Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • Saxo

Citroën Saxo 1.1i SX (2000)

autoreview

2
Citroën Saxo 1.1i SX (2000)
Citroën Saxo 1.1i SX (2000)Citroën Saxo 1.1i SX (2000)Citroën Saxo 1.1i SX (2000)Citroën Saxo 1.1i SX (2000)Citroën Saxo 1.1i SX (2000)Citroën Saxo 1.1i SX (2000)Citroën Saxo 1.1i SX (2000)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSaxo 1.1i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst107.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 113.000 km
  • 17 december 2007

De Saxo is een ontzettend fijne auto. Het is een compact autootje met een kleine motor (1.1), maar door het geringe gewicht (780kg) heeft de motor geen enkel probleem met optrekken en inhalen. Dat gaat erg snel, de auto reageert snel op het gaspedaal. Op de snelweg is dit uiteraard wat minder, maar ook hier kom je erg goed mee. Wel moet de motor dan flink op toeren worden gehouden.

De wegligging is goed, je hebt geen enkel moment het idee dat de auto niet doet wat je wilt. Vooral op de 80-km wegen en in de bebouwde kom is dit een heerlijke auto. Op de snelweg krijg je toch wel snel last van het lawaai dat in de auto doordringt. Hiervan heb je op slechte wegen ook wel last, waardoor de radio soms erg hard moet staan om verstaanbaar te blijven. Drempels en oneffenheden hoor je wel, maar je hebt er minder last mee dan een Opel Astra (onze andere auto), daar spreekt wellicht de Franse origine mee.

Qua ruimte is het natuurlijk allemaal wat minder, maar je kunt redelijk wat kwijt in de kofferbak, vooral als je de hoedenplank eraf haalt. Volwassenen hebben wel ruimte achterin, maar het houdt niet over. De knieën moeten aan weerszijden van de stoelen worden geplaatst om lekker te kunnen zitten.

Het verbruik is uitstekend, mijn vorige auto (Colt) haalde met moeite 1:13, de Saxo haalt sowieso 1:16, bij een rustige rijstijl zelfs 1:18. Door het lage gewicht en weinig opties (centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging) is de verzekeringspremie ook laag.

Al met al een lekker autootje, de laatste 2,5 jaar heb ik er zo’n 40.000 km mee gereden met veel plezier.

UPDATE 31-07-2008
De Saxo loopt nog steeds als een zonnetje. De km-stand staat nu op 105.000. Het verbruik is stabiel gebleven, ongeveer 1:17. Afgelopen juni is een kleine beurt uitgevoerd, hier kwamen geen rare dingen aan het licht.

Ik heb gekeken naar een eventuele vervanger. Maar omdat de kinderwagen/buggy ook mee moet kunnen, is een redelijke kofferruimte een must. Geen enkele kleine auto komt qua kofferruimte in de buurt van de Saxo, dus de Citroën blijft voorlopig lekker bij ons.

UPDATE 08-05-2009 (113.000 km)
Na wat kleine akkefietjes (een kapotte bougie, koppelingsplaten die steeds minder worden) hebben we besloten uit te kijken naar een andere auto.

Na veel vergelijken en praten is de keuze gevallen op een nieuwe Fiat Panda. We konden een prima inruil krijgen voor de Saxo, plus nog extra opties, uiteindelijk de knoop doorgehakt. Wat ook meespeelde was het feit, dat we nu twee kids hebben en een 5-deurs wat praktischer is. Bovendien is de Panda een mooie auto om te zien. Al met al blijft een goed gevoel over de 3 jaren met de Saxo, het is een superleuk autootje, rijdt prima en lekker goedkoop. Binnenkort volgt een eerste review van de Panda

PROBLEMEN

  • 107.000 km
  • 17 december 2007

Bij een kilometerstand van 80.000 ging plotseling de radiateur stuk. Waarschijnlijk was die kapot geslagen door een steen.

30-12-2007
Eind december 2007 ging de remvoering rechtsachter stuk, deze is volledig vervangen. Daarnaast is de distributieriem vervangen en heb ik van banden gewisseld. Voor de rest zijn er geen grote uitgaven geweest.

16-03-2009
Bij het oprijden van een helling, begon de koppeling te slippen. Het bleek, dat de koppelingsplaten versleten waren. Waarschijnlijk gevolg van het feit dat de Saxo vrijwel dagelijks wordt gebruikt. En na ruim 100.000 mag er natuurlijk ook wel eens iets verslijten.

08-05-2009
Ook de bougies beginnen wat minder te worden. Nog net op 3 bougies thuis kunnen komen... :( Inmiddels is Saxo ingeruild tegen een Panda, in juni hopen we die op te halen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Citroën Saxo? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Saxo
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Citroën Saxo 1.1i Basis│Stuurbekrachtiging│Elektrische ramen en spiegels

    Citroën Saxo 1.1i Basis│Stuurbekrachtiging│Elektrische ramen en spiegels

    • 2000
    • 41.766 km

    € 2.450

    Citroën Saxo 1.4i SX

    Citroën Saxo 1.4i SX

    • 2000
    • 149.601 km

    € 1.250

    Citroën Saxo 1.1i Furio Elec Ramen

    Citroën Saxo 1.1i Furio Elec Ramen

    • 2000
    • 169.503 km

    € 899

Meer Citroën Saxo occasions

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Saxo specificaties
  • Citroën Saxo occasions
  • Citroën Saxo video's
Advies en informatie
  • Citroën Saxo tests
  • Citroën Saxo gebruikersreviews
  • Citroën Saxo index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën Saxo reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    28
    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    12
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 3 september 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.6i VTS (2002)

    Citroën Saxo 1.6i VTS (2002)

    1
    • 26 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.4i VTS (1999)

    Citroën Saxo 1.4i VTS (1999)

    • 25 november 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 24 december 2015
meer reviews
Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

Op de Rollenbank - Citroën Saxo VTS

35

We moeten zeggen dat de Citroën Saxo de tijd goed doorstaat. Er was een tijd dat een vijftien...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    Citroen Saxo 1.4i SX (2001)

    28
    • 27 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    Citroen Saxo 1.1i Furio (2002)

    12
    • 11 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    Citroen Saxo 1.6i VTS 16V (2000)

    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen Saxo 1.4i Exclusive (1999)

    Citroen Saxo 1.4i Exclusive (1999)

    10
    • 11 januari 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën Saxo

    Facelift Friday: Citroën Saxo

    62
    • 11 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.4i SX (1997)

    Citroën Saxo 1.4i SX (1997)

    • 7 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    Citroën Saxo 1.1i (2000)

    • 3 september 2017
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    3
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    3
    • 26 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    44
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine (2020)

    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden