Citroën C4 VTi 95 Tendance (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 VTi 95 Tendance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 91.600 km |
KM-stand laatst | 239.000 km |
Aanschaf
- 91.700 km
Waarom een C4?
Omdat ik over mijn Xsara coupé erg tevreden was ging mijn voorkeur uit naar weer een Citroën. Een voor de hand liggende keuze was dan ook om over te stappen naar een C4. Het werd een uit Wallonië geïmporteerde C4 uit 2011 met net geen ton op de teller.
Uitstraling en comfort
Je ziet de C4 niet veel, ik moest dan ook behoorlijk zoeken om er een dichtbij huis te vinden. Na er drie te hebben vergeleken heb ik de knoop doorgehakt bij deze 1.4 benzine-uitvoering. De auto ziet er geslaagd en modern uit maar doet niet meer aan de lijnen van vroegere Citroëns denken helaas, maar dat is persoonlijk. Het ruime interieur met enorme kofferruimte is zwart met chroomaccenten uitgevoerd en strak afgewerkt. De stoelen zitten erg comfortabel. Citroën mag dan wel afgestapt zijn van de hydropneumatische vering, de auto is niet tè strak geveerd en ook helemaal niet te week. Stationair hoor je de auto nagenoeg niet lopen, na 120 km/u wordt dat anders. De bediening is soepel.
Het zicht schuin naar achteren is matig, ook mis ik een middenarmsteun bij deze uitvoering.
Opties en extra's
Qua opties en extra's is het best prima: airco, makkelijk te bedienen cruise control (op stuurwiel), boordcomputer, parkeersensoren (achter), bochtverlichting, radiobediening op stuurwiel, mp3 aansluiting...
De klokken op het dashboard zijn in amberkleur digitaal uitgevoerd, te dimmen en goed afleesbaar. Wel mis ik een motortemperatuurmeter. Bochten worden verlicht met speciale mistlampen, en dat kan ook wel eens handig zijn.
Prestaties
De fabriek zegt dat 6,1 l op 100 km gemiddeld is. Lang heb ik boven dit verbruik gezeten (6,5l / 100km). Nu er andere banden onder de auto zijn gemonteerd blijkt die 6,1 wel haalbaar bij normale rijstijl.
Remmen gaat krachtig (en bij een noodstop springen automatisch de alarmlichten aan).
Problemen na aankoop:
- Parkeersensoren werkten niet, speakertje kapot. Verholpen onder garantievoorwaarden.
Update 1
- 99.500 km
Na zo'n 8.500 km waaronder een rit naar de Franse Alpen en terug de auto eens goed warm laten lopen. Alles goed verlopen op een paar problemen na die onder garantie bij de dealer zijn verholpen:
- De motorventilator bleef maar hoge toeren draaien. Het bleek een terugroepaktie en is door de dealer destijds verholpen, behalve bij deze C4.
- Enige startproblemen (vochtig weer?), auto leek maar op twee cilinders te lopen;
- Aircosysteem had een black-out;
- Enig olieverbruik.
Na de reis een afneembare trekhaak laten monteren, super handig maar duur grapje... Ook een knopje laten installeren waarop ik de parkeersensoren uit kan zetten indien ik de haak gemonteerd heb.
Update 2
- 112.000 km
De auto rijdt nu probleemloos ook na lange afstanden. De auto heeft een kleine beurt gehad. Naast het normale onderhoud zijn er geen bijzonderheden. Set velgen met winterbanden aangeschaft en laten monteren.
Problemen:
- Gordelsensor van de achterbank slaat spontaan alarm: defecte gordelklip.
- Klok en datum op dashboard springen soms spontaan op "0".
Update 3
- 132.000 km
In het voorjaar heeft de C4 een grote beurt gehad. Er waren naast normaal regulier onderhoud geen bijzonderheden.
Problemen:
- Olieverbruik ben ik niet gewend, alles binnen de marges dat wel. De oliepeilstok is een kreng bij het aflezen!
- Corrosie van binnenuit op rand bij grille en logo motorkap (mankement modellen uit 2011)
Update 4
- 150.000 km
- Probleemloze APK;
- Auto opnieuw laten uitlijnen (139000);
- Elektrische storing bij starten, verholpen door even accu los te koppelen;
- Nieuwe motorkap i.v.m. roestvorming (onder garantie bij Citroën verholpen).
Update 5
- 180.000 km
Naast het gebruikelijke onderhoud zijn er geen bijzonderheden te melden.
De auto doet het nog altijd zeer prima!
Update 6
- 199.000 km
Naast normale onderhoud de multiriem vervangen.
Update 7
- 204.500 km
Het afgelopen halfjaar een aantal meldingen ontvangen op het dashboard, niet voor niets: defecte penbobine, gelijk de bougies vervangen, en een defecte cilinderkoppeling waardoor er remvloeistof weglekte. Geen hele dure reparaties overig.
Duurder was het vervangen van de condensator van de airco (lekkage) en het opnieuw afvullen van de airco. Sindsdien werkt het weer.
Update 8
- 212.000 km
Wederom problemen gehad met de airco. Het systeem was twee maanden na reparatie en afvullen wederom lek. Het probleem was een gebroken afsluitringetje. Slijtage... Kosten vielen mee.
Verder heb ik de auto (na 67.000 km) maar weer eens opnieuw laten uitlijnen. Verder geen bijzonderheden.
Update 9
- 222.000 km
Naast het normale onderhoud het volgende vervangen:
- Stuurkogel;
- Remschijven achter.
Update 10
- 239.000 km
Naast het normale onderhoud het volgende vervangen (vanwege foutmeldingen motor):
- Nieuwe bougies en pakking.
Problemen:
- Stuurwiel begint af te bladderen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vergelijkende Test: Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

Citroën C4 Pure Tech 130 S&S Collection (2014)

Test: Citroën C4 1.2 e-THP 130 Puretech (2014)

Citroën C4 1.6 e-HDi Exclusive (2011)

Test: Alfa Romeo Giulietta – Citroen C4 – Ford Focus – Mazda3 – Opel Astra – Volkswagen Golf
