Citroën Saxo 1.1 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Saxo 1.1 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 109.630 km |
KM-stand laatst | 109.923 km |
De eerste kilometers
- 109.923 km
De Saxo is nu 5 dagen in mijn bezit. Het is mijn tweede auto, gekocht na mijn Peugeot 205 1.6 automaat uit 1987 de geest heeft gegeven. Het Franse comfort van de Peugeot beviel me zeer goed, dus vandaar de aankoop van deze Citroën Saxo.
De auto viel op tussen het gros op marktplaats door zijn lage kilometerstand en bijna een heel jaar APK. Na een korte proefrit (de groene platen waren al in gebruik) al snel overtuigd en dezelfde dag nog was ik de trotse eigenaar van een Citroën Saxo.
Na de eerste kilometers ben ik nog steeds zeer tevreden met de aankoop, al komen de eerste probleempjes nu aan het licht. Bij het intrappen van de koppeling valt de motor soms te ver terug in de toeren, ik schat in rond de 500 toeren. Precies kan im het niet zeggen, een toerenteller ontbreekt. Net als centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, airco en een verstelbaar stuur. Lekker basic dus, al is hij luxer dan de Peugeot.
Ik heb wat research gedaan op het Citroën forum en ontdekte al snel dat het een bekend probleem is bij Saxo's. Het wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door een vervuilde of versleten stappenmotor. Vanmiddag ga ik naar de monteur om er naar te laten kijken. Ik hoop dat het snel en makkelijk op te lossen is, want voor de rest is het een prima autootje.
De Saxo is comfortabel, maar stuurt ook nog eens goed en strak. Ondanks de smalle bandjes is hij niet snel van zijn stuk te krijgen, hij is behoorlijk koersvast. Een mooie combinatie van scherpte en comfort dus.
Ik zal hier regelmatig updates plaatsen over mijn ervaringen met de Saxo. Dit is mijn eerste review, dus als jullie nog suggesties hebben voor verbeteringen hoor ik het graag!.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo experimenteerde Citroën met elektrisch rijden: Saxo Electrique kwam 66 kilometer ver

Op de Rollenbank: Citroën Saxo VTS (2001)

Test: Citroen Saxo 1.4i Furio VTS (2002)

Test: Citroen Saxo Electrique - Fiat Multipla Bipower - Toyota Prius - Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto
