Chrysler Grand Voyager Town & Country 2008 (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Voyager Town & Country 2008 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 55.000 km |
KM-stand laatst | 59.500 km |
Grand Voyager model 2008
- 59.500 km
Met 3 opgroeiende kinderen, geen woon-werkverkeer en een vakantiehuisje in Zuid-Frankrijk is de keuze snel gemaakt: een grote veelzitter voor de lange afstanden.
Na kort de Espace, Sharan en Galaxy te hebben bekeken, viel de keuze op het nieuwe model Chrysler Grand Voyager, een import uit 2007. Met name de schuifdeuren, zeer ruime inhoud en tot slot het uiterlijk gaven de doorslag. Eerdere auto's waren een Ford Ka, Renault Mégane coupé, Ford Focus, een BMW 320i uit 1999 en als laatste een BMW 525i touring uit 2002
Aanschaf
In maart 2010 deze import-versie gekocht. Prijs, leeftijd en aantal mijlen waren netjes. Wel is deze versie erg kaal: spiegels handmatig verstellen (bestond dat nog?), geen audiobediening aan het stuur, geen automatische binnenspiegeldimmer, automatische verlichting of automatische ruitenwisser. Dat waren we niet gewend na een luxe BMW. Maar alles went en nu missen we het niet eens. De spiegels zijn zo groot dat we allebei zonder afstellen kunnen rijden.
Pech
Helaas had de auto na 6 maanden gebruik flink wat euvels: 2 lekke banden (alles maar vervangen voor Hankook Optimo 225/60R16), een nieuw remsysteem was nodig (remklauwen, remschijven, remblokken) en een losse CAN-busverbinding van de centrale computer (motor viel uit op de snelweg!), dat verwacht je toch niet van een net 2 jaar oude auto met 53.000 mijlen. Op US sites las ik dat het remsysteem daar al na 15.000 mijl moet worden vervangen en dat de elektrische installatie vaker kuren vertoont.
Comfort
Natuurlijk is de GV een ruime, comfortabele auto. Met 3 keer per jaar naar Zuid-Frankrijk is het voor ons de ultieme reisauto. De 3.3 benzinemotor draait bij 135 km/u - uiteraard cruisecontrol - ongeveer 2500 tpm en als je het gaspedaal intrapt komt hij verrassend snel vooruit. Je hoort hem nauwelijks. De bijrijder kan zijn stoel bijna horizontaal leggen en een tukje doen.
De stoelen zitten allemaal goed, ook de middenbank en de achterbank. Wel mis je de zijdelingse steun.
Gemak
De bijrijder kan tijdens de rit makkelijk naar achteren lopen, erg handig als je achterin kleine kids hebt. De achterste bank klapt heel handig in 2 delen naar achteren en dan heb je een vlakke laadvloer. Onze versie heeft een vaste bank in het midden en dus geen losse stoelen. Wel kun je die bank uit de auto rollen. De opbergvakken onder de vloer kunnen een flinke hoeveelheid bagage verbergen.
Zelf heb ik een parkeersensor aan de achterlichten gekoppeld. De afmetingen zijn helaas zodanig dat dit nodig is in de binnenstad. Ook kun je de auto makkelijk via de schuifdeuren verlaten als je een klein plekje hebt gevonden.
Kosten
Nieuw is de auto voor ons te prijzig, maar als occasion is het te doen. Gemiddeld verbruikt de auto 1 liter op 9 km en dat is acceptabel voor dit gewicht. Wel kost hij 121 euro per maand belasting, en dat terwijl we nauwelijks in NL rijden: we hopen dus op een snelle invoering van de km-heffing!
De onderhoudskosten zijn nu al flink vanwege de vervanging van het remsysteem. Verder beveelt Chrysler aan dat iedere 10.000 km een kleine beurt wordt gedaan. Dat zie je niet meer in Europa.
Conclusie
Ondanks de dubieuze kwaliteit vinden we de GV een prima auto en een stuk mooier dan zijn concurrenten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.