Citroën DS21 M Pallas (1966)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DS21 M Pallas |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1966 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 118.000 km |
KM-stand laatst | 127.000 km |
Eerste 1000 km
- 119.000 km
Dit is alweer mijn 4de DS. De DS zoals ik em altijd al wilde hebben. Een 2de neus DS21 M Pallas modeljaar 67, dus groen systeem, 21 motor en handgeschakeld.
Mijn vorige was een modeljaar 69. Verschil was de 3e (nieuwe) neus, met het bijzondere overgangs dashbord. De wens een 2de neus te bezitten bleef en uiteindelijk de knoop doorgehakt!
Deze DS is van oktober 1966, wat dus echt een van de aller eerste is met het groene systeem. Kleur Blanc Carrare (wit met beetje groen, echte jaren 60 DS kleur) met Gris Palladium dak en origineel bruin leder interieur.
Omdat ik van de auto wil genieten en er lekker mee wil rijden en dus geen restauratie project/gedoe wil de DS "besteld" bij DS garage Auto Renaissance in Amsterdam. Daar kan je een DS bestellen zoals je em wil en na een maand of 8 staat er een "nieuwe" DS voor je klaar incl garantie. De techniek is volledig vernieuwd en gemoderniseerd zodat er zoveel mogelijk gedoe wat een oldtimer met zich mee kan brengen uitgesloten wordt. (oa elektronische ontsteking, nieuwe kabelboom, nieuwe startmotor, moderne dynamo en spanningsregelaar etc)
Ik heb gekozen voor een origineel bruin lederen interieur en niet zoals de meeste klanten daar een nieuw leder interieur. Het oude leer geeft de DS echt karakter. Het interieur heb ik zelf helemaal schoongemaakt en ingevet. Er is wel een nieuwe tapijten set ingegaan en nieuwe hemel bekleding. Verdere "opties" zijn getint glas en een lpg installatie.
De DS is naar mijn wens voorzien van origineel bij de DS horende Michelin Xas banden. Verder heb ik nog een Jaegertablau (dashbord klokken) liggen wat ik er zelf ooit nog eens in ga zetten.
Tijdens de "bouw" van de DS ben ik vaak gaan kijken en onderdelen mee naar huis genomen om zelf ook eea te kunnen doen. Dit maakt het erg leuk om het project mee te beleven. Zo heb ik oa zelf de bumpers gepolijst en de DS uiteindelijk zelf bij de RDW ingevoerd.
Ik heb er helaas nog maar 1000KM mee gereden vanwege de winter. De snoek rijdt echt geweldig!
Als je achter het prachtige knoppen dashboard hebt plaatsgenomen, met het kleine sleuteltje het contact aanzet zit er naast de sleutel een start knopje. Starten, beetje gas en ze loopt! De snoek komt direct omhoog en loopt erg mooi.
Door de 21 motor (2175cc) kan deze auto van bijna 50 jaar oud prima mee met het dagelijkse verkeer. Er komt ooit nog een 5 versnellingsbak in, maar de 4 bak die origineel bij deze auto hoort schakelt prima. Omdat ik er voor de hobby mee rij is de 5 bak niet echt nodig.
Door de hydraulisch bekrachtigde (schijf)remmen, stuurbekrachtiging en natuurlijk de hydraulische vering is er echt goed mee te rijden.
Het zou fijn zijn als de lucht van tectyl wat minder werd, maar dat zal in de komende tijd wel verdwijnen. Ook moet ik nog eea aan de DS zelf doen. Zo zitten de sierlijsten aan de onderkant er nog niet op. Die heb ik zelf gepolijst en afgesproken dat ik ze zelf monteer. Als ik meer ervaring op heb gedaan een nieuwe update!
1000 km verder
- 120.500 km
Inmiddels 1500 km's verder. Een paar fijne lange ritten mee gemaakt (alleen als het lekker droog weer is!) en de DS gaat steeds beter rijden. De tectyl lucht is (gelukkig) veel minder geworden.
Na een flinke LHM olie lekkage die kwam door een wartel (verbinding) aan de drukregelaar die los zat, de gehele auto nagelopen op loszittende wartels, bouten, schroeven etc. Als een auto geheel uit elkaar is geweest en de eerste serieuze KM's zijn achter de rug komt het altijd voor dat er eea gaat loszitten. De snoek is weer lekvrij en alles zit nu goed vast.
De komende zomer/najaarsmaanden wil ik nog lekker veel genieten/rijden. Als de winter aanbreekt ga ik de nog ontbrekende sierlijsten bevestigen, een oude radio inbouwen en het Jaegertableau dashboard komt erin. Dan ga ik er ook tijdens de winter lol aan beleven zonder dat ik er mee rij ;)
Jaegertableau ingebouwd
- 123.500 km
Afgelopen corona winter eindelijk het Jaegertableau ingebouwd. Een Jaegertableau is een set dashboard klokken met oa een toerenteller, oliedruk meter welke als optie op een DS te krijgen was. Het tableau heb ik in een heel erg roestige staat gekocht. Het kwam uit een DS cabriolet, welke vochtig zijn vanbinnen. Daarom de roest vermoed ik.
Ik ben jaren bezig geweest het tableau te restaureren en de missende exact bij het bouwjaar behorende ontbrekende delen te bemachtigen. Ik heb alles uit elkaar gehaald, schoongemaakt en mooie randen geplaatst. Alle bedrading heb ik ook nieuw gemaakt. Vervolgens is het tableau nog 3 jaar blijven liggen (ik keek er wel een beetje tegen op om het in te gaan bouwen...)
Ik de winter rij ik er toch niet mee en we hadden ineens een lockdown, dus kon wel wat afleiding gebruiken. Bij het inbouwen bleek dat er een verleng stuk voor de KM teller kabel nodig was en vanwege de drukte achter het tableau moest er nog eea gereorganiseerd worden. Origineel zit er geen toerenteller in dus er moest nog bedrading naar de ontsteking. Tijdens een rit in het voorjaar kon ik pas gaan testen en na zo'n 20km was alles tot leven gekomen! Maar wat staat dat mooi zeg! Ben er erg blij mee!
Kop revisie
- 127.000 km
Vanwege nogal wat rook uit de uitlaat bij het starten (als de DS even stil heeft gestaan) er achter gekomen dat de klepseals verdwenen zijn. (Of ze hebben er nooit in gezeten, dat schijnt ook te kunnen)
Omdat het onderblok (type DX), de zuigers, bussen etc goed lijken te zijn heb ik besloten de kop te laten reviseren. Samen met mijn vader de kop eraf gesleuteld en deze ligt inmiddels bij het revisie bedrijf.
Verder gewoon lekker gereden de afgelopen jaren. In het najaar (2024) heeft de DS bij Auto Renaissance nog een grote beurt gehad en het luchtfilter is mooi gepoedercoat. Als de kop er weer op zit dan is het plan alles in de motorruimte goed schoon te maken en zoals bij origineel de Citroen/Total en luchtfilter stickers te plakken.
Zodra de kop er weer op zit meld ik mij weer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Citroën DS [ VOLLEDIG GERESTAUREERD origineel NL auto ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57623301/0-b051abc5889917a8bb31699a02a89f2f.jpg)
Citroën DS [ VOLLEDIG GERESTAUREERD origineel NL auto ]
- 1973
- 19.891 km

Citroën DS 20 | Stuurbekrachtiging | Originele pallas| Oldtimer | Half Automaat | 28 jaar van dezelfde eigenaar |
- 1971
- 3.614 km

Citroën DS 21 Citroen DS D Super 5 | 3de Eigenaar | Dinitrol behandeld.
- 1973
- 48.194 km