Citroen C4 VTi 120 Tendance (2011)

autoreview

Citroen C4 VTi 120 Tendance (2011)

Signalement

UitvoeringC4 VTi 120 Tendance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf85.500 km
KM-stand laatst97.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Erg fijne, ruime en luxe auto

  • 85.500 km

Voordat we deze C4 hadden, reden wij rond in de Citroen C3 (2002, 1.4) van mijn vriendin. Deze begon toch wel wat kwaaltjes te krijgen waardoor wij hadden besloten te gaan oriënteren voor een opvolger.

Als eerste keek ik naar de bekende auto's in het klassement waar wij naar keken. De auto moest een hatchback zijn met voldoende ruimte en uitrusting, maximaal 10jr oud en niet te hoge kilometerstand. Hierdoor kwamen we al gauw uit bij de Seat Leon en Ford Focus. Beiden auto's die van buiten er prima uitzien, maar van binnen het niet doen voor mij. Ook lagen de prijzen nog best wel hoog. Een paar weken gingen voorbij en bij toeval zag ik een Citroen C4 (2011-2012) voorbij mijn kantoorraam rijden. Meteen wat meer informatie, foto's en occasions opgezocht en tot mijn verbazing was de C4 beter uitgerust dan de Focussen en Leons, zag er in mijn ogen net zo netjes uit en vaak beter betaalbaar en lagere kilometerstanden.

Na een poosje zoeken kwam ik al gauw uit op 2 kandidaten waarvan een het is geworden. De proefrit was echt een verademing na de C3. Geen rammeltjes, rustig kunnen praten terwijl je op de snelweg rijdt, een zee aan ruimte binnenin. Werkelijk fantastisch. De deal die wij hadden was ook echt goed. De auto was van alle gemakken voorzien. Climate Control, Cruise control, Bluetooth enz. Kilometerstand was, zoals te zien bij deze review, niet hoog voor zijn leeftijd. Kortom, ideaal voor onze doeleinden. Namelijk het hebben van een luxere auto dan de C3, die ook nog eens toekomst bestendig zou zijn als er eventueel over een paar jaar een kleine in mee zou moeten.

Voor nu laat ik het bij deze introductie. Zodra we wat meer met de auto gereden hebben en ik een beter oordeel kan vellen zal ik een update schrijven. Ik ben al wel bekend ermee dat de motor, de 1.6VTI 120pk, een redelijke olieslurper is. Dus dat ga ik zeker in de gaten houden. Dus tot over een paar maanden!

Een jaartje verder

  • 97.000 km

We zijn nu ruim een jaar verder en hebben zo'n 12.000km met de auto gereden. Dit zijn ritten geweest variërend van 10km tot 200km en verschillende soorten wegen. Veel gebruik gemaakt van de cruise control, want hiermee kon ik mooi het verbruik laag houden.

Grootste ding dat opgevallen is, is dus het verbruik. Gemiddeld verbruik staat op 7.339L/100km, bijgehouden in de Fuelio app. Het olieverbruik was ook verrassend hoog te noemen. Ik moest ongeveer iedere 1000km 1liter olie bijvullen. Toen ik dit aangaf bij de garage (geen merkdealer) zei hij dat ze tegenwoordig dikkere speciale olie gebruiken bij de VTI blokken.

Kleine beurt en nieuwe voorbanden bij de Citroën dealer.
Rond de 91.000km een kleine beurt laten uitvoeren bij de Citroën dealer hier in de stad en tevens de voorbanden vervangen voor goede Vredestein banden. De dealer gaf aan dat de remschijven en blokken zeer waarschijnlijk over 5.000km vervangen moeten worden. Verder was het al met al een redelijk duur bezoekje aan de garage..

Bij 96.500km een grote beurt laten uitvoeren bij lokale garage.
Deze garage werd door mijn vader aanbevolen omdat hij geen flauwekul verhalen heeft en goudeerlijk is. Dit merkte ik meteen aan dat hij begon te lachen toen ik vertelde wat de dealer zei over de remschijven. Volgens hem zat er meer dan genoeg nog op de blokjes en kon ik nog 20.000km er mee rondrijden. Wel is de multi-riem vervangen, zat een scheur in. Ook de uitlaat is weer vastgelast, die was losgeraakt op een of andere manier.
Blijkbaar was de vorige grote beurt ruim 30.000km geleden gedaan en had de Citroën dealer dat 5.000km niet kunnen vertellen...
Verder zat er een koelvloeistof lek bij het thermostaathuis naast het motorblok. Deze heeft hij besteld en wordt volgende week geplaatst. Hij zei dat dit vaker voorkwam bij Citroën auto's, omdat ze tegenwoordig een verbeterde versie opsturen als je het originele onderdeel nummer besteld.

Al met al nog steeds heel tevreden met de C4. Mensen vinden het een mooie auto, vooral omdat je er niet veel ziet rondrijden. Hij is zeer ruim van binnen en ook de kofferbak is bijna stationwagon formaat. Enige nadeeltje is dus het verbruik, maar dat zal waarschijnlijk beter worden met de nieuwe olie en koelvloeistof lek dat verholpen is. Eind september APK en verse achterbanden en dan kunnen we er weer mooi een jaar tegen aan!

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

DirectLease
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 509
 
Citroën
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 513
 
Arval
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 548
 
Alphabet
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 659
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens