Citroën C4 1.6 e-HDi Exclusive (2011)
Traditionelere lijnen
Met de C4 tracht Citroën, na een periode waarin het tamelijk inwisselbare modellen maakte weer wat expressie en zelfs extraversie terug te brengen in z'n auto's. Ironisch genoeg gooit het merk met de nieuwe C4 weer veel van het individualistische dat de auto aanvankelijk had overboord.
Hij oogt gewoner en loopt dan ook helemaal in de pas met de heersende trends op designgebied. Citroën viert z'n neiging tot individualisme en eigenzinnigheid enigszins bot op de DS-lijn en geeft de C4 zelf wat traditionelere lijnen. Niet dat dit direct in het nadeel van de auto werkt. Ten opzichte van z'n voorganger ziet de C4 er veel stoerder en robuuster uit. Z'n carrosserielijnen en -vouwen maken hem mannelijker dan de vorige editie. De neus is herkenbaar als die van een Citroën, maar meer uit de kluiten gewassen dan voorheen. Vanaf de A-stijl wordt de auto minder karakteristiek. We zien wat Bravo, een stukje Astra en een toefje Mégane. Als geheel ziet de auto er echter niet rommelig uit. Hij oogt elegant.
De C4 laat in z'n rijeigenschappen geen bijzonderheden zien. Zo heeft hij geen hydropneumatisch veersysteem dat hem het gedrag van een 'vliegend tapijt' geeft. Wel doet-ie keurig wat je van hem verwacht. Het onderstel is vooral geënt op comfort, zonder door te slaan naar zacht en zompig. Rechtuit voelt de auto stabiel aan, in de bocht heeft hij een beetje de neiging op één oor te gaan hangen, al wordt deze neiging nooit zo extreem dat je je schrap moet zetten.
Souplesse
Onder de motorkap huist een 1,6-liter commonrail-diesel van 112 pk. Deze krachtbron blinkt vooral uit in de stilte waarin-ie z'n werk doet en in souplesse. De enige spelbreker is de versnellingsbak waaraan-ie gekoppeld is. Het is de gerobotiseerde handbak die we ooit kenden als Sensodrive. Inmiddels is-ie gemodificeerd en luistert-ie naar de naam EGS. Hoe dan ook, het blijft een draak van een apparaat. Hij schakelt zo traag dat de auto merkbaar snelheid verliest bij elke schakelactie. Bij het ontkoppelen duikt de neus richting asfalt om, als het volgende verzet is ingelegd, zich weer op te richten. Bij kickdown heeft de versnellingsbak zo veel bedenktijd nodig om terug te schakelen naar de juiste versnelling, dat iedere inhaalactie zorgvuldig moet worden gepland. Bovendien schakelt de transmissie ook nog eens ruw. Citroën monteert de semi-automaat om het verbruik te drukken. Het merk combineert z'n EGS met een start-stopsysteem.
Vanbinnen is de C4 vrijwel niet meer als zodanig te herkennen. Verdwenen is het centrale display met een doorkijkje. Ook het aparte stuurwiel met gefixeerd hart heeft het veld moeten ruimen voor een traditioneel stuur. Een beetje jammer, het eigenzinnige dat het Franse merk nu net terugbracht in de vorige C4, gaat in de huidige weer een beetje teloor.
Maar de medaille heeft ook een andere kant. Het nieuwe interieur oogt wel veel volwassener. Het dashboard is niet alleen opgetrokken uit mooiere materialen, het instrumentarium omvat nu drie meters, die recht voor je neus staan. De verlichting ervan is instelbaar; van wit via lichtblauw naar donkerblauw. Het stuurwiel is nog altijd bezaaid met knopjes.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C4 e-HDi 115 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, semi automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 31.942 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.560 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 3.600 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.329 mm / 1.789 mm / 1.489 mm |
Wielbasis | 2.608 mm |
Massa leeg | 1.265 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.550 kg / 635 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,1s |
Brandstofverbruik | 3,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 98 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vergelijkende Test: Citroën C4 - Hyundai i30 - Skoda Octavia

Citroën C4 Pure Tech 130 S&S Collection (2014)

Test: Citroën C4 1.2 e-THP 130 Puretech (2014)

Test: Alfa Romeo Giulietta – Citroen C4 – Ford Focus – Mazda3 – Opel Astra – Volkswagen Golf

Test: Citroën C4 (2010)

Citroën C4
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (28) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.