Citroën Jumpy (2012)

autoreview

Citroën Jumpy  (2012)

Signalement

UitvoeringJumpy
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst132.500 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Personenbusje Jumpy

  • 132.500 km

Gisteren onze nieuwe Citroën Jumpy "Grey" afgehaald in de Citroëngarage. Het gaat om een gelimiteerde uitvoering met tal van opties waar je normaal moet voor bijbetalen, maar nu, buiten cruise control, lederen stuurwiel en navigatiepack, alle opties aan boord heeft.
Dankzij de verlengde saloncondities van het Autosalon van Brussel, kostte deze wagen nieuw minder dan een jonge tweedehandse met 20-30.000km op de teller.
Het is de lange versie, de L2H1 versie. Binnen zijn er vooraan 2 captain chair met armsteunen en fluwelen bekleding in 2 grijstinten, de tweede en derde rij bevatten telkens 3 aparte zeteles in hetzelfde fluweel en dezelfde tinten. Achter de derde zitrij is er een grote koffer voor kinderwagens, buggy's, ... . Alles is in zachte, fijn aanvoelende materialen afgewerkt. De zetels zitten, zoals het een Citroën betaamt, uiterst comfortabel. Zowel het onderstel als de besturing, in combinatie met de zetels zijn op comfort afgesteld en bedoeld voor lange snelwegritten, het geliefkoosde domein voor deze wagen. Ook bij snelheden van 120-130km/u blijft het ondanks het grote binnenvolume verbazend stil.

Het technisch gedeelte nu. Er zit een 2.0HDI motor in met 6 versnellingen. In het optrekken is hij voldoende vlot, maar geen sprinter. Je voelt dat er een serieus gewicht op gang moet getrokken worden. Echter, belangrijker is het vlotte hernemingsvermogen tijdens het rijden in elke versnelling, dankzij het hoge koppel. Enkele data: bij 120km/u in 6e draait de motor slechts 2400tpm, bij 130km/u slechts 2550tpm en bij 140km/u 2700tpm. Deze waarden dragen zeker bij tot het acoustische comfort binnenin. Het vermogen bedraagt 125pk en het koppel ligt op 320NM bij 1750tpm. Daar heeft een mens wat aan, zeker als je weet dat het leeggewicht ongeveer 2000kg bedraagt.

Het enige puntje van kritiek was dat de veer in de sleutel de sleutel naar binnen deed draaien ipv naar buiten als je op het ontgrendelingsknopje duwde. De garage had dit echter al gemerkt voordat we de wagen kwamen ophalen, en had al een nieuwe sleutel besteld. Die zal in de loop van volgende week ergens afgeleverd worden.

Voor de rest kan ik nog niet veel ervaringen meedelen, maar zal de review up to date houden.

De scores voor comfort, prestaties, betrouwbaarheid en gebruikskosten zijn voorlopig ingevuld.

Op de foto zie je op de achtergrond onze Peugeot 406 1.8 16v op LPI staan. Een klein verslagje over deze auto vind je op de review van mijn pas verkochte 406 2.0HDI met 162.000km.

Update 21/01/2013:
Binnenkort wordt de wagen 1 jaar oud. Niets schokkerends te melden. De kilometerstand bedraagt nu ongeveer 16000km. Af en toe ruitensproeiervloeistof bijvullen en de bandenspanning controleren, voor de rest geen ander onderhoud.
De Jumpy heeft ons al heel veel praktisch nut bewezen: matrassen, lattenbodems vervoerd zonder een krimp, met 6 man op vakantie gaan en volgeladen koffer en plaatsen onder de zetels in gebruik. Reed vlotjes 120 bergop in de bergen in 5e versnelling.
Wat opvalt, is dat de motor de laatste tijd los aan het komen is. Hij houdt veel beter zijn snelheid vast in 6e als het bergop gaat. Hij is ook vlotter aan het worden bij het optrekken.
Voor de rest, niets dan lof voor deze wagen. Enig minpuntje (muggenziften): de audio-installatie is niet denderend. De kwaliteit van de muziek door de luidsprekers is eigenlijk te betreuren (veel lawaai, maar weinig goede verstaanbare klank, teveel middentonen denk ik). Aanpassingen van de klankkwaliteit maken geen duidelijk verschil. Enfin, dit is het enige minpuntje.

Update 02/2014:
Voordat de 2-jaar garantieperiode voorbij is, een aantal zaken laten in orde zetten:
- nieuwe radio-cdspeler: CD's haperden, tik-tik-tik, verspringen tijdens spelen
- lak hier en daar laten opwaarderen (waxen om plekken te verwijderen), kraakgeluidje bij achterdeur,
- nog meer kleine prullen waarvan je weet dat als de garantie voorbij is, je extra diep in de geldbeugel mag tasten owv manuren.

Update 06/2014:
De 40.000km beurt: olie, filters, piepende multiriem, algemeen nazicht vooraleer op vakantie te gaan
Niets bijzonders te melden, gewoon starten en rijden.
Verkoper meldde dat de remblokken stilletjes aan vervanging toe waren. Bij mijn kameraad dit even laten checken, maar hij zei dat ze me extra kosten wilden aansmeren: je remblokken zijn nog meer dan 5-6 mm dik, dus bij normaal gebruik kan je nog zeker een jaartje doorrijden.

Update 07/2015:
55.000km: vermits we een lange reis plannen in de vakantie, toch maar op voorhand de wagen in orde laten zetten: olie, filters, airco laten bijvullen (was in feite niet nodig geweest, want nog 70% gevuld), vervangen van piepende multiriem (alweer!) en spanrol (stond op punt om uit elkaar te spatten). Vreemd dat de spanrol al no zo weinig kilometers versleten is. Wat een geluk dat ik dit voor het verlof heb laten herstellen, stel je voor dat die riem eraf vliegt op de autosnelweg!
Alweer vermelding van de garagist dat de remblokken en remschijven vooraan bijna aan vervanging toe zijn. Weer bij mijn kameraad geweest ter controle. Hij zei, ga maar op vakantie, daarna zullen we dit aanpakken.

Een week later met een volledig in orde gebrachte Jumpy naar Scandinavië gereden en in totaal 7000km afgelegd. Gemiddeld verbruik tijdens deze reis was 7.4/100 ipv 8.2 gemiddeld bij kortere dagelijkse trajecten. Dit was vnl te wijten aan de lagere maximumsnelheiden en "lege" wegen waar je een constante snelheid kon aanhouden zonder elke 2 seconden te moeten remmen en optrekken. Heerlijk rustig en ontspannen rijden was dat! De Jumpy heeft zich de hele reis voorbeeldig gedragen, ook al waren we geladen gelijk muilezels.
Een dikke 10/10 voor prestaties en betrouwbaarheid! Het geeft je een goed gevoel als je weet dat 1) je wagen tip top in orde is voor vertrek, en 2) je onderweg geen miserie aan de hand hebt. Op 2500km van thuis zonder vaste ijkpunten is het niet eenvoudig om aan stukken/juist personeel te komen dat aan je wagen kan sleutelen.

Update oktober 2015:
Regelmatig verschijnt de melding op het dashboard dat de remblokken versleten zijn. In augustus was dat 1x/week, de laatste dagen van september was dat bij iedere start.
Direct afspraak gemaakt om de blokken te laten veranderen. 3 van de 4 blokken waren nog redelijk, maar het blokje waar de sensorkabel aan vasthing, was volledig afgesleten, vandaar het signaal. Geeft vertrouwen dat de boordcomputer geen valse meldingen geeft.

Volgende update volgt ergens midden 2016 bij de volgende onderhoudsbeurt.

Update juli/augustus 2016 - 75.000km
Eind juli het regulier onderhoud laten uitvoeren, dit keer niet meer bij de officiële concessiehouder, maar onafhankelijke garagist. Scheelt een aardige duit!

Er valt niets te zeggen, enkel de standaardzaken: olie, oliefilter, pollenfilter, dieselfilter, kabel van de deurhendel schuifdeur opnieuw laten vastzetten (deur ging langs de buitenkant niet meer open, omdat de kabelgein losgekomen was en de spanning die opgebouwd wordt bij het trekken aan de hendel buiten, dus niet opgebouwd kon worden, en het leek alsof de hendel zelf kapot was binnenin). Nog een setje ruitenwissers, koelvloeistof- en ruitenwisservloeistof aangevuld, en klaar was Kees.

