Citroen C4 e-THP 130 Exclusive (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 e-THP 130 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 104.464 km |
KM-stand laatst | 105.192 km |
Terug bij Citroen
- 105.192 km
Aanleiding:
Omdat we de VW Golf diesel wilden ruilen voor een benzine variant zijn we uiteindelijk op deze auto uitgekomen. Het was de beste optie op dat moment beschikbaar in Zwolle e.o. We hebben deze auto vergeleken met een Ford Focus Ecoboost 1.0 en een Lancia Delta op lpg, ook beide uit 2014. Diesel was geen optie meer en elektrisch nog niet interessant vanwege gebruiksongemak.
Vergelijk:
De Focus is net als de C4 een 3-cilinder, reed prima in de stad, miste wel een beetje vermogen op de snelweg. Had helaas een lekke voorruit, einde verhaal daarmee. De Lancia was erg mooi van binnen en buiten maar reed verrassend genoeg niet zo bijzonder. Hard afgeveerd, je voelt alles, en het stuur schiet terug in de neutrale stand zodra je het loslaat en dat is heel irritant. Ook niet al te veel vermogen in de versie waar we mee reden. Bleef over de C4: ook een mooie auto, veel rijcomfort en ruimte, meer dan voldoende vermogen en een zuinigere auto i.v.m. de 3 cilinders. De keuze was uiteindelijk heel eenvoudig. We waren unaniem in onze keuze voor dit mooie product van Citroen. Je ziet ze niet veel. Dat is eigenlijk wel leuk.
Rijervaring:
Deze auto is gemaakt voor de snelweg/n-weg. Wat een comfort, je zweeft werkelijk over de weg. Stuurt licht, soepel en direct genoeg (het is geen Focus of Golf). De stoelen zijn mooi bekleedt en zitten heel lekker met voldoende ondersteuning, ze zijn voorin beide in hoogte verstelbaar. Achterin voldoende ruimte voor 2 volwassenen (ben zelf 1,88). Verder een ruime kofferbak, het is een van de ruimste hatchbacks van dat moment (2014). De auto is erg stil, motortje hoor je amper, windruis pas vanaf 120kmpu en dan nog steeds heel acceptabel. De auto is ook zuiniger dan andere benzine varianten. Ik haal bij normaal gebruik gecombineerd 1 op 16,xx, dan rijd ik overal maximale snelheid en staat de airco altijd aan. Straks als we 100 mogen zal het nog een stuk zuiniger worden. De 130Pk zijn een verademing, je hebt echt altijd voldoende vermogen over om te kunnen versnellen. Lekker pittig rijden is geen probleem. Het mulimediagebeuren is zonder boekjes in te stellen (navigatie/radio/aux/carkit/autogeluiden/etc). Bediening via vaste knoppen, daarmee lekker snel en betrouwbaar. Navigatie is uiteraard verouderd, ik heb al een update binnen, ga ik zelf doen. Is van Here, gebruik ik zelf ook al op mijn mobieltje en brengt je overal naar toe. De radio is ondermaats: FM i.p.v. Dab en over de geluidskwaliteit van dit apparaat i.s.m. zijn speakers zal ik kort zijn: matig. En er zitten echt genoeg speakers in de auto. Ik weet al een leuk verjaardagcadeau. De cockpit is erg mooi gedaan. Mooie ronde klokjes in fraaie kleuren, die je kunt instellen zoals je zelf wilt. De toerenteller adviseert je wanneer je moet opschakelen naar een hogere versnelling. Leuke feature.
In de stad voor de stoplichten is het bij optrekken even zoeken naar de overgang bij de eerste versnellingen. Hij kan best snel, maar vlot en zonder schokken weg is me in deze auto nog niet gelukt. Gaat wat harkerig. Wellicht nog even wennen aan de auto.
Dat was het wel even voor nu.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C4

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vergelijkende Test: Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

Citroën C4 Pure Tech 130 S&S Collection (2014)

Test: Citroën C4 1.2 e-THP 130 Puretech (2014)

Citroën C4 1.6 e-HDi Exclusive (2011)

Test: Alfa Romeo Giulietta – Citroen C4 – Ford Focus – Mazda3 – Opel Astra – Volkswagen Golf
