Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013) #7

autoreview

Citroën DS5
Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst158.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een sexy kar!

  • 6.500 km

Op 1 juli bij mijn nieuwe werkgever mijn nieuwe leaseauto in ontvangst genomen: een witte DS5 Hybrid4 Business Executive. Na de nogal bedaarde en comfortabele Grand C4 Picasso natuurlijk een heel ander verhaal.
De DS5 is veel strakker geveerd en vliegt veel makkelijker door de vaderlandse klaverbladen heen. De DS-lijn is sportief bedoeld, dus moet de vering navenant zijn, zo vindt men bij Citroën.
Paradoxaal is dat de DS5 Hybrid4 weliswaar behoorlijk wat vermogen heeft, maar veruit het beste rijdt als je het juist rustig aan doet. Zet je hem namelijk in de sportstand en trap je hem op zijn staart, dan wordt het automatisch schakelen nerveus, onvoorspelbaar en gaat het met grote tussenpozen gepaard. Manueel schakelen gaat dan beter, óf wat minder gas geven. Dan gaat de DS5 in de sportstand nog altijd als de brandweer en schakelt hij veel soepeler.
Het door de fabriek opgegeven verbruik (gemiddeld 3,4 liter/100 km) is absurd. In de praktijk is het bij mij 6 liter/100 km en ik rijd minstens 80% van de kilometers op de snelweg.
Tja en dan die vering. Echt hard vind ik het allemaal niet, wel heel communicatief en dat mag ik wel. Dus geen harde klappen in je rug of zo, maar je voelt wel ieder steentje op de weg in je voeten.
Verder had ik wat moeite de juiste zit te vinden in de electrisch verstelbare stoel, maar dat was na een paar weken wel opgelost.
De kofferruimte stelt natuurlijk helemaal niets voor, maar toch gaan vier grote tassen boodschappen op zaterdag en alle bagage voor een dagje strand op zondag er makkelijk in. En voor de vakantie ga ik een flinke dakkoffer aanschaffen.
Maar het belangrijkste van de DS5 blijf ik zijn uiterlijk vinden. Ik kan zonder aarzeling zeggen dat de DS5 de eerste van al mijn auto's is waar ik naar BLIJF kijken. Vanuit welke hoek ik ook kijk, ik vind hem prachtig. Dat geldt ook voor het interieur, dat geeft je echt het gevoel in een vliegtuigcockpit te zitten en zo hebben ze het bij Citroën ook bedoeld.
Alles resumerend tot nu toe: een lekkere, sexy kar.

Droevig afscheid

  • 158.000 km

Vandaag de DS5 met bloedend hart ingeleverd bij de Citroën dealer aan het einde van het leasecontract. De auto is me uitstekend bevallen en heeft gedurende de vier jaar trouwe dienst nooit een ernstige storing gehad.
Daarbij was de 14% bijtelling natuurlijk bijzonder aangenaam en heb ik de beperkte bagageruimte tijdens de vakanties op kunnen vangen met een dakkoffer. Wie de aanschaf van een DS5 Hybride overweegt kan ik adviseren: doen!

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.