Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Citroën C4 1.2 E-THP 130 Puretech

Overbruggingskrediet

25
Citroën C4 1.2 E-THP 130 Puretech
Citroën C4 1.2 E-THP 130 PuretechCitroën C4 1.2 E-THP 130 PuretechCitroën C4 1.2 E-THP 130 PuretechCitroën C4 1.2 E-THP 130 PuretechCitroën C4 1.2 E-THP 130 PuretechCitroën C4 1.2 E-THP 130 Puretech
  • Ken Divjak
  • Eerste rijtest
29 juni 2014 om 09:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 14 2014
AutoWeek 14 2014

Je leest het in AutoWeek 14 2014

Als de Citroën C4 érgens geen gebrek aan heeft, is het wel concurrentie. Van merken als Volkswagen en Renault, maar ook van concerngenoot Peugeot. En dan zijn er nog de DS4 en de nakende C4 Cactus die het de C-segmenter binnenshuis moeilijk maken. Voor de gedownsizede C4 1.2 E-THP met 130 pk hoeft slechts 20 procent te worden bijgeteld. Kan die nieuwe uitvoering voor een kentering zorgen?

De C4 heeft 't niet gemakkelijk. Sinds dag één moet de tweede generatie opboksen tegen de hippere DS4, die de Franse traditie van vorm boven functie wél eer aandoet. Maar de huidige C4 steekt ook fors af tegen de vorige generatie, die leverbaar was als CRX-achtige coupé. Het huidige ontwerp is nogal behoudend, scoort vooral op ruimte en kan buiten Frankrijk op weinig bijval rekenen. Behalve bij wie een comfortabele hatchback zoekt voor een interessante prijs.

Vier jaar en een half miljoen exemplaren later verwacht je een facelift, maar die is (nog) niet aan de orde. In plaats daarvan krijgt de C4 de primeur van de turboversie van de 1,2-liter driecilinder die debuteerde onder de kap van de Peugeot 208. Daarin levert de benzinemotor 82 pk, in de C4 zijn dat er 130. Dat impliceert een specifiek vermogen van meer dan 100 pk/liter, wat de ingenieurs gemotiveerd heeft om elk onderdeel tegen het licht te houden. Zo onderging de nieuwe cilinderkop een speciale hittebehandeling, kreeg het carter een aluminium coating en werd de krukas uit staal vervaardigd in plaats van uit gietijzer. Citroëns testbanken in Parijs zouden overuren gedraaid hebben om 1,6 miljoen kilometer te klokken op de nieuwste telg van de Pure-Tech-motorenfamilie.

Schakellui rijden

Dat PSA zeker geen half werk geleverd heeft, merk je vanaf de eerste krukasomwenteling. De driecilinder start kwiek, de gasrespons is goed en de motor heeft geen overdosis toeren nodig om vlot uit de startblokken te schieten. De 1,2-liter pakt goed op: 75 procent van het koppel is beschikbaar vanaf 1.500 toeren per minuut, 250 tpm later zijn alle 230 newtonmeters van de partij.

Je kunt deze C4 dus schakellui rijden. In tegenstelling tot andere Citroëns met een lage uitstoot wordt de 1.2 E-THP (voorlopig) niet gekoppeld aan de slome semi-automaat. Wel aan een manuele zesbak, die misschien niet het toppunt van verfijning is (daarvoor zijn de slagen te lang en is de bediening wat te stroef), maar die nog altijd meer rijplezier biedt dan de eigenwijze ETG-bak.

Gedempte roffel

Een eigenschap waar moderne driecilinders vaak mee scoren, is het licht sportieve, roffelende motorgeluid. Ook op dat gebied stelt de nieuwe Pure-Tech niet teleur. De driepits lijnmotor vergelijken met een halve zescilinderboxer is een brug te ver, maar de gedempte roffel kan zeker als aangenaam worden omschreven. Ook is het geluid iets meer aanwezig dan bij de Ford Focus 1.0 125, waarvan de motorrruimte naar onze smaak iets té goed geïsoleerd is.

In deze uitvoering van de C4 is toeren draaien absoluut geen straf. Integendeel, de kleine 1,2-liter zet je aan om de verzetten langer aan te houden dan strikt noodzakelijk is. Daarbij geeft hij nergens blijk van een zwakke plek en is de begrenzer aantikken een eitje. Bij zulk rijgedrag stijgt de verbruiksmeter overigens wel naar 10 l/100 km of meer, terwijl een wat gezapiger rijstijl wordt beloond met een verbruik van 6,5 liter per 100 km. Tenminste, op de 18-inchwielen van de Exclusive-uitvoering. Op dat schoeisel zou de C4 volgens de fabriek gemiddeld 4,9 liter per 100 km halen, op de standaard 16-inchwielen is dat 4,8 liter per 100 kilometer.

