Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS5 Hybrid4 Business Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 270 km |
Proefrit
Vandaag een proefrit gemaakt in de Citroën DS5 Hybride 4. Ik was erg benieuwd omdat er nog niet veel over deze auto te vinden is qua reviews en wat ik heb gezien was vaak tegenstrijdig. Dus zelf ervaren was het beste. Om te zien is het (vind ik) een prachtige auto zeker in de gereden Business Executive uitvoering die bijna vol options is. Zowel exterieur als interieur zijn bijzonder en iets wat ik nog niet eerder gezien heb. Eenmaal in de auto was het even wennen want als de auto aan is hoor je niets omdat de elektromotor de eerste meters zijn werk doet en vervolgens heel soepel de dieselmotor bijspringt. Eenmaal onderweg valt direct op hoe snel de auto is, zeker is de sportstand schakelt hij snel. Goed het is geen DSG bak maar ook dit valt zeker niet tegen en met de flippers achter het stuur kun jezelf nog veel doen. Van binnen is de auto al helemaal bijzonder. De middenconsole is erg breed en erg mooi, bijzonder en vreemd tegelijk. Het lijkt wat veel allemaal maar het zit wel logisch in elkaar en voelt ook premium aan. De 3 glazen delen in het dan zijn erg fraai en ook mooi te bedienen met de knoppen die aan het plafond van de auto zitten. Ik wordt hier enthousiast van merkte ik tijdens de rit, dit is geen doorsnee auto.
Qua rijcomfort is het eerder sportief dan acht Citroën maar ik hou hier wel van. Mijn vorige auto (Audi A4 met s-line onderstel) was ook sportief geveerd dus dat voelde goed. De auto is wel erg breed, tenminste zo voelt het, dus dat was even wennen maar na een half uur rijden ben je hier aan gewend. In deze auto heb je 4 mogelijkheden om hem te rijden. Auto, dan schakelt de auto zelf tussen de elektromotor en de diesel. Sport, dan heb je het volle vermogen van beide. 4wd, dan worden de achterwielen aangedreven door de elektromotor en de voorwielen door de diesel en als laatste geheel elektrisch wat kan tot 50 km per uur voor ongeveer 4 km. Alles getest en het werkt goed maar in de praktijk zal hij het meest in de autostrade staan of sport. In de sport stand gaat het schakelen sneller maar bij rotondes schakelt hij dan ook te snel terug naar de eerste versnelling wat een hokkerig gedrag oplevert. Dit had beter gekund maar verder geen klachten hierop.
Zoals beschreven vind ik het een bijzondere auto die eens wat anders is dan de bulk die rondrijd. Dit met de 14% bijtelling, tot 1 januari 2013, en 200 pk is dit echt een erg goede keuze. De bestelling wordt dus geplaatst waarbij de verwachte leertijd ongeveer 2 maanden is. Zodra ik de auto heb zal ik de foto's toevoegen en de ervaringen van de eerste echte km.
Daar is die dan!
- 270 km
Dit weekend mijn nieuwe auto opgehaald en wat is het toch een bijzondere auto. Over alles is goed nagedacht en het is tot in detail erg strak. Ik ben wel 10 keer om de auto heen gelopen en elke keer zie je weer iets wat net anders is. Van binnen gaat dit nog verder zoals verchroomde scharnieren in de kofferbak, bekleding in de opbergvakken van de deuren, de bediening van alle onderdelen en de premium materialen die gebruikt zijn en zo voelt het ook. Mijn vorige auto was een Audi maar ik durf te zeggen dat deze auto boven het niveau zit qua afwerking in details. Gelukkig hebben ze bij mijn versie de kofferklep ook van buiten openen mogelijk gemaakt als ook de verlichting van de automatische versnellingsbak zodat je in het donker ook kunt zien in welke stand die zit. Kortom, goed bezig!! Qua rijden is het echt erg goed en zit je heerlijk met een goed overzicht in alles. Op naar veel tevreden kilometers en naar de volgende review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.