Citroën C3 PureTech 82 Collection (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C3 PureTech 82 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
Citroen C3 VTI 82 Collection
- 80.000 km
Ik heb 8 jaar in een Citroen C2 VTR 1.4 gereden, maar deze werd na een kilometerstand van bijna 180.000km een bodemloze put kwa onkosten. Dus op zoek naar een andere tweede hands auto, dacht ik..... Toevallig was er op dat moment een mooie actie bij Citroen, waarbij een extra hoge inruil prijs voor mijn oude C2 doorslag gevend werd om een nieuwe C3 aan te schaffen.
Ik zocht een auto die vooral zuinig maar ook op de snelweg vlot uit de voeten kon. Dus bij de dealer een proefrit gemaakt in de C3 VTI 68, en De C3 VTI 82 Collection. De VTI 68 reed prima zolang de ritjes veelal in de bebouwde kom gemaakt moeten worden. ik miste op de snelweg net dat extra beetje pit om soepel en vlot in te halen. ik moest daarbij vaak terug schakelen om de wagen op toeren te krijgen om extra snelheid te maken. Dit gaf niet het rustige en ontspannen rijbeeld wat ik voor ogen had. Mijn C2 ( 74Pk )had naar mijn idee meer pit en op dat punt wou ik geen concessies doen.De C3 VTI 82 Collection was een heel ander verhaal. De extra Pk's die ik bij de 68 Pk versie miste maakte de rijervaring op de snelweg snel weer goed.
Het weg gedrag is niet flitsend maar daar koop je zo'n auto niet voor. De C3 is een leuke auto om in te rijden, maar geen sportieve auto. De wegligging is prima. Hij stuurt tov de C2 wel een beetje lui, oftewel iets meer onderstuur. Kwa comfort is het wel weer een forse verbetering. Hierbij presteert de auto naar mijns inzien boven verwachting. Langere ritten zijn absoluut geen probleem. Wel heb ik enigszins moeten wennen aan de drie cilindermotor, en dan doel ik op de reactie van de auto op het gas pendaal. Hier lijkt een soort vertraging in te zitten, maar als de auto op gang komt dan accelereert hij erg goed. Maar dit schijnt een eigenschap te zijn van een drie cilinder motor heb ik mij laten vertellen.
Ik gebruik de auto dagelijks voor het woon werk verkeer (+/- 100Km per dag ), dus daarom was het verbruik een belangrijk punt voor mij.De specs. die Citroen aangeeft zijn erg optimisties te noemen, maar daar zijn alle fabrikanten schuldig aan. Toch moet ik zeggen dat het verbruik na bijna 8000km gereden te hebben erg meevalt.Sterker nog de verbruiksmonitor cijfers die ik haal met de C3 VTI 82 zijn in de praktijk beter dan de C3 VTI 68 die op papier zuiniger zou moeten zijn. Ik heb mijn verbruiksmonitor hier op autoweek geplaatst onder de kop Citroen - C3 PureTech 82 Collection. Dit omdat ik bij het aanmaken van het auto profiel niet de keuze voor C3 VTI 82 Collection kon maken. ( motor is hetzelfde denk ik.) Zoals je in de monitor kan zien behaal ik een gemiddeld verbuik van bijna 1:19. het zuinigste wat ik met de auto gereden heb is 1;20,4. Maar dan moet je heel bewust zuinig gaan rijden. Dus afstand houden, auto zoveel mogelijk uit laten rollen ipv afremmen, rustig optrekken enz. enz. Ik heb me deze rijstijl al heel lang geleden aangeleerd. Met mijn oude C2 haalde ik regelmatig een verbruik van 1:17. Ooit een Opel Kadett 1.6E gereden waarmee ik gemiddeld zo'n 1:17,5 behaalde.
Zijn er ook nog negatieve ervaringen met de C3 op te noemen. Tja dat is misschien per persoon verschillend. Alles went als je er maar lang genoeg in blijft rijden zeg ik vaak. je accepteert bepaalde zaken als het bij kleine dingen blijft. Ik heb tot nu geen schokkende dingen kunnen ontdekken. Als ik toch een paar kleine zaken moet noemen dan is het de flinke blinde hoek als je links over je schouder moet kijken als je in moet gaan halen. De deur stijl is behoorlijk breed waardoor je in je blikveld belemmerd wordt. Je moet dan iets naar voren buigen om dit te compenseren. Ook een puntje van kritiek is het materiaal van het dashboard. Het ziet er met het gladde glanzend uiterlijk bijna luxe uit, maar als je de airco aanzet lijkt het materiaal bij de roosters te gaan vervormen door het temperatuursverschil. Hierdoor hoor je na het aanzetten van de airco het dashboard eventjes kraken. Een derde punt is de bediening van de cruise control en de radio. Bij mijn C2 zaten alle knoppen boven op het stuur, wat ik persoonlijk overzichtelijker vind. Nu bedien je alles op de tast wat zeker in het begin als je dat niet gewend bent lastig is. Maar goed dat is een persoonlijke mening. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het als prettig ervaren dat de bediening op de handels onder het stuur zitten.
Wat de betrouwbaarheid betreft kan ik na 6 maanden gebruik natuurlijk geen goed oordeel geven. tot nu toe geen enkel probleem gehad, maar als deze nog komen dan zal ik de review updaten, dus vandaar de drie sterren.
Update 21-02-2015
Ik heb er nu zo'n 15000km op zitten met de C3, en ik moet zeggen hij bevalt nog steeds.
Ik rij nu twee maanden op winterbanden, en dat beïnvloed het verbruik. Echter bij normale rijstijl is een ruime 1:18 makkelijk haalbaar.
Wel moet ik erbij zeggen dat als de snelheid boven de 110 km/hr. komt het verbruik drastisch toeneemt. Zolang je niet boven de 110 Km/hr. komt is het verbruik erg gunstig te noemen.
Tot nu toe nog steeds geen technische problemen, en hoop natuurlijk dat dat nog heel lang zo blijft.
Een puntje van kritiek is de onbetrouwbare indicatie van de brandstof meter. Bij een indicatie van een halve tank heb je al meer dan de helft van de tankinhoud verbruikt. Dat merk je al heel snel omdat de tankinhoud rap afneemt zodra hij de 50% gepasseerd is. Dus geen illusies als je bij 50% zo'n 600 Km gereden hebt want 1200Km ga je never nooit halen.
Over een paar maanden gaat de C3 naar de garage voor zijn eerste onderhoudsbeurt. Als daar nog bijzonderheden over te melden zijn zal ik dit in mijn volgende update vermelden
Update 26-05-2015
Op een paar dagen na de C3 nu een jaar in bezit, en er staat nu bijna 20000km op de teller. Aan de hand van de verbruiksmonitor de besparing van afgelopen jaar berekend tov het verbruik van mijn oude C2 waarmee ik gemiddeld 6,2 ltr/100km reed. ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik op jaarbasis voor bijna 350,- Euro minder brandstof verbruik. Kijk dat is lekker meegenomen in deze dure tijden! Over 2 dagen gaat de auto voor zijn eerste servicebeurt, dus wordt vervolgd.
Update 10-07-2015
Auto is nu ruim een jaar oud en heeft inmiddels zijn eerste service beurt gehad. Helaas heeft Citroen Nederland het mes gezet in een groot aantal van zijn merk garage's en dat heeft de kop gekost aan de garage waar ik mijn auto aangeschaft heb en normaliter ook de onderhoudsbeurten gedaan zouden worden. De Citroen garage waar ik naar toe zou moeten gaan lag te ver van mijn woonplaats verwijderd en dat heeft mij doen besluiten de auto naar een vak garage te brengen zodat mijn garantie bij Citroen intact zou blijven.
Er zijn aan de auto geen problemen geconstateerd. Dus alleen olie verversen, olie filtertje enz. enz. Totaal kwam dit op 218 Euro incl. BTW. Bij de Citroen garage had ik iets meer kwijt geweest dus dat was toch weer mooi meegenomen. Afgelopen week was het erg warm en dat heeft gunstig effect gehad op het verbruik ondanks het regelmatig gebruik van de airco.
Auto heeft nu bijna 1 op 21 gereden, wat zuiniger is wat ik ooit gereden heb met deze auto. Al met al nog steeds erg tevreden over de auto, en vooral over het verbruik.
Update 05-11-2016
De auto heeft nu bijna 50.000 km gereden en voldoet nog steeds prima aan mijn wensen, en wat misschien nog belangrijker is zonder noemenswaardige problemen. Onderhoud wordt keurig uitgevoerd bij de Vak garage bij mij in de buurt, en uitgevoerd volgens de voorschriften die Citroen voorschrijft. Afgelopen beurt de standaardwerkzaamheden zoals olie verversen en een filtertje. Tevens is de airco gereinigd en weer op druk gebracht, en dat is misschien het enige puntje van kritiek als ik toch iets moet noemen. De airco functioneert naar mijn idee nu beter dan dat hij na de aanschaf deed. Ik kreeg de auto toen wel koel bij warm weer, maar merkte dat hij er flink aan moest trekken om de zaak enigszins aangenaam te krijgen. Dit probleem lijkt nu verleden tijd, de airco krijgt de auto bij erg warm weer veel sneller koel dan voorheen. Zou dus kunnen concluderen dat de airco bij het afleveren van de auto toen hij nieuw was niet goed op druk was. Verder leert de ervaring nu dat als de temperatuur buiten onder de 15 graden komt het verbruik geleidelijk toeneemt. Toch zelfs dan komt het verbruik bijna niet boven de 1:18 bij normaal rijgedrag. Bij zomerse temperaturen is dit tussen de 1:19 en 1:20. Garage melde dat bij de volgende beurt de remblokken vervangen moeten worden, dat schijnt bij de C3 standaard vervangen te worden bij 60.000Km. Ben benieuwd of dit bij de volgende beurt de enige bijkomende kosten zijn boven op de onderhoudsbeurt.
03-06-2018
De C3 heeft tot nu toe 80000km op de teller en rijd nog steeds super. Verbruik monitor ben ik mee gestopt, maar het verbruik ligt met zomerbanden op een gemiddelde van 5,2 liter per 100km, en met winterbanden zit ik gemiddeld op 5,6 liter per 100 km.
De auto is inmiddels de 4 jaar gepasseerd heeft een paar weken terug weer een service beurt gehad en zijn eerste APK keuring.
Garage heeft nog geen noodzaak gevonden om de remblokken te vervangen die volgens Citroen standaard vervangen moeten worden bij 60000 km. Ik vertrouw erop dat dit klopt omdat bij mijn tweede auto expliciet vermeld werd dat de remschijven nog 20000 km mee konden en dus volgend jaar vervangen moeten worden. Remblokken van de C3 waren nog ruim voldoende en de auto remt gewoon fel en goed als dit moet. Ik rij weinig stedelijke kilometers en dat scheelt waarschijnlijk behoorlijk in de slijtage. Orderhoudskosten waren niet noemenswaardig te noemen een benzine, oliefiltertje, interieur filters en wat klein materiaal. Het enige extra wat er bij kwam is dat de monteur een kapotte uitlaatsteun heeft moeten vast lassen. Al met al nog steeds geen gekke zaken, en wat belangrijk is hij heeft me nog steeds niet in de kou laten staan. Hopelijk blijft dit zo nog heel lang en ik hoop dat deze Citroen C3 zijn beoordeling als een betrouwbare auto ook waar blijft maken.
Na 9 jaar trouwe dienst
- 160.000 km
Het is lang geleden dat ik deze review aangevuld hebt, maar na 9 jaar en 3 maanden in de C3 gereden te hebben heb ik besloten deze auto met 160000km op de teller van de hand te doen. Al met al heeft de C3 mij in die jaren nooit in de steek gelaten en waren de onderhouds kosten beheersbaar.
Zijn er na 9 jaar nog negatieve punten op te merken op de C3? Jazeker op de lange termijn ga je te maken krijgen met onoverkomelijke reparaties, echter de C3 heeft ondanks zijn bewezen betrouwbaarheid ook een keerzijde. En die keerzijde is de puretech 1.2 motor die is ontwikkeld door PSA. Hier is de afgelopen jaren nogal wat consternatie ontstaan i.v.m. de natte distributieriem, en voor de turbo varianten is er een terugroepactie in het leven geroepen. Hoewel deze auto geen turbo heeft zijn de voortekenen al enige tijd aanwezig. Na 120000km was het olieverbruik in zeer korte tijd significant gestegen. Deze was van nauwelijks verbruik gestegen tot 1 liter per 2000km.
Sinds vorig jaar was het olie verbruik gestegen tot 1 liter op 1700km. Vakgarage waar hij al 5 jaar in onderhoud was had geen verklaring voor dit verbruik. Geen uitwendige lekkages en geen extreme vervuiling of aanslag op b.v. bougies e.d. Inmiddels is de oorzaak hiervan bekend bij garage bedrijven. En de kosten om de distributie riem te vervangen en het hoge olie verbruik op te lossen is een duur geintje dat tussen de 3000 en 3500 euro gaat kosten en dat voor een auto van ruim 9 jaar oud. Ondanks het olie verbruik reed de C3 nog behoorlijk zuinig, namelijk rond de 1 op 18,5 a 19. Het motortje liep gevoelsmatig ook nog als een zonnetje, maar toch was ik het vertrouwen een beetje kwijt omdat er volgens de experts een risico bestaat dat door het dichtslibben van het olie vacuüm filter de rem en stuurbekrachtiging zou kunnen weigeren. Daar ik niet het enigste familielid bent die er in rijd was de keuze met pijn in het hart toch snel gemaakt. Hij moest de deur uit na ruim 9 jaar.
Omdat ik een auto liefhebber bent, heb ik deze auto altijd goed onderhouden en zag hij na 9 jaar intensief gebruik nog als door een ringetje te halen. Op een heel klein parkeer butsje na in een achter portier was de auto in prima staat zo ook aan de binnenkant. Heb er na wat onderhandelen bij de inruil nog 4350 euro voor gekregen. En dat voor een auto die voor de huidige tijd behoorlijk kaal uitgerust is. Geen toeters en bellen, er zat zelfs geen navigatie in. Al met al geen slechte deal.
Deze auto zal ongtwijfeld een 2e eigenaar krijgen, maar ik vindt het wel absurd dat theoretisch een auto als dit na 10 jaar afgeschreven is gezien de onkosten die gemaakt moeten worden om deze nog langer op de weg te houden. Want eigenlijk is de reparatie zo duur dat deze bijna de waarde van de auto overschrijd. En eigenlijk total loss is na 175000km of 10 jaar. Je begint op dat vlak je vertrouwen kwijt te raken of het milieu wel zo gebaat is bij het downsizen van auto motoren. Maar goed ik begrijp ook dat auto fabrikanten momenteel met hun rug tegen de muur staan en dit soort innovatieve oplossingen moeten toepassen. Dit noemt men vooruitgang, maar dat is helaas geen garantie voor verbetering.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3
