Citroën C4 1.6 HDi Tendance (2011)

autoreview

Citroën C4
Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4

Signalement

UitvoeringC4 1.6 HDi Tendance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst45.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 14 km

Mijn nieuwe voorloopauto is geleverd en het is een C4 geworden. Ik heb het vorige model C4 gehad en mijn eerste indruk is dat deze eigenlijk een stuk saaier is. Het uiterlijk is wat meer doorsnee en dat zie je ook in het interieur terug.

Niet meer de vaste kern in het stuur. Redelijk gewone tellertjes en een saai amberkleurig display voor radio en boordcomputer.

Wel zijn er betere materialen gebruikt. Daarin is de C4 een stuk volwassener geworden.

De auto is rijkelijk uitgerust:
- radio met stuurwielbediening, bluetooth functie, usb aansluiting, iphone bediening
- electrisch verstelbare en verwarmde spiegels
- electrische bediende ramen voor en achter
- boordcomputer
- verstelbare lendesteun
- middenarmsteun met opbergvak
- automatisch dimmende binnenspiegel
- dagrijverlichting
- automatische ruitenwisser
- automatische verlichting
- gescheiden klimaatsysteem

Het is een eerste indruk, dus comfort, prestaties, betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik nog niets over zeggen

1 maand onderweg

  • 5.250 km

Inmiddels 5000 km verder en hier mijn bevinden tot nu toe.

Eerst de positieve punten:
Hij rijdt lekker. Niet heel pittig, maar de meeste km;s maak ik op de snelweg en daar kan hij goed mee komen. Alleen als de auto koud is hoor je dat het een diesel is, maar zeker op de snelweg is hij behoorlijk stil. Alleen het bandengeruis zou minder kunnen.

De zit (stoel en stuur) zijn goed in te stellen. De stoelen zitten, zeker voor een fransoos, best stevig. Maar het zijn geen kerkbanken zoals in een Corsa. Voldoende zijwaartse steun en daarmee kan je met deze auto best rap door de bochten.

Het geluid uit de radio is prima en ook als je aan het bellen bent is alles goed te verstaan. De radio gaat automatisch harder als je harder rijd en lijkt dat heel geleidelijk te doen.

De auto is voldoende ruim. Genoeg been- en hoofdruimte voor iedereen. Genoeg bagageruimte. En hoewel de bodem van de kofferbak een plastic plaat is, is het geen probleem er 250kg zand op te leggen.

Verbruiksmeter. De verbruiksmeter lijkt niets te meten tot 30km/u. Je zou zeggen dat er dan een groot verschil ontstaat tussen wat de boordcomputer berekend en wat je bij de pomp ervaart. Dit blijkt mee te vallen. De boordcomputer houdt het op 1 op 18,6 als ik ga tanken blijkt het ongeveer 1 op 18,1 te zijn.

De Minpunten:
Ten eerste de bluetooth headset. Daar zou ik geen euro aan besteden, koop een losse parrot is mijn idee. Regelmatig lijkt er verbinding te zijn met de telefoon, maar als je gebeld wordt hoor je niets. Bijna iedere rit moet ik een keer de bluetooth verbinding via mijn telefoon verbreken, om hem vervolgens via de auto weer tot stand te brengen. Het gebeurd bij meerdere telefoons en in andere auto;s geen problemen mee. Dat moet dus aan de C4 liggen.

De radio: hij heeft een usb-aansluiting, maar de radio negeert de mappen-indeling op het aangelsoten device. Waarom? Die mapindeling maakt iemand niet voor niets zou ik zeggen. Ik heb er zelf een harddiskje aan gehangen, waarop netjes op alfabetindeling, netjes per artiest, per album alles in mappen staat. Daar zitten natuurlijk verzamelcd;s bij. De C4 geeft die in de hoofdmap dan weer als bijvoorbeeld CD1 en CD2. Als je er daar dus meer van hebt..... plus dat ik een paar honderd albums heb. Echt een gemiste kans en daar is ook geen keus in de maken bij deze radio. Al mijn mp3's zijn ook netjes getagged, maar ook daar doet de c4 dan niets mee.

De in delen neerklapbare achterbank. Voor veel mensen wellicht geen punt, maar voor een verbouwing wil je nog wel eens lange dingen meenemen. Meest ideaal is volgens mij dan dat het rechterdeel van de achterbank het breedst is. Zodat je daarlangs richting de passagiersstoel lange dingen kan leggen. Helaas is in de C4 het linkerdeel het breedst. Ook ontbreekt een skiluik

Cruisecontrol/limiter. Deze werkt heel goed, maar de geheugenstanden is een rare gedachtekronkel bij Citroen. Je kan 6 presets invullen. Deze gelden voor zowel de cc als de limiter. Deze presets zijn alleen niet rechtstreeks te kiezen. Je moet toch via je stuurbediening het plusje of minnetje ingedrukt houden. Hij stopt dan bij doorlopen tot je een geheugenstand bereikt hebt. Zeker met de 80-km zones en de 120-km trajectcontroles moet je dan best hannesen met de limiter.

Actieradiusmeter. Ook dit ding is nogal raar van opzet. De berekende actieradius lijkt af te hangen van hoe je gereden hebt sinds de laatste 10 minuten ofzo. Als je 10 minuten heel zuinig rijd, zie je je actieradius toenemen, of niet afnemen. Volgens mij zou deze meter rekening moeten houden met je gemiddelde verbruik sinds je de auto hebt. Dat is een veel acuratere manier van voorspellen. Ik doe trouwens ongeveer 1100km met een tank, maar meestal tank ik iets eerder al.

Het zicht via de binnenspiegel is zeer beperkt. Verder dimt de spiegel wel heel erg soms, zodat je achter je alleen maar koplampen ziet en eigenlijk niets meer van de contouren (en dus de context).

Al met al: hij rijdt lekker, maar de luxe (waar je soms grof voor betaald) zit nogal vreemd in elkaar. Het is voor mij een lease-auto, dus over verdere gebruikskosten kan ik niet veel zeggen

goed, maar met eigenaardigheden

  • 17.750 km

Inmiddels 1,5 maand en 12dkm verder.

De auto bevalt nog steeds goed, maar er zijn wel een aantal eigenaardigheden. Ten eerste hoor je bij 120km/u regelmatig de wind om de rechter spiegel heen fluiten. Dat is niet wat je verwacht bij een auto. Ik heb nog gedacht aan viezigheid ofzo, maar ook na het grondig reinigen blijft de fluit. Het is er niet altijd, maar wel regelmatig

Dan de software. De bluetooth blijft brak. Er lijkt geen lijn in de problemen te zitten en ik kan ook geen truc bedenken de verbinding met mijn telefoon goed te laten zijn. Voor mensen die hier ook problemen mee hebben: wat het meest werkt is de verbinding vanaf je telefoon verbreken en dan via het menu van de auto tot stand brengen.

De ipod/iphone bediening laat ook steeds meer te wensen over. Je zou denken dat software of wel of niet werkt, maar kennelijk kan hier ook achteruitgang in zitten. Regelmatig sluit ik mijn iphone aan en krijg ik de melding "omgeving niet herkend" Of ik wil van nummer wisselen en als ik de lijst met nummers wil tonen blijft de software hangen op "bezig met laden gegevens."

De auto doet de deuren opslot als je harder dan 20km/u gaat rijden. Mijn vriendin vind dit erg oncomfortabel, maar het is in de auto niet in te stellen. Wellicht via de garage, maar ik had dat graag in het menu van de auto teruggezien.

En als laatste de achterklep. Als ik die dicht laat vallen, zoals je normaal zou doen, detecteert de auto niet dat deze dichtzit en zal daar melding van blijven geven. Als je vervolgens bij de achterklep gaat kijken, moet je hem ONTGRENDELEN, voor deze open kan. Alleen heel hard dichtgooien lijkt te helpen.


Goed dat de auto voor een beurt wegmoet binnenkort en ik hoop dat bovenstaande eigenaardigheden te verhelpen zijn. Ik zet toch betrouwbaarheid een tandje lager.

Wat betreft rijeigenschappen, zitting etc is er niets veranderd/verslechterd/verbeterd ten opzichte van mijn eerdere review.

Gemiddeld verbruik is 18,5 km/l of 5,4 l/100km

prettige auto

  • 45.500 km

Na 45000 km gaat hij de deur weer uit. Niet per se omdat ik dat wilde, maar het was een voorloopauto. Heb nu mijn eigenlijke leaseauto.

Al met al is het een fijne auto geweest. Hij is pittig, stoere smoel, rijdt soepel en lekker. Plakt aan de weg in de bochten, is stil genoeg. Stoelen zitten goed, zicht rondom is goed.

De minpunten na 9 maanden rijden:
- de bluetooth. Zie eerdere reviews. Zelf software-updates hielpen hier niet mee
- de passagiersstoel begon na 20dkm al te piepen als er iemand in zat. Voor een weinig gebruikte stoel, vind ik dat erg snel

Bij de laatste beurt verder weinig bijzonderheden. Twee dagen na de onderhoudsbeurt lag er een enorme plas olie onder de auto. Bleek dat ze bij het vullen van de nieuwe auto een foutje hadden gemaakt. De auto heeft een dubbele bodemplaat en de olie was daartussen terecht gekomen. Ondanks verwoedde schoonmaakpogingen van het autobedrijf zelf, is het niet helemaal schoon te maken en zal het vanzelf moeten verdwijnen.

Op naar mn leaseauto!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.