We konden nu met een gerust hart weer op vakantie trekken naar Scandinavië. De hele rit heeft de wagen zich prima gedragen, nooit één enkel probleem gehad. Alles bij elkaar een dikke 4000km gereden. Gemiddeld verbruik in Scandinavië 7.3-7.4/100km, in Duitsland met stukken onbeperkte snelheid liep dat rap op naar 8.4-8.5/100km.

Echter, eind augustus, we waren net een weekje terug, hebben we grote pech gehad om 's avonds bij het naar huis rijden van een feestje, bij een incident betrokken geweest te zijn. Rijdend op de linkerstrook van de autostrade, begon ineens een vrachtwagen een manoeuver uit te voeren (hij begon naar links uit te wijken, en even later terug naar rechts), en riep mijn vrouwtje "Pas op!!!", maar het ging allemaal te rap om snel te reageren, waardoor wij verplicht waren om over een groot obstakel te rijden! We zagen eerst niet goed wat het was (het was reeds donker), maar even verder zagen we een aantal auto's op de pechstrook staan met 4 knipperende pinklichten. Ook had een aantal van die auto's fietsenrekken op de trekhaak gemonteerd, en stonden er mensen op de pechstrook te praten. Uiteindelijk bleek dus dat wij over een fiets waren gereden die op de linkerstrook lag, afgewaaid van het dak van één van de wagens, die op de pechstrook stonden.
Toen wij erover reden aan 120km/u, gaf dat een enorme klap en een serieuze bonk.
Het vrouwtje en de kinderen raakten in paniek, maar gelukkig kon ik de wagen nog onder controle houden, maar ik voelde onmiddellijk de wagen fel naar links trekken, dus ik wist al genoeg. Een beetje verder was er een afrit, met daarnaast een carpooling-parking. Onmiddellijk daar gestopt, de politie gebeld om het incident te melden, de verzekering en assistance gebeld, want de fiets had lelijk huisgehouden. Direct uitgestapt om de schade te bekijken, en dat was niet min: de linkervoorband was volledig kapot, de dieseltank en -leiding waren geraakt en de brandstof liep er zo uit. De brandweer moest ter plaatse komen om het boeltje op te kuisen. Na een half uur kwam de verkeerspolitie aangereden, samen met de eigenaars van het voertuig waarvan de fiets losgekomen was. Ze verontschuldigden zich uitgebreid, en waren even erg geschrokken als wij, denk ik. De agenten zeiden dat er blijkbaar nog meer slachtoffers (enkel materiële schade) gevallen waren. De papieren werden ingevuld voor de verzekering, en niet veel later kwam ook de takelwagen aangereden om onze Jumpy af te voeren.
Deze moest naar een speciaal depot afgevoerd worden om de dieseltank op een ondoordringbare betonvloer gecontroleerd te laten leeglopen, om milieuschade te voorkomen. Daar aangekomen, stond een vervangwagen reeds klaar, een Renault Scénic met slechts 350 km op de teller.
Na twee weken mocht ik eergisteren eindelijk de Jumpy gaan ophalen, maar tot mijn ontevredenheid was deze niet optimaal in orde gezet: dieseltank was zo goed als leeg, de uitlijning die ik begin augustus had laten uitvoeren voordat we op vakantie waren vertrokken, was volledig om zeep. Ook de handremkabel was absoluut onprofessioneel aangespannen. Dan maar onmiddellijk de verzekeringsmakelaar gebeld, en het schriftelijk verstuurd.

Natuurlijk typisch aan verzekeringen: ze vervangen enkel wat kapot is: dus door dit ongeval is enkel de linkerband vervangen, en niet de rechterband, hoewel men wettelijk verplicht is om hetzelfde profiel en dezelfde profieldiepte te hebben aan elke kant van de as. Dus word ik nu op kosten gejaagd om de rechterkant die nog niet eens halfweg is, ook nog te veranderen. Dit is niet logisch.
Heb ook zelfs de indruk dat de wagen een beetje "leunt" op het rechtervoorwiel (ophanging een slag gekregen?), het is van buitenaf niet zichtbaar dat de wagen een beetje overleunt op het rechtervoorwiel, maar ik meen te voelen dat hij iets meer induikt na een vluchtheuvel dan voordien. Het kan natuurlijk ook tussen mijn twee oren zitten, maar, na 2 weken met een Scénic gereden te hebben, voelt de ophanging precies wat slapjes aan (Citroën comfort niet meer gewend??). De Scénic was vrij stevig afgeveerd.

Enfin, we kunnen dit hoofdstuk nog niet afsluiten, en onze makelaar doet enorm zijn best om alles in orde te krijgen. Van mij krijgt hij alvast 5 sterren!

Een ongeval als slachtoffer moeten ondergaan is altijd slopender dan wanneer je het veroorzaakt, want de eigenaars konden gewoonweg doorrijden na dat incident, maar wij zaten met de kosten, het ongemak (bv laat 's nachts pas toekomen thuis met de vervangwagen), het niet weten wanneer je voertuig klaar gaat zijn, het rondbellen met verschillende partijen, je verslag doen, in eerste instantie nog problemen met de betaling van de garagefactuur, enz...

Plezant is anders, maar anderzijds, we mogen van geluk spreken dat niemand gewond werd tijdens of na het incident.

Met een beetje geluk zal onze Jumpy wel terug de oude worden, maar het vergt veel van mijn geduld. Hopelijk is de carrosserie aan de onderkant niet door een scherp stuk bloot ijzer van die fiets van voor naar achter beschadigd, waardoor de galvanisatie kapot is, en de weg openligt voor roestproblemen. Een voordeel is wel dat de Jumpy redelijk hoog ligt tov de weg, dus met een beetje geluk is dat niet aan de orde.

In ieder geval, ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.

Update 07/11/2017:
Het blijft saai, maar buiten het normale onderhoud valt er niets te melden, buiten de gewone beurten om de 20.000km.
Enige puntje van aandacht is: het zitvlak van de bestuurderszetel heeft wat de neiging om ook horizontaal mee naar voor en achter te schuiven bij een rem- of acceleratiemanoeuver. Voelt raar en niet zo vertrouwd aan. Zal eens naar gekeken worden bij het volgende onderhoud binnen een paar honderd kilometer (sleutelicoontje licht op).

Verder: de oorspronkelijke batterij zit er nog, net zoals de achterruitenwisser. En voor de rest: 's morgens instappen en wegrijden. Heerlijk betrouwbaar motorblok, die oerdegelijke 2.0HDI, niet de rapste, maar wel sterk in lage toerentallen.

Enige gemis nu is het ontbreken van bluetooth in de radio. Origineel bestaan ze niet meer, en een exemplaar via Alibaba, dat weet ik niet. Wat als het niet werkt, dan ben je 500 euro kwijt...

Update 26/03/2020:
De bluetooth radio is er uiteindelijk toch gekomen! Maar, door een verkeerde kabel werkt de bediening via de stuurstengels niet zoals het moet. Ook de boordcomputer, die via de originele radio, geprogrammeerd en gewijzigd kon worden, kan dus niet meer bediend worden via de nieuwe radio. Ook de CD-speler is komen te vervallen. Maar goed, handsfree bellen en je MP3-lijstjes afspelen zijn nu dus wel mogelijk.

Een week nadat de radio gemonteerd werd, zijn we naar Scandinavië verhuisd. We reden achter de verhuiswagen aan en reden het hele traject zonder problemen. Maar, het gemis van de Cruise Control heeft mijn rechterbeen parten gespeeld. Na 2u rijden kwam de kramp erin en moesten we stoppen, zodat mijn echtgenote kon overnemen. Tot op de dag van vandaag ben ik het gemis van CC blijven betreuren.

De Jumpy was in het begin een zeer fijne reisgezel, maar de laatste 2 jaren beginnen mij een aantal zaken op te vallen en minder te smaken:
- een vervelende rammelende schuifdeur die ik maar niet gemaakt krijg: alle hulzen en pennen vervangen, bekleding afgenomen, gekeken of er in de deur niks los zit, maar spijtig genoeg vind ik niks dat het krakende gerammel kan verklaren. Na verloop van tijd begint het écht storend te worden.
- op 128.000km ineens tijdens het rijden en zware bonk en trillend stuur. Even gestopt, gewacht, verder gereden en het was weg. Een aantal dagen later na 15-20 minuten rijden, wéér van dat.
Mijn Zweedse kameraad eens mee laten rijden en eerst een hele tijd niks, maar dan bijna op het einde opnieuw hetzelfde fenomeen. Hij zei: ah, dat zijn de homokinetische koppelingen in je aandrijfassen! Ik kon het niet geloven dat op deze km-stand de assen al versleten zouden zijn. Ik vertrek nooit met het stuur helemaal aan een kant gedraaid om de homokineten niet te overbelasten, heb nooit als een gek een bocht gepakt (dat doe je ook niet met een minibus), maar volgens hem kan je vandaag alles verwachten, ongeacht de kilometerstand.
Dus, 2 nieuwe assen besteld, laten monteren en effectief, nadien dit nooit meer voorgehad. Merkwaardig, op deze lage km-stand.

Daarnaast heeft de Jumpy zich tijdens de harde winters altijd keurig gedragen en dankzij een motorverwarmingselement was starten op koude ochtenden geen probleem. Om een batterijwissel te vermijden, reed ik steeds de auto warm als ik eerst een korte afstand moest rijden, om alzo de hele mechaniek warm te krijgen en de batterij ondertussen op te laden. Een batterijwissel zou inhouden dat de instellingen van de boordcomputer weer gewist zouden worden, en dat wilde ik vermijden (zie bluetooth-verhaal hierboven).

Vorige zomer dan toch maar de batterij vervangen, en eerst de + en - kabel aangesloten op een donorbatterij, de oude eruit gehaald (zit vlak naast de passagiersdeur onder de voeten in een bak), de nieuwe erin gestoken, de kabels aangekoppeld, maar spijtig genoeg is hetgene waarvoor ik altijd vreesde, toch uitgekomen: de parameters waren gewist, dus datum terug op 1 januari 2007 en tijd op 00:00 met knipperend scherm.

In de herfst 2019 heb ik de achterste remblokken ook laten vervangen (waren zo goed als op). De volgende keer moeten de schijven voor vervangen worden.

De rechter buitenspiegel klapt ook niet meer vanzelf in als je de wagen sluit, maar goed, dat is geen essentieel deel natuurlijk.

Je merkt goed dat deze minibus een opgewaardeerde bestelwagen is: sobere inkleding, maar vooral betrouwbaar en robuust. De motor is een pareltje maar dingen zoals zetelwangen zijn vatbaar voor vervroegde slijtage. Ook de plastic panelen konden iets beter vastgemaakt worden (stijlen, schuifdeuren, ...) en geven een indruk van "mja, het had wel net iets beter gekund."

Maar goed, het is geen exclusieve wagen, noch een premiummodel, maar een goed vervoersmiddel dat je onbezorgd van A naar B kan brengen, en vooral heel betrouwbaar is. Vandaar dat ik er een beetje een haat-liefde verhouding mee heb. Het is een uiterst praktisch voertuig dat ons al naar heel veel mooie vakantiebestemmingen heeft gebracht met familieleden, heeft ons enorm geholpen bij onze verhuis en wanneer we bezoek uit de Lage Landen kregen, maar anderzijds is het leuker om in een fijne sedan/station te rijden, want deze minibusjes zijn geweldig zijwindgevoelig. Ook het gebrek aan ESP heb ik al eens beklaagd wanneer ik op een gladde weg aan het slippen ging en mij dankzij mijn snelle reflex op de weg heb kunnen houden. Dit laat je nadenken over alternatieven.

We zijn er nog niet uit of we hem gaan wegdoen want het is een echt multifunctioneel ding, maar die kleine prullen zoals rammels, te rappe slijtage van interieurdelen etc... en de manier van rijden maken het soms lastig om een definitieve knoop door te hakken.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.