Citroën Saxo 1.6i VTR (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Saxo 1.6i VTR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 104.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Binnenin de Saxo kijkt de bestuurder uit op een aardig dashboard. Het wordt gesierd door legio meters op trendy wijzerplaten. De schaal van de snelheidsmeter loopt door tot 210 km/u. Citroën overschat haar stadsautootjes danig, of deze Saxo VTR is niet zo onschuldig als het lijkt. Alle knoppen en hendels zitten op logische plaatsen zodat een ieder zich direct zal thuisvoelen. Dit topmodel van de Saxo lijn is voorzien van alle gangbare stadse fratsen van elektrisch bedienbare zijruiten tot verwarmde buitenspiegels. Alleen voor airconditioning en een tweede airbag moest extra worden betaald. De fraaie voorstoelen zitten zo voortreffelijk dat een rit met de Saxo een fysiotherapeut overbodig maakt. Als Citroën iets meer aandacht aan het stuurwiel had besteed, zou een echte Hollander proberen deze auto bij het Ziekenfonds te declareren. De ruimte op de achterbank houdt niet over, de bagageruimte is juist een slag groter dan gebruikelijk.
In de stad is de Saxo uitermate wendbaar en gemakkelijk te overzien. Vol enthousiasme roetsjt de kleine Citroën over de weg en bewijst zich een handzame boodschappenauto. In iets te haastig gestuurde bochtjes blijkt de Saxo over een voorbeeldig weggedrag te beschikken. Dat is onder andere te danken aan de stevige vering die de auto gek genoeg niet oncomfortabel maakt. Mede dankzij een set brede banden (nog niet breed genoeg eigenlijk) heeft deze kleine Citroën een wegligging die veiliger is dan menig stadsmens ooit nodig zal hebben. De remmen voelen in eerste instantie wat aarzelend aan, maar wie even aandringt komt er achter dat de Saxo zoveel remkracht heeft dat het lijkt alsof de hele wereld even stilstaat. Ook hier misschien wat te veel van het goede, maar wel uitermate veilig. Tijdens de eerste kilometers valt het op dat andere weggebruikers er bovenmatig veel genoegen in scheppen de Saxo te passeren. Wat is daar nou zo bijzonder aan? Het is toch geen Ferrari?
Ik vraag me nu al af, wat moet ik hierna kopen? Audi A3 1.8T? Peugeot 206 GTI? Dat word nog moeilijk, eerst nog maar eens ff met de Saxo!!
Extra’s:
* 15 inch Wolfrace Quantum met Vredestein
Sportrac2 195/45/15 87V
* Green sportluchtfilter
* Sony CDX-CA900 Head-unit + JBL Speakers
* Clifford G4 serie (alarm)
* Tankdop Peugeot 106 GTI (aluminium)
Wat zit eraan te komen:
* Sportdemper (Devil of Remus)
* Verlagen 3,5 cm
* Veerpootbrug
* Meer audio
Kortom dit is echt een auto voor super veel rijplezier, waar ook nog een hele gave club om heen hangt: www.saxo16vclub.nl
Reactie: sunnyproject@hotmail.com
De meeste Foto’s zijn gemaakt door Joris van Ophuizen
PROBLEMEN
Tot nu toe heb ik alleen een probleem met de stuurbekrachtiging gehad, dit heb ik zelf opgelost door de koolborstels schoon te maken. Volgens dealer Verbeek in Zevenaar moest er een nieuwe pomp op. Verder is dit gewoon een perfecte auto!!!
Van 11 op 12/09/2003 ingebroken! Het slot van het rechterportier geforceerd, deuk onder het slot en een vette kras, krassen op het dashboard en de radio/cd, versterker etc, etc gestolen.
Het ’grootste probleem’ bij deze auto is dat het gaspedaal vaak op de bodem zit!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren