Citroën C4 Pure Tech 130 S&S Collection (2014)
Opmars van de driecilinder
Tussen alle MPV's, SUV's, cross-overs en andere nichemodellen vergeten we soms bijna dat er ook nog normale hatchbacks zijn. En dan niet met een stekker of een uitgeknepen spaardiesel omwille van zo laag mogelijke bijtellingspercentages. Nee, gewoon 130 tot 140 pk uit een benzinemotor. Alles onder het motto 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Alhoewel, wat is anno 2014 nog gewoon? Voor compacte boodschappenautootjes is een driecilinder al jaren een vanzelfsprekendheid, maar nu begint hij aan een serieuze opmars naar boven. Na Ford (Focus1.0 Ecoboost) is onder meer Citroën op die trein gesprongen, en wel met een 1,2 liter metende, 131 pk sterke turbomotor in de C4.
De motor is nieuw, verder is de C4 bekend terrein. Het interieur oogt smaakvol en de materialen doen hoogwaardig aan en nog altijd kun je gemakkelijk een aangename werkplek vinden. De stoelen zijn zeer comfortabel en het stuur voelt prettig aan. In eerste instantie is het op de middenconsole even zoeken naar de juiste knoppen, maar na een gewenningsperiode gaat dat als vanzelf. Midden op de wijzerplaat van de snelheidsmeter wordt de snelheid ook nog eens met een groot getal weergegeven. Wel zo prettig, want de naald van de snelheidsmeter is nogal kort. Wat interieurruimte betreft is de C4 een goede middenmoter, de kofferbak is iets groter dan gemiddeld.
Bij het wegrijden moet je het gas- en koppelingspedaal met iets meer beleid bespelen dan je gewend bent. Dat komt doordat de driecilinder bij lage toerentallen aanvankelijk even lijkt te aarzelen. Eenmaal op gang is er echter geen vuiltje aan de lucht en toont de motor zich redelijk vlot en mooi elastisch. De krukas draait rustig z'n rondjes en in de verte klinkt een vredige brom. Commando's van het gaspedaal worden keurig opgevolgd. De pook laat zich wat gevoelloos en met vrij lange slagen door het H-patroon bewegen. De besturing van de Citroën gaat vrij licht, maar met genoeg gevoel.
Heel zuinig is deze driecilinder Fransman niet; we noteren een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 14,5. Het onderstel maakt aanvankelijk een comfortabele indruk, maar al bij de eerste oneffenheden in het wegdek blijkt de auto stoteriger dan verwacht.
De Collection-uitvoering van de C4 is een extra aangeklede variant van de Tendance-versie. Die kost €22.950, maar er is al een C4 voor € 19.990.
Oordeel
Met een vanafprijs van nog geen 20 mille en 130 pk is de C4 een goede aanbieding. De auto zit prettig, heeft een mooi interieur en biedt voldoende ruimte. Het veercomfort valt wat tegen en het is geen zuinigheidswonder.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C4 e-THP 130 Collection |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 23.239 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.199 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 131 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.329 mm / 1.789 mm / 1.489 mm |
Wielbasis | 2.608 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 610 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.550 kg / 640 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 199 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,1 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,3 s / 11,8 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 110 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C4

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vergelijkende Test: Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

Test: Citroën C4 1.2 e-THP 130 Puretech (2014)

Citroën C4 1.6 e-HDi Exclusive (2011)

Test: Alfa Romeo Giulietta – Citroen C4 – Ford Focus – Mazda3 – Opel Astra – Volkswagen Golf

Test: Citroën C4 (2010)

Citroën C4
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.