BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020) #2

BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)
BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)

UitvoeringZ4 Roadster sDrive20i
Bouwjaar2020

Aankoop BMW Z4 (G29)

En we zijn weer terug bij BMW. Afgelopen 14 maanden een Mini Cooper Cabrio gereden en daarvoor een BMW Z4 E89 (met klapdak) gehad. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en nu dus weer een BMW Z4 aangekocht. Dit keer het nieuwe model. De Mini Cooper Cabrio is goed bevallen maar het geeft toch een heel andere beleving aan het (open) rijden.

Ik was al enkele maanden op zoek en had ook specifieke eisen/wensen aan de toekomstige Z4. Niet alle kleuren vind ik mooi op een Z4 dus bleven er eigenlijk 2 kleuren over. Zwart of wit. Verder moest de auto een M-pakket hebben wat de auto beter staat door een andere voor- en achterbumper. Pluspunt is dan ook dat er in de auto sportstoelen zitten die uitgebreider verstelbaar zijn en dat de auto een M-stuurwiel heeft. Verder de wens voor elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie i.v.m. het grote lengteverschil met mijn vrouw.

De auto is voorzien van veel opties maar enkele zijn toch wel heel lekker:
M-pakket
Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen voor 2 personen. Ideaal met mijn 1.93m en een partner van 1.58m.
Stoelverwarming
Stuurwielverwarming.
Head-up display.
Adaptieve LED verlichting met grootlichtassistent.
Adaptieve cruisecontrol met stop en go functie.
M-sportremmen (grotere remschijven en grotere remklauwen van Brembo)
Professional navigatie met achteruitrij camera.
Automatische inparkeren. Werkt zowel parallel als haaks op de rijbaan. Enz, enz.

Meteen na de aankoop zijn we een weekje naar Oostenrijk gereden. De auto rijdt subliem. De automatische versnellingsbak van ZF met 8 versnellingen is toch wel een fijnere automaat dan de 7 bak met dubbele koppeling in de Mini Cooper. De bak in de Cooper is wat zenuwachtiger qua schakelmomenten. Deze schakelde soms, naar mijn idee, te veel versnellingen terug terwijl de automaat in de Z4 veel rustiger schakelt en meer op koppel rijdt en daardoor soms maar 1 trap terugschakelt.
De motor met een kleine 200 pk voldoet voor ons prima. Meer pk's is lekker maar in Nederland niet nodig en in de zomer, als we open rijden, is dat aantal pk's genoeg om heerlijk open te toeren en te genieten van de zon en de natuur.

De zitpositie in de auto is weer als vanouds zoals in onze oude Z4. Het zit als gegoten en het dashboard is weer een hele vooruitgang t.o.v. de Z4 E89. Daar zit dan ook 10 jaar ontwikkelingstijd tussen. Het navigatie scherm was al grotendeels bekent uit mijn vorige Z4 en 3-serie maar elke keer merk je toch dat BMW het weer verder heeft uitgebreid en dat het geweldig goed werkt. Het scherm is een touchscreen maar gelukkig zit er nog steeds een iDrive knop in de auto waar je ook alles mee kan bedienen. Het scheelt een hoop vette vingers op het scherm.

De kofferruimte in deze Z4 is stukken ruimer en toegankelijker dan in onze oude Z4. Deze had een stalen klapdak en dat kostte toch ook wel veel ruimte. Dat probleem is dus met dit stoffen dak verleden tijd.

Minpunten: die zijn er een paar. Het hoogglans zwart in de middentunnel trekt veel stof aan dus een microvezel doekje ligt binnen handbereik. Verder zijn de portiervakken veel te klein. Er zullen vast nog wat meer punten naar boven komen maar dat komt in de volgende verslagen wel weer naar voren.

Winter 2022

We zijn weer enkele maanden verder. De Z4 doet het prima en de tevredenheid is hoog. In deze tijd van het jaar loopt de kilometerstand wat minder snel op omdat ik nu ook meer de auto van mijn vrouw gebruik zodat de Z4 deze winter wat vaker warm binnen kan blijven staan.
Maar als ik wel met de auto op pad ga is het erg fijn om stoelverwarming te hebben op de koude lederen bekleding. Ook het verwarmde stuur is heerlijk bij koude dagen. Dit werkt enorm snel en binnen ca 15 seconden voel je dat het stuur al heerlijk warm is. In tegenstelling tot de stuurwielverwarming duurt het wat langer voordat de stoelverwarming voelbaar is. Dat ging in de onze Mini Cooper en in mijn oude Z4 toch wel sneller. Maar eenmaal op temperatuur is het heerlijk comfortabel.
Nu ik in de winterperiode hoofdzakelijk met de kap dicht rijdt merk je dat de cabriokap goed is geïsoleerd. Het stoffen dak is verder ook goed kraakvrij wat ik van de cabriokap in onze Mini Cooper niet kon zeggen. Die kraakte behoorlijk. Ook na smering van de rubbers. Maar bij de Z4 is dit prima in orde.

Vlak voor de laatste lockdown was het weer wat drukker op de weg en stond ik op weg naar het werk af en toe weer in de file en dan ga je de adaptieve cruise control wel waarderen. Instellen en de auto doet de rest. Hij remt zelf af, en na het stilstaan trekt hij vanzelf weer op en houd prima afstand tot de voorganger. Ook de herkenning van verkeersborden werkt in de meeste gevallen prima maar wil op sommige wegen toch nog wel eens foutief aangeven.
Het headup display is ook een genot. Alle relevante informatie wordt scherp en helder geprojecteerd in je voorruit. Ga je te hard dan gaat de snelheidsaanduiding in het headup display knipperen en wordt dan rood i.p.v. wit. Dit is onrustig voor je gezichtsbeeld als je continue net onder of boven de maximumsnelheid rijdt en de aanduiding dan telkens van kleur wisselt. De waarschuwing "overschrijding maximumsnelheid" heb ik dan ook uitgeschakeld. Verder wordt ook de navigatie gegevens prima geprojecteerd in de voorruit maar de informatie op het scherm in de middenconsole is uiteraard uitgebreider.

De "My BMW App" op je telefoon werkt ook goed. Je kan in de app de brandstof voorraad zien maar ook of de portieren, motorkap, achterklep en de ramen zijn gesloten. Tevens is te zien of de cabriokap is gesloten danwel geopend. Ook het komende onderhoud en je oliepeil is in te zien. Sinds kort is de app uitgebreid en kan je per band je bandenspanning aflezen. Op een Duits forum heb ik gelezen dat de app binnenkort weer verder wordt uitgebreid en dat je dan op je telefoon een melding krijgt wanneer het alarm van de auto afgaat.

De velgen van de auto worden wel snel enorm vies door het remstof. Eenvoudig wassen helpt niet voldoende en ik heb afgelopen week dan ook de speciale BMW velgenreiniger gekocht bij mijn dealer. Deze heb ik nog niet uitgeprobeerd maar die ervaring bewaar ik voor een volgende update.

Een paar kleine missers: De bekerhouders zitten in de centrale armleuning. Niet de meest handige plaats en de opbergruimte in de armleuning is daardoor dan ook niet groot. Op het Duitse Z-Roadster forum de tip gekregen om onder het rubberen matje 2 schroefjes eruit te draaien en daarna de bekerhouders (die ik toch nooit gebruik) eruit te halen. Zo wordt de opbergruimte in de armleuning ineens een stuk ruimer. Ook de opbergruimte in de portieren mag geen naam hebben. Veel te klein en ondiep.

Even nog een aanvulling qua verbruik:
Omdat ik de auto zelden tot nooit gebruik voor korte ritjes binnen de stadsgrenzen ligt het verbruik vrij laag. Ik houd dit al jaren bij op het Duitse spritmonitor en op dit moment is het gemiddelde verbruik 1: 14,4
Weer een stuk zuiniger dan mijn vorig model Z4. Hieruit blijkt dat de modernere B48 motor weer zuinger is dan de oudere N20 motor.

Verder zijn er geen vervelende meldingen of storingen geweest.
Dus we gaan vrolijk door naar de volgende update.
Tevens weer een paar foto's toegevoegd.

Zomer 2022

En we zijn weer een half jaartje verder met de Z4. In de 6 maanden vanaf het vorige verslag 6000 km met de Z4 gereden waarvan 2000 km op en neer naar ons appartement in Oostenrijk. Voor korte stadsritjes wordt de auto van mijn vrouw gebruikt.

Er hebben zich het afgelopen half jaar geen problemen voor gedaan. De Z4 blijft een fijne auto. De afgelopen 5 weken hebben we weer heerlijk in de Alpen kunnen rondrijden en kunnen genieten van het open rijden en de fijne wegligging van de auto. Het is geen hardcore auto maar gewoon een fijne cabrio om te toeren. Een BMW Z4 M40i of een Porsche Bosxter is meer hardcