Citroën C4 HDi 90 Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 HDi 90 Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
Verbruik over 20.000
- 105.000 km
Eerste 30.000 km afgelegd met verbruik van 5.0 ltr/100km gemiddeld. Op dit moment bezig om te trachten het verbruik verder omlaag te krijgen naar 4.9 per 10.000km, langer kan een rit niet bijgehouden worden op de boordcomputer. Betekent niet te hard optrekken, op tijd doorschakelen, maar op zijn tijd moet er gewoon lekker doorgereden worden dus daar waar je 130 mag rijden we dat ook. Auto in prima conditie, rijd nog steeds super. De recente servicebeurt (20.000km) werd een grote beurt dus nieuwe filters / olie / etc vielen wat betreft kosten mee gelukkig 240E. Verder nog geen signalen van storingen of andere onvolkomenheden dus tot heden tevreden gebruiker.
C4 als papa met een kleine meneer erbij
- 116.000 km
In januari is mijn zoontje geboren en ondertussen cruisen we al met zn 3 (mijn vrouw meegerekend) lekker over het asfalt naar opa en oma toe. Het plaatsen van de maxicosi is eenvoudig met een 5 deurs auto en de kleine man die slaapt al bij het starten van de motor. Wat ik wel merk is dat de kofferbak met een kinderwagen (youls) en luiertas wel snel gevuld is. Dat zet je te denken: hoe moet dat op vakantie? Persoonlijk ben ik geen fan van het plaatsen van veel spullen op de achterbank, meestal levert dat onbedoelde strepen en versnelde slijtage van je bekleding, dus dat word een kofferbak op het dak gooien. Op dit punt denk ik wel, bijv een ford focus station net wat meer laadruimte en een platte laadvloer heeft, ook best praktisch. Maar gelukkig gaan we niet het hele jaar op vakantie dus heel vaak zit je er niet mee. En gelukkig kan de linkerkant van de achterbank makkelijk omlaag om extra laadruimte te creëren zonder dat ons mannetje in de verdrukking komt. Past toch meer in dan je denkt.
Zomerbanden + 1e kleine manco
- 120.000 km
Kijk, zomerbanden zitten er weer onder en dat merk je meteen: minder geluid, minder verbruik en auto ligt weer heerlijk op de weg. Helaas een 1e kleine manco te vermelden: op het stuur zit aan de onderkant een mooie chromen accentlijst gemonteerd. Deze begint nu te bewegen doordat het niet helemaal meer vast zit. Beetje storend omdat ik vaak het stuur laag vast houdt, wellicht kunnen ze het in de garage weer vastzetten. Verder niets nieuws onder de zon en dat is maar goed ook!
Waar ik wel nog naar op zoek ben is het updaten van de navigatiekaarten, die nu nog standaard fabriek is. Inmiddels is er al zoveel gewijzigd, waardoor je soms niet goed meer weet welke kant je op moet. Maar heb ik nog niet weten te achterhalen.
Korte review na 140.000km
- 140.000 km
Al weer een jaar geleden dat ik kort een review schreef over deze wagen. Overall kan ik kort zijn: de auto bewijst tot nu toe een trouwe en vooral betrouwbare bolide die zonder mankementen ons iedere maand een kilometer of 1000 over de weg helpt. Inmiddels ben ik praktisch over cruise control gaan rijden, erg ontspannend maar ook goed voor het verbruik door de constante toeren. Ik kan eigenlijk geen enkel minpunt bedenken voor onze huidige situatie (man vrouw en 1 kindje met nog een kleine op komst inmiddels). Dat wordt uiteraard spannend: nog een kleine erbij en dus nog meer spullen. Tot nu toe met weekendjes weg ook de achterbank wat volgepropt met spullen, een wandelwagen neemt in deze auto toch echt een substantieel deel van je kofferbak in omdat onze kinderwagen jouls niet in de lengte erin past en dus over de breedte in de auto ligt. Oplossing hiervoor gevonden in een buggy, die is uiteraard compacter, maar dat gaat met de baby straks niet meer op. Wellicht dan toch een kofferbakje op het dak voor wat tasjes, al is het maar om niet moeilijk te hoeven doen met proppen en stapelen.
Kortgezegd blijft dat mijn enige kleine manco van de auto: het is net geen station en soms wil je die 15 cm extra diepte wel graag hebben omdat er simpelweg meer in te proppen is. Verder uitermate tevreden.
Review na 150.000km
- 150.000 km
Na 150.000 km nog steeds weinig zorgen met de C4. Tijdens de bandenwissel / grote beurt / APK keuring in december ook een nieuwe condensor voor de Airco laten plaatsen (airco liep leeg). Beetje dure grap voor een condensor, zeker als je weet dat deze achter de grill is geplaatst en dus redelijk kwetsbaar is voor steenslag etc. Enfin, bijna 450 euro verder, maar dan draait de Airco wel weer fijntjes. Verder nog steeds geen reden tot klagen als wordt een update van het navigatie systeem (2012) wel handig want er zijn toch wel wat wijzigingen doorgevoerd op de weg dus soms navigatie negeren en zelf nadenken :)
Review na 193000 km
- 193.000 km
Bijna 2 ton op de teller en nog steeds volop plezier van deze C4. Inmiddels gemiddeld 4,8 ltr per 100/km (gemeten over de afgelopen 9200 km op zomerbanden), dus qua verbruik zitten we nog steeds helemaal goed. Naast de grote en kleine beurten op standaard interval geen rare dingen meegemaakt. De airco werkte met de bizarre hittegolf van vorige week (42graden!) verbazing wekkend snel: ik was nog geen 2 km verder en het was al best aangenaam te noemen in de wagen (airco op 22 graden, auto functie op standje 2). Het blijft een superbetrouwbare bolide waar ik graag in rijd.
Review na 206000km
- 206.000 km
Nieuwe waterpomp en distributieriemen, op naar nog eens 2 ton op de teller. Verbruik nog steeds op 4,9 ltr/100km , helaas wel weer stukje duurder geworden met extra belasting en een hogere dieselprijs aan de pomp. Maar rijd nog steeds als een trein en geen manco's dus wat wil je nog meer.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vergelijkende Test: Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

Citroën C4 Pure Tech 130 S&S Collection (2014)

Test: Citroën C4 1.2 e-THP 130 Puretech (2014)

Citroën C4 1.6 e-HDi Exclusive (2011)

Test: Alfa Romeo Giulietta – Citroen C4 – Ford Focus – Mazda3 – Opel Astra – Volkswagen Golf
