Citroën C4 1.6 VTi Collection (2012)

autoreview

Citroën C4 VTi 120 Collection (2012)

Signalement

UitvoeringC4 VTi 120 Collection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf2.700 km
KM-stand laatst37.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar LPG.

  • 3.000 km

Jaren genoten van de luxe en de weldaad van de zes-cylinder Mondeo uit 2002. Zoeft geweldig en wat een ruimte! De meest luxe verhuiswagen en dan magtie nog 1800!kg trekken ook. Hoewel een echte reiswagen, was het juist voordelig zolang ik niet meer dan zo'n 10.000km per jaar deed. Want geen afschrijving en dan maakt 1:10 * €1,85 ook niet uit voor die paar km's.

Door de crisis ben ik gedwongen mijn inkomen wat verder van huis te gaan rapen. Dus haal ik de 20-25k nu wel. Te weinig voor diesel te veel voor euro95, dus: lpg is het geworden. Ooit zonder veel problemen een aantal lease-blikken op lpg gehad, dus waarom niet? Kinderen de deur uit gezet, dus 't kan ook wel wat kleiner.

De keuze viel op citroen C4 met af-fabriek-lpg. Da's 4-dubbel mooi: auto perfect afgesteld, fabrieksgarantie behouden, tankaansluiting naast de euro-pijp achter het klepje en kost maar 700 euries meer!
Bij de citroen-pusher om de hoek stond een demo: dus direct leverbaar! Proefrit en ik was verkocht.

Van de week opgehaald en hier de eerste ervaringen. C4 rijdt goed. Voel geen verschil in rijden op LPG of benzine (volgens Citroen ook geen pk/nm verlies).
Cockpit is een feest, zeg maar een kermis van licht en geluid. Nog allemaal in toon en kleur instelbaar ook. Veel knopjes ook en van alles elektronisch geregeld. Ik mag dat wel als gadget junk. Vind het b.v. errug leuk te zien, dat als je links-of-rechts gaat dat de mistlamp aanfloept en daarmee de bocht verlicht! Hou je van rust en overzicht dan is het allemaal misschien te veel van het goede, hoewel: daar is ook een knopje voor op het stuur. Gaat ineens alle kerstverlichting uit behalve je snelheidsklok - ha, ze verzinnen wat! Maar ik heb nog wat te ontdekken de komende weken.
Stoelen zitten goed. Beide voorstoelen in alle richtingen te verstellen. De zitting is aan korte kant. Wordt vaak als kritiek geleverd. Maar ik heb dat ook bij eerdere auto's zelf nooit als problemaisch gezien - let wel ik tik de 1,93m aan (lengte dan - niet buikomvang hè)! Uit de ergonomische leer heb ik begrepen dat je onderbenen voor goed comfort juist vrij moeten zijn. De C4 produceert iets meer windgeruis dan ik van een nwe koets had verwacht. Maar niet hinderlijk ofzo.

Binnenkort naar Ardenne - kijken of tie blijft bekoren. O ja, ik ben wel verrast dat mijn benzinemeter toch vlotjes terug loopt?!? De citroen start op benzine, maar schakelt al naar paar honderd meter resoluut naar LPG. Dit kan het lpg-voordeelplaatje nog onverwacht in de wielen rijden! Hoor je die sales-executives nooit over. Ik ga dit voor jullie - en vooral voor mezelf - de komende tijd eens nauwgezet monitoren!

Veel voor weinig

  • 37.000 km

In tussen is de C4 een jaar in mijn bezit. Hij heeft zo'n 35k km -voornamelijk snelweg- verwerkt. Voor een zomer- en een wintervakantie, maar meestal voor mijn werk. De C4 bevalt tot nu toe uitstekend. Behalve dat ie met halfvolle gastank hardnekkig beweerde dat de LPG toch echt op was en vervolgens resoluut overschakelde naar benzine (2x gebeurt) heb ik nog geen mankementen ontdekt. Overigens na stoppen en opnieuw starten was alles weer oké. Onschuldig doch vreemd. Probleem in het begin was goede LPG-verloopnippel te vinden voor het buitenland. Die voor Frankrijk en Nederland (tja) kreeg ik er standaard bij, maar een euro-nippel (voor bv Duitsland en België) dus niet. De dealer heeft me uiteindelijk keurig (kostenloos!) een nippel geleverd, maar het koste onverwacht veel moeite. Het LPG tankpijpje zit keurig weggewerkt achter de tankklep, maar vereist daardoor een speciale verloopnippel. Blijkt overigens achteraf dat veel tankstations in Duitsland ook pompen het franse systeem bezitten en in België kwam ik pompen met een NL koppeling tegen. De C4 rijdt op lange afstanden comfortabel en goed. Het is niet de snelste en de felste. Maar heeft voldoende pit voor inhalen als het moet en een steile berg op als je wil.
Verder is alle luxe aanwezig. Bij voorbeeld: rijd je in het donker, dan dashboard verlichting op DIM - heerlijk rustig aan de ogen. De radio/mp3/nav is zeer functioneel en uitgebreid. Kritische puntjes: iets te veel klikken en selecteren bij de bediening en het geluid kan beter. Ben je een muziek liefhebber (zoals ik), overweeg dan de optie voor een echt (Bose/Alpine?) audio systeem.
De eerste onderhoudsbeurt zit er op: geen bijzonderheden. De C4 hoeft pas elke 30.000 km dus da's een meevaller. Ook financieel. En dan kom ik bij het sterkste punt van deze C4! Het rijdt toch wel erg voordelig die LPG. Hij verbruikt ook wat euro95 (bij start en bij plankgas sprinten) maar blijft binnen de grenzen. Voor zo´n redelijk ruime auto verbruikt hij 1 liter op 11,7 km (LPG + beetje EURO). En de literprijs is maar de helft van bv diesel en aanzienlijk minder wegenbelasting.
Als ik echt alles optel (afschrijving/banden/schoonmaken etc) rijd ik voor €0,21/km (€0,14 vast en €0,07 variabel). Daarvoor sta ik dan wel ca. elke 500 km aan de pomp. Heb ik er graag voor over. Het omslagpunt euro/lpg komt zo onder de 10000 km te liggen. Toch kom ik tot nu toe maar weinig C4 LPG tegen. Waar zijn jullie? Aan de andere kant: kenners beweren dat te veel LPG rijders de prijs opdrijft. Volgend jaar vervolg ... ik houd mijn C4 nog even.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.