Citroën C3 e-HDi 90 Collection (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 e-HDi 90 Collection |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 117.000 km |
- 26.000 km
Onderwerp van deze review, een C3 Collection, in de kleur Hickory Brown. Het is een beetje een avontuurlijke kleur, die de auto mede dankzij de 16" wielen en het chroompakket erg goed staat. Ook is mijn auto voorzien van de connecting box, wat zorgt voor een pijnloze koppeling tussen de audioinstallatie en mijn telefoon. Die audioinstallatie klinkt trouwens best wel goed! Ook een iPod of USB stick aankoppelen vormt geen enkel probleem.
De 1.6 e-Hdi motor is trouwens fantastisch. De vermogensafgifte verloopt enorm soepel, en de auto komt er enorm goed mee van zijn plaats. Bij het wegrijden op de stoplicht heb ik eindelijk weer wat te zoeken op de linkerkant. Behalve lekker vlot is de motor enorm zuinig. Een ritje met enige inspanning voor goede verbruikscijfers leverde een goede 1:25(!) op. Bij stevig doorrijden kom ik uit op 1:20.
De besturing is mijn inziens gewoon dik in orde. Hij stuurt enorm scherp, en hoewel elektronisch bekrachtigd heb ik auto's meegemaakt waarbij er meer gevoelloosheid was. De kritieken die ik over de gevoelloosheid heb gelezen kan ik mij daarom ook niet in vinden. Ook het remmen gaat met veel meer gevoel dan veel Franse auto's die ik heb gehad, waarbij het vaak een kwestie van 'alles of niets' was. Wel helt de auto iets over in de bochten. Dit is een eigenschap wat bij Citroën hoort, en veroorzaakt wordt door het veercomfort.
En qua comfort zit het ook allemaal goed. De stoelen zijn erg mooi vormgegeven en zitten ook goed. Veel verstelmogelijkheden, genoeg hoofdruimte en mijn benen raken de middenconsole niet.
Minpuntjes zijn er natuurlijk ook. Allereerst ontbreekt er een bekerhouder, hoewel ik eigenlijk geen voorstander ben van eten in de auto.
Ander puntje van kritiek is dat de ergonomie niet altijd even fantastisch is. De Cruise Control zit net even iets teveel achter het stuur, en bij de stuurbediening van de radio grijp ik ook regelmatig wel eens mis.
Eerste maand rijden
- 29.000 km
Een auto leer je pas kennen op het moment dat je hier daadwerkelijk mee op pad gaat. Qua lange afstanden op de snelweg blinkt deze gewoon uit.
Wel is er een eerste kleine irritatie, de voorstoel kraakt een beetje. Ik ga dit aangeven bij de eerstvolgende servicebeurt, tenzij het erger wordt uiteraard.
Tevens heb ik ontdekt dat muziek veel beter klinkt wanneer op de radio de loudness uitgezet wordt. Vooral CD's die met veel loudness geproduceerd zijn, klinken als veel druk, en weinig geluid.
Onderhoudsbeurt
- 45.000 km
De eerste keer dat ik de auto voor een onderhoudsbeurt heb weggebracht is een feit. Een klein euvel, namelijk een niet mooi sluitende wielkast is verholpen, en verder eigenlijk alleen het gebruikelijke onderhoud!
Op naar de 65000!
Net een Aziaat.
- 63.000 km
Het begint een enorm saaie review te worden wat betreft onderhoud. Voor een redelijk normale prijs kreeg ik een redelijk normale beurt, waarbij de enige noemenswaardige vervanging het luchtfilter was.
De C3 als gezinswagen
- 82.000 km
Op mechanisch vlak is er weinig nieuws te melden, enkel weer een beurtje volgens de voorschriften.
Wel kan ik sinds enkele maanden de C3 aan de test der testen onderwerpen, ofwel, hoe houdt deze C3 zich als gezinswagen. Mijn antwoord hierin is kort en bondig, het gaat.
Nu met een kind is het allemaal wel te overzien. De maxi-cosi past, maar het houdt allemaal niet over. De wandelwagen past, enfin. Een upgrade zou bij kind twee vooral een bijkomstigheid zijn, maar bij een eventuele derde kind een must.
De eerste APK
- 96.000 km
De auto is inmiddels alweer 3 jaar jong, en daarmee is nu ook de eerste APK goedkeuring een feit. Wel de opmerking dat tijdens de volgende onderhoudsbeurt de remschijven voor en de remblokken achter vervangen moeten worden.
Ervaring leert dat ik meestal rond de 100dkm zit met een set remschijven, dus dat in een redelijke waarde.
De eerste kosten
- 102.000 km
Vandaag is de auto voor het onderhoud weggeweest. Het resultaat, onverhoopt een ietwat pittige rekening. Naast het gewone onderhoud is het volgende uitgevoerd
- Nieuwe remblokken en schijven voor
- Afvullen van de airco
- Vervangen interieurfilter
- Vervangen ruitenwissers
De volgende ronde verwacht ik dat de banden er aan moeten geloven. Daarna hoop ik voorlopig even geen hoge onderhoudskosten te hebben.
In de kreukels
- 117.000 km
Gisteren werd ik slachtoffer van een hele lullige aanrijding. Vandaag verloor ik grip op een nat wegdek en was ik helaas de laatste in een kettingbotsing. Spatbord, motorkap, bumper, koplamp en de grille is kapot. Het meeste vrees ik op dit moment voor de stuurinrichting die ondanks dat ik naar huis mocht rijden niet heel lekker meer aanvoelde.
Op dit moment staat de wagen bij het herstelbedrijf.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C3

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 104 (1978) - In het Wild

Lexus LS (2004) - Liefhebber Gezocht

Zo kun je het beste parkeren in autoluw Amersfoort

Eenvoudig parkeren kun je nog in Almere

Lewis Hamilton gelooft weer in strijd met Red Bull
