7 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,5 s / 14,6 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 174 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Saxo
Citroën Citroën Saxo

Uitgelicht aanbod

    Citroën Saxo 1.1i Furio

    Citroën Saxo 1.1i Furio

    • 2003
    • 234.447 km

    € 1.000

    Citroën Saxo ; 1.1I 3D.

    Citroën Saxo ; 1.1I 3D.

    • 2003
    • 199.853 km

    € 995

    Citroën Saxo 1.1i Furio AIRCO/ELEKTR. RAMEN/CENTR. VERGR. rijklaarprijs!

    Citroën Saxo 1.1i Furio AIRCO/ELEKTR. RAMEN/CENTR. VERGR. rijklaarprijs!

    • 2001
    • 161.047 km

    € 1.895

Meer Citroën Saxo occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Saxo specificaties
  • Citroën Saxo occasions
  • Citroën Saxo video's
Advies en informatie
  • Citroën Saxo tests
  • Citroën Saxo gebruikersreviews
  • Citroën Saxo index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    28
    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    12
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i Exclusive (1999)

    Citroen Saxo 1.4i Exclusive (1999)

    10
    • 11 januari 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.4i SX (1997)

    Citroën Saxo 1.4i SX (1997)

    • 7 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 3 september 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i Furio (2002)

    Citroën Saxo 1.1i Furio (2002)

    7
    • 20 augustus 2017
meer reviews
Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

35

We moeten zeggen dat de Citroën Saxo de tijd goed doorstaat. Er was een tijd dat een vijftien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën Saxo

    Facelift Friday: Citroën Saxo

    62
    • 11 mei 2018
  • Citroën Saxo 1.6i VTR – 1997 – 658.982 km – Klokje Rond

    Citroën Saxo 1.6i VTR – 1997 – 658.982...

    41
    • 12 juni 2017
  • PREMIUM
    Citroën Saxo 1.6i VTR

    Citroën Saxo 1.6i VTR

    • 30 mei 2017
  • Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

    Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

    35
    • 19 mei 2016
  • Tuning: Citroën Saxo

    Tuning: Citroën Saxo

    29
    • 18 maart 2009
  • Blits bezit: Citroën Saxo VTS

    Blits bezit: Citroën Saxo VTS

    • 27 december 2006
  • Klokje rond Citroën Saxo 1.5 D SX

    Klokje rond Citroën Saxo 1.5 D SX

    • 8 november 2006
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden