Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS5 Hybrid4 Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 158.000 km |
Een sexy kar!
- 6.500 km
Op 1 juli bij mijn nieuwe werkgever mijn nieuwe leaseauto in ontvangst genomen: een witte DS5 Hybrid4 Business Executive. Na de nogal bedaarde en comfortabele Grand C4 Picasso natuurlijk een heel ander verhaal.
De DS5 is veel strakker geveerd en vliegt veel makkelijker door de vaderlandse klaverbladen heen. De DS-lijn is sportief bedoeld, dus moet de vering navenant zijn, zo vindt men bij Citroën.
Paradoxaal is dat de DS5 Hybrid4 weliswaar behoorlijk wat vermogen heeft, maar veruit het beste rijdt als je het juist rustig aan doet. Zet je hem namelijk in de sportstand en trap je hem op zijn staart, dan wordt het automatisch schakelen nerveus, onvoorspelbaar en gaat het met grote tussenpozen gepaard. Manueel schakelen gaat dan beter, óf wat minder gas geven. Dan gaat de DS5 in de sportstand nog altijd als de brandweer en schakelt hij veel soepeler.
Het door de fabriek opgegeven verbruik (gemiddeld 3,4 liter/100 km) is absurd. In de praktijk is het bij mij 6 liter/100 km en ik rijd minstens 80% van de kilometers op de snelweg.
Tja en dan die vering. Echt hard vind ik het allemaal niet, wel heel communicatief en dat mag ik wel. Dus geen harde klappen in je rug of zo, maar je voelt wel ieder steentje op de weg in je voeten.
Verder had ik wat moeite de juiste zit te vinden in de electrisch verstelbare stoel, maar dat was na een paar weken wel opgelost.
De kofferruimte stelt natuurlijk helemaal niets voor, maar toch gaan vier grote tassen boodschappen op zaterdag en alle bagage voor een dagje strand op zondag er makkelijk in. En voor de vakantie ga ik een flinke dakkoffer aanschaffen.
Maar het belangrijkste van de DS5 blijf ik zijn uiterlijk vinden. Ik kan zonder aarzeling zeggen dat de DS5 de eerste van al mijn auto's is waar ik naar BLIJF kijken. Vanuit welke hoek ik ook kijk, ik vind hem prachtig. Dat geldt ook voor het interieur, dat geeft je echt het gevoel in een vliegtuigcockpit te zitten en zo hebben ze het bij Citroën ook bedoeld.
Alles resumerend tot nu toe: een lekkere, sexy kar.
Droevig afscheid
- 158.000 km
Vandaag de DS5 met bloedend hart ingeleverd bij de Citroën dealer aan het einde van het leasecontract. De auto is me uitstekend bevallen en heeft gedurende de vier jaar trouwe dienst nooit een ernstige storing gehad.
Daarbij was de 14% bijtelling natuurlijk bijzonder aangenaam en heb ik de beperkte bagageruimte tijdens de vakanties op kunnen vangen met een dakkoffer. Wie de aanschaf van een DS5 Hybride overweegt kan ik adviseren: doen!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën DS5 2.0 Hybrid4 Business Executive Aut.| Panorama | Massage | Head-Up | Stoelverwarmd | Sportstoelen | Trekhaak | Historie
- 2012
- 129.978 km

Citroën DS5 1.6 THP Business Executive | Achteruitrijcamera | Boordcomputer | Buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar
- 2015
- 63.398 km

Citroën DS5 1.6 e-HDi So Chic Aut. Pano|Leder|Navi|Cam|HUD|Denon|LMV
- 2012
- 180.943 km