Citroën DS5 e-HDi 110 So Chic (2012) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS5 e-HDi 110 So Chic |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 75.909 km |
KM-stand laatst | 98.400 km |
Eerste ervaringen
- 75.888 km
Deze auto vond ik vanaf de introductie al geweldig mooi! Maar ja, toen hadden we net een C-MAX aangeschaft. Nu, na 3 jaar C-MAX (wat een zeer goede en fijne auto bleek te zijn) hebben we deze ingeruild voor een DS5 HDI EGS.
De DS5 is een So Chic uitvoering met alle opties van de Sport Chic uitvoering behalve Xenon. Een volgeladen auto dus. De opvallendste gimmick's:
- vol lederen bekleding
- sportstoelen (met verlengbare zitting, ideaal met mijn lange benen)
- elektrische bediening beide voorstoelen met geheugen
- massage in de bestuurdersstoel....ge-wel-dig :-)
- head-up display
en nog veel meer leuks!
De eerste ervaringen zijn goed. De auto is ruim. Achter mij is de ruimte niet zo groot maar mijn zoontje heeft nog ruimte over en zit prima. Ik kan met gemak nog een stuk naar voren, mocht er een keer een volwassene achter mij moeten zitten. De kofferbak is net zo groot als in de C-MAX . Meer dan voldoende voor ons.
De stoelen zitten echt geweldig. Met lekker dikke hoofdsteunen die je in je nek kunt kantelen. En ze kunnen zelfs met mijn lengte (2.01) op de juiste hoogte. Dat komt niet zo heel vaak voor!
De auto rijdt heerlijk rustig. Door gelaagd glas rondom klinkt er weinig rijgeluid door. De motor hoor je alleen bij accelereren een klein beetje. De automaat (EGS) schakelt zacht. Bij fors doortrekken in de versnellingen voel je 'm wel schakelen maar niet hinderlijk. Ik lees soms negatieve verhalen over deze bak maar dat zijn waarschijnlijk versies zonder software update want deze schakelt echt goed en zacht (3-4-5-6 merk je niet eens, 1-2 voel je licht). De bak is zelflerende, misschien heeft dat ermee te maken?
De wegligging is strak. Niet de zachte vering die ik van Citroen gewend ben. Maar ook weer niet keihard. Dat keiharde voelde ik overigens wel tijdens een proefrit in een DS5 Hybrid. Die is zwaarder en schijnt stuggere demping te hebben ivm accupakket. In deze is het goed.
De auto bevalt zeer, zeer goed. Ik stap met plezier in. Het leer ruikt heerlijk, een genot!
Echt review volgt over een paar maanden.
(ik heb alles op 4 sterren gezet omdat het nog lastig oordelen is na 1000 km)
De eerste 10.000 km.
- 84.000 km
De eerste 10.000 km. zitten erop!
De DS5 bevalt erg goed. Ik geniet nog steeds heel erg van het design, zowel interieur als exterieur. De auto voelt lekker stevig aan. Geen bijgeluiden, rammeltjes etc. Wel had ik last van krakende portiersrubbers. Net zoals bij mijn vorige auto's....dus de rubbers ingesmeerd met Kryton en opgelost is het (bij de VW dealer gekocht, kost 45 euro maar kun je jaren mee doen). Ik smeer het er 2x per jaar op en dan heb je nergens last meer van.
De motor maakt van de DS5 geen raceauto maar is voldoende snel heeft wel lekker veel trekkracht. Dus voelt zeker niet langzaam aan en pakt lekker soepel op.
De versnellingsbak: er wordt veel over geschreven, vaak niet positief. Maar ik moet zeggen dat het mij 100% meevalt. Ik rij lekker stevig door maar dan vooral op de snelweg. Op korte stukken rij ik rustig en dan schakelt de bak zeer soepel. Ik merk vaak niet eens dat ie al in 6 rijdt. Soms van 2 terug naar 1 voel ik een schokje. Wel gebruik ik mijn gaspedaal om het schakelen te regelen van 1 naar 2. Dat gaat ondertussen al op auto-pilot....Als ik weleens lekker nageef bij een stoplicht dan voel je 'm wel schakelen. De sportstand gebruik ik nooit, dan vind ik 'm niet lekker schakelen.
Verder bevalt het comfort aan boord nog steeds erg goed. Heerlijke, dikke stoelen met elektrische verstelling (+geheugen). Hoge rugleuningen en voor het eerst heb ik hoofdsteunen die hoog genoeg kunnen (en een lekker kantelstand hebben). En verlengbare zitting wat me zeer goed bevalt met mijn 2 meter lengte. Stoelverwarming gebruik ik bij koudere dagen altijd. Heerlijk! Het leer kan namelijk best koud zijn. Ook de massagestand gebruik ik vaak. Heel relaxed! De vering is aan de stugge kant dus geen Citroen-veerbollen gevoel maar meestal vind ik het prima zo. Wel af en toe ergerlijk als ik een stad inrij met slecht wegdek. Vooral dwarsrichels komen dan stevig door. Dat is dan ook de reden dat ik geen grotere velgen op de auto heb gezet. Ik vind 18" of 19" prachtig staan maar ik ben bang dat het comfort dan minder wordt.
De navigatie heeft een update gehad en ik zet er met regelmaat de nieuwst flitsers in.
De DS5 is naar de dealer teruggeweest ivm piepende remmen. Dit was even weg maar is nu weer terug. Verder is er een motorsteun vervangen ivm een resonantie/trilling. Bleek een terugroepactie te zijn geweest en was bij mijn auto nog niet uitgevoerd.
Al met al erg tevreden en ik stap dagelijks met plezier in!
Update en grote reparatie onder garantie
- 91.000 km
We hebben de DS5 ondertussen alweer een jaar. Blijf het nog steeds een mooie auto vinden en rijdt nog (weer) heerlijk. Vanaf het begin vond ik dat de automaat niet altijd goed schakelen. En maakte soms bijgeluiden incl. heftig schudden bij optrekken. Dit heb ik gelukkig een keer gefilmd.
Ik weet dat deze versnellingsbak niet de meest verfijnde is maar 90% van de tijd vond ik 'm wel goed en soepel schakelen. Dus wat was er dan aan de hand bij die 10% niet fijn schakelen? Heb op internet veel over problemen gelezen, ook bij zustermerk Peugeot. Met dit verhaal èn het eerder gemaakte filmpje ben ik terug naar mijn dealer omdat de garantie bij afliep. Ik heb ze aangegeven dat als het volgens hen een producteigenschap zou zijn en de bak in goede staat zou zijn, ze de garantieperiode dus makkelijk met een jaar konden verlengen. Ik vertrouwde het namelijk niet. Gelukkig reageerde men nu wel alert (De auto is er een aantal keer voor teruggeweest maar er was niets aan de hand, een producteigenschap) en heb ik de auto voor een week achtergelaten om 'm eens goed te testen. En wat bleek: vliegwiel speling en koppeling niet goed. De hele boel is vervangen. Onder garantie! En nu schakelt ie zoveel soepeler! En geen trilling meer bij optrekken. Stel je voor dat ik dit niet doorgezet had. Dan had ik misschien heel binnenkort voor grote kosten gestaan.
Bovenstaande heeft toch mijn oordeel over de auto niet echt veranderd. Vind het nog steeds een geweldige auto en ik stap met plezier in. Met meer plezier nu :-)
Ik ben wel een beetje aan het rondkijken naar wat anders. Dat doe ik na een jaar altijd. Dan begint het te kriebelen. Maar ik kan maar weinig auto's vinden die (zeker van binnen) zo mooi zijn. En zulke lekkere stoelen hebben. Na een proefrit stap ik dan weer in de DS5 en zeg tegen mezelf: lekker doorrijden. Maar ja, 2 dagen later zit ik het internet weer af te speuren. Dat is een afwijking van mij, kan er niets aan doen....
Ingeruild, nog een paar dagen rijden.
- 98.400 km
Nog steeds erg blij met de DS5. Het blijft een prachtige auto met wel een paar minpuntjes (zoals iedere auto heeft):
- Versnellingsbak. Ja, hierboven was ik redelijk positief over de bak, maar toch, er is veel beters te koop. Deze semi-automaat schakelt bij rustige rijstijl prima. Wel moet je met het gaspedaal spelen om het schakelen niet te voelen. Dat doe je na een paar weken overigens volledig automatisch. Toch schakelt de bak soms vreemd. Vooral als je langzaam rijdt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht dat op rood staat. De bak staat dan in 2 en als vervolgens het verkeerslicht op groen springt en je gas geeft verwacht je dat de bak in 2 doorrijdt. Maar zeer vaak schakelt de bak dan abrupt terug naar 1. Dat gebeurt met een grote schok en je schrikt je dan rot.
- Ruimte op de achterbank. Onze zonen groeien snel. De jongste kan zijn benen nog wel kwijt maar zijn voeten kunnen niet goed onder de stoel. De oudste kan niet meer achter mij zitten (ik ben wel 2 mtr. lang dus dat helpt niet meer...)
- Sinds kort toch wel een kraakje hier en daar. Eigenlijk alleen bij heel koud weer of heel warm weer en alleen als je net wegrijdt. Het lijkt alsof de auto zich even moet 'zetten'. Na een paar tikken en kraakjes hoor je vervolgens niets meer.
- Te vaak bezoek aan garage buiten normaal onderhoud om. Zie de rest van mijn review. Het meeste is onder garantie gedaan maar het blijft vervelend.
Echter, deze minpunten zijn ondergeschikt, behalve de ruimte achterin. De pluspunten zijn veel belangrijker:
- Design binnen en buiten
- Meeste materialen zijn van mooie kwaliteit
- Afwerking is goed
- Stoelen zitten formidabel, ook op lange ritten
- Geluidscomfort aan board
- Soepele motor
Al met al een mooie, fijne reisauto! Zeker op de snelweg is ie op z'n best.
Het ruimte-probleem heeft er toch voor gezorgd dat we de DS5 ingeruild hebben. Ook het feit dat we minder kilometers zijn gaan rijden waardoor diesel niet heel interessant meer is.
De volgende auto wordt de nieuwe model Peugeot 3008 SUV in GT-line uitvoering en bijna alle optie-pakketten. Prachtige auto en van alle auto's die we bekeken hebben kan het design van het interieur zich meten met het bijzonder design van de DS5. Veel andere modellen vind ik maar saai ..... :-)
De nieuwe auto is op voorraad dus we stappen snel over...
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën DS5 2.0 Hybrid4 Business Executive Aut.| Panorama | Massage | Head-Up | Stoelverwarmd | Sportstoelen | Trekhaak | Historie
- 2012
- 129.978 km

Citroën DS5 1.6 THP Business Executive | Achteruitrijcamera | Boordcomputer | Buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar
- 2015
- 63.398 km

Citroën DS5 1.6 e-HDi So Chic Aut. Pano|Leder|Navi|Cam|HUD|Denon|LMV
- 2012
- 180.943 km