Citroën Saxo 1.1i SX (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Saxo 1.1i SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 228.932 km |
KM-stand laatst | 240.000 km |
Terug bij de (s)AX(o)
- 228.935 km
Dik tien jaar geleden kocht ik mijn eerste Citroën AX. Een autootje waar ik nog jaren aan verknocht zou blijven - er kwam een GT, een GT Chic, een GTI, een diesel... ze toonden zich stuk voor stuk betrouwbaar (in tegenstelling tot wat veel mensen over Franse auto's denken!), goedkoop rijdend te houden, pittig en relatief comfortabel. Met de aankoop van de AX kwam ook de AXClub, leerde ik sleutelen, kreeg het tuningvirus te pakken (ik ben nogal een fan van de "sleeper" - veel vermogen met een net maar vrijwel standaard uiterlijk), en met de AX GT haalde ik ooit zelfs een artikeltje in de AutoWeek :)
Na jaren kom je dan ineens zonder auto te zitten, en zoek je iets goedkoops om mee van A naar B te komen. En dan komt er ineens een Saxo (de directe opvolger van de AX) voorbij. 10cm meer wielbasis, technisch echter vrijwel identiek, en aangezien ik die techniek ken als m'n broekzak ook een hele logische keus.
Nadat een 306 1.6 Cabriolet nét aan m'n vingers voorbij glipte dus maar eens een proefritje gemaakt in een roze Saxo 1.1i. Ik heb er nog slechts drie kilometer gereden, maar ben best wel overtuigd van de zorgvuldigheid van de eerste (en enige!) eigenaar, ook al heeft ie wel een grote beurt nodig.
Dat grote beurtje doe ik uiteraard zelf, en ik geef m'n kleine Francaise meteen op voor Klokje Rond :)
Wordt vervolgd!
De eerste ervaringen
- 231.600 km
Nou... er zijn alweer bijna 3.000 km onder de wieltjes van die gekke Saxo door gegaan. Als je een "barreltje" koopt weet je nooit wat er nog boven komt drijven aan reparaties, maar bij deze lijkt het mee te vallen. Tot op heden geconstateerd:
- de koppakking lekt (in de "standaardhoek", bijrijderszijde aan de voorkant van het blok). Enige resultaat is olielekkage, de koelvloeistof is helder en de olie blijft precies zo lichtbruin als dat ik het erin giet. Gezien de cilinderkoppen van deze blokken vrijwel nooit krom trekken vervang ik bij de distributiewissel meteen de koppakking (en de kopbouten) even.
- vond bij nader inzien de remmen toch niet helemaal lekker aanvoelen, dit is na vrij maken achterremmen weer opgelost. ik vervang binnenkort nog preventief de remvloeistof.
- er lekt een klein beetje water langs de antenne het interieur in (na stilstaan in een regenbui vallen er een paar druppels). De antenne zit rechtstreeks in het dak geschroefd. Ik moet even een paar droge dagen afwachten en dan afkitten met siliconenkit.
- er vormt zich roest aan de achterklep, met dank aan een slechte rubber om het raam. Ik laat dit voorlopig zitten; het is zonder spuitwerk niet op te lossen en dat heb ik er op dit moment niet voor over.
Wat kleine kwaaltjes dus, het beestje is alweer 18 jaar oud en eigenlijk vind ik 'm voor z'n leeftijd héél netjes rijden.
Overigens was ik héél positief verrast door het verbruik; met veel lange afstanden bij normale snelheden blijkt 1 op 20 (TWINTIG! 5 liter / 100 km!) gewoon te realiseren! Wat mij betreft mag de Saxo nog even blijven... :)
Weg met de Saxo!
- 240.000 km
Oeps... had ik vantevoren plannen om nog vrolijk en lang door te rijden met deze Saxo, heb ik 'm ineens ingeruild!
De behoefte aan een wat grotere auto begon toch wel een beetje te ontstaan, daarnaast was de APK van de Saxo verlopen toen ik van een buitenlandreisje terugkwam. Een "proefkeuring" leerde dat de CO-uitstoot verre van goed was, wat vermoedelijk samenhing met het olieverbruik. Een koprevisie stond eigenlijk al op de planning, maar ik had ook die behoefte aan een wat grotere auto.. tsja, dan is het een simpele rekensom: Levert het ding meer op zonder APK, of na investering en keuren?
Na een avondje Googlen had ik een nette Xsara gevonden (groter!), met net zo'n TU-motor (bekend!). Deze auto had een verse APK maar wilde plotseling niet meer starten (problemen bestaan niet, uitdagingen wel!), dus telefonisch overlegd over een inruildeal en op de eerstvolgende zaterdag de knoop doorgehakt.
Jullie kunnen verder lezen in m'n volgende review. Bye bye Saxo! :-)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.