Citroën Saxo 1.1i X (1997)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Saxo 1.1i X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
Saxo
- 121.400 km
Nadat ik de Kangoo, had verkocht, en de Dyane meer een auto voor de hobby is dan voor dagelijks gebruik, ben ik op zoek gegaan naar een goedkope vervanger.
De auto moest licht, weinig verbruiken en goedkoop in aanschaf zijn. Het aantal km wat er jaarlijks gereden wordt is niet zo groot, en meestentijds zit ik alleen in de auto, dus een grote dure auto is niet nodig.
Daarnaast ben ik een liefhebber van Franse auto's en bij voorkeur Citroen, dus een Saxo leek me een logische keus. Goedkoop, licht en een zuinig verbruik.
Speurend op Marktplaats en Speurders, kom je erachter dat er vreselijk veel te koop staan, meestal zo rond de 1000 euro, zowel bij particulieren als bij handelaren.
Bij handelaren was de Kangoo als inruiler niet geliefd en kreeg ik haast niets, en vroegen ze vaak teveel geld voor Saxo's met hoge km standen.
Uiteindelijk eerst de Kangoo verkocht, dat gaf mij de mogelijkheid te gaan zoeken zonder inruiler, dan valt er meteen wat makkelijker te onderhandelen.
Veel Saxo's bleken bij nadere inspectie vaak van wat mindere kwaliteit en vielen daardoor af.
Uiteindelijk stond er een in mijn ogen mooie Saxo te koop in Arnhem bij een gespecialiseerde Citroen garage, met een acceptabele km stand, tw net geen 120000, afspraak gemaakt om te komen kijken en te rijden.
Bij aankomst stond de auto al klaar, kon hem bekijken, ook op de brug en mocht daarna proefrijden. Auto reed goed, zag er meer dan goed uit, kon geen roest en bijgewerkte plekken vinden en er zat een heel pak rekeningen bij van onderhoud van de afgelopen jaren,plus APK voor een jaar.
Voor de prijs die ze er voor vroegen kon ik me geen buil vallen en de auto aangeschaft.
Inmiddels de auto een week of 6 in bezit en wat is dit een leuke rij auto, ondanks haar kleine 1.1 motor is ze geweldig snel, mede natuurlijk omdat ze erg licht is. Ik moet echt mijn rechtervoet in de gaten houden, je hebt snel de neiging te hard te gaan.
Ze stuurt geweldig en kunt haar makkelijk door de bochten jakkeren, de binnenruimte, zeker voorin is meer dan genoeg, achterin is voor volwassenen geen pretje, zeker op lange afstanden is dat geen feest.
Ondanks de basisuitvoering is het comfort redelijk te noemen, luxe als stuurbekrachtiging en electrische raambediening ontbreekt. De stuurbekrachtiging is omdat ze zo licht is niet echt een gemis. Electrische raambediening ed vind ik niet zo belangrijk, want wat er niet opzit kan ook niet kapot.
Is het goedkoop, ja het is heel goedkoop, ze gebruikt weinig benzine zeker als je op de snelweg rijdt en je rechtervoet in bedwang houdt. De wegenbelasting is door haar lage gewicht ook laag, en de verzekeringspremie kost je de kop ook niet.
De saxo is natuurlijk geen oer Citroen, daarvoor zit er teveel PSA in, maar het is wel een leuke auto
update en verkocht
- 133.000 km
Na een jaar rondrijden in de Saxo, kwamen er toch wel een paar kosten aan, oa banden, en de remmen. Daarnaast speelde mee dat het hebben van 2 auto's, waarvan 1 klassieke Citroen financieel toch wel wat tegenviel.
De keuze was snel gemaakt, de klassieke Citroen Dyane mocht blijven en de Saxo werd verkocht, jammer ja, want de Saxo was een leuk autootje om in te rijden, ondanks zijn 1.1 motor was hij snel en had het een hoog fun gehalte.
Conclusie, na een jaar rijden vielen de kosten mee, kreeg nog een mooi bedrag terug dus heel tevreden.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.