Eenvoudige achteras

De auto klinkt dan wel goed, hij zet niet aan tot een dynamische rijstijl. Technische wijzigingen zijn er niet, waardoor de C4 het nog altijd met een eenvoudige achteras moet doen. Die filtert de meeste oneffenheden netjes weg, maar reageert bij gemene dwarsrichels minder goed. Zeker als het tempo hoog ligt en de grotere wielen eronder zitten. In sportmodus mis je trouwens ook wat gevoel in het stuur, dat eerder uitblinkt in het aantal knoppen dan in bruikbare feedback. De remmen doen hun taak naar behoren, maar hebben meer servowerking dan nodig is, net als het stuur, dat trouwens wel precies is. De laatste kritische noot gaat naar de stoelen, die zelfs in de topuitvoering wat te weinig zijdelingse steun bieden.

De C4 is – welke motor er ook onder de kap ligt – vooral een hatchback die veel kofferruimte biedt voor een scherpe prijs. Moderne concurrenten als de Peugeot 308 en Volkswagen Golf combineren die basiskwaliteiten echter met modernere veiligheidsfeatures én een beter weggedrag, al is de prijs van die auto's ook hoger.

Vier jaar zonder update is met de huidige modelcycli best lang, en dat voel je aan de C4. Behalve aan de motor dus, want die heeft ons aangenaam verrast. Het staat dan ook vast dat de 1.2 E-THP gaat schitteren in nieuwe modellen als de C4 Cactus. Maar ja, dan krijgt de reguliere C4 het misschien nog wel moeilijker dan nu.

  • Houd me op de hoogte over de Citroën C4
Citroën Citroën C4

PRIVATE LEASE Citroën C4

INFO
ANWB
ANWB
Citroen C4 PureTech 130 Feel (5D/6H)
€ 469
Stel samen ▸
Athlon
Athlon
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 544
Stel samen ▸
Alphabet
Alphabet
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (5D/CVT)
€ 569
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Citroen C4 PureTech 100 Feel (5D/6H)
€ 409
 
Citroën
Citroën
Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine Pack Business (5D/CVT)
€ 491
 
Arval
Arval
Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (5D/CVT)
€ 530
 
Citroën C4 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Citroën C4 Coupé 2.0-16V VTS LPG, APK, PANORAMDAK, TREKHAAK

    Citroën C4 Coupé 2.0-16V VTS LPG, APK, PANORAMDAK, TREKHAAK

    • 2005
    • 368.899 km

    € 1.499

    Citroën C4 Live (Private Lease € 433,-) Direct leverbaar, Subsidie mogelijk op=op

    Citroën C4 Live (Private Lease € 433,-) Direct leverbaar, Subsidie mogelijk op=op

    • 2022
    • 15 km

    € 34.950

    Citroën C4 Feel Pack (Keyless Entry, Luxe bekleding, Head-up display, Camera) Direct beschikbaar, Subsidie mogelijk op=op

    Citroën C4 Feel Pack (Keyless Entry, Luxe bekleding, Head-up display, Camera) Direct beschikbaar, Subsidie mogelijk op=op

    • 2022
    • 15 km

    € 41.950

Meer Citroën C4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Citroen C4 III

    116
    • 6 augustus 2021

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C4 specificaties
  • Citroën C4 occasions
  • Citroën C4 video's
Advies en informatie
  • Citroën C4 tests
  • Citroën C4 gebruikersreviews
  • Citroën C4 index
PREMIUM
Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

In de middenklasse, waar je niet te veel met je kop boven het maaiveld wilt uitsteken, was...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    4
    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 PureTech 130 Shine (2022)

    Citroen C4 PureTech 130 Shine (2022)

    12
    • 25 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    11
    • 21 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    23
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 PureTech 130 Shine (2021)

    Citroen C4 PureTech 130 Shine (2021)

    8
    • 6 december 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën C4 2.0 16V Exclusive (2006)

    Citroën C4 2.0 16V Exclusive (2006)

    2
    • 2 september 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 1.6 VTi Anniversaire (2010)

    Citroen C4 1.6 VTi Anniversaire (2010)

    3
    • 7 februari 2021
meer reviews
Rij-impressie Citroën C4

Rij-impressie Citroën C4

45

In Nederland heeft de Citroen C4 altijd in de schaduw gestaan van de Golfjes, Astra’s,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Citroën C4 - Afscheid duurtest

    Citroën C4 - Afscheid duurtest

    130
    • 2 februari 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 155 Puretech vs. Citroën C4 130 Puretech - Dubbeltest

    Citroën C4 155 Puretech vs. Citroën C4...

    • 22 december 2021
  • Autotest
    Test: Citroën C4

    Test: Citroën C4

    93
    • 3 december 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
  • PREMIUM
    Citroën C4 - Oud en Nieuw

    Citroën C4 - Oud en Nieuw

    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    De 10 goedkoopste elektrische SUV's en cross-overs

    De 10 goedkoopste elektrische SUV's en...

    45
    • 18 oktober 2021
  • Nieuws
    De opvallende nieuwe Citroën C4 - Wel en Wee

    De opvallende nieuwe Citroën C4 - Wel en...

    80
    • 14 oktober 2021
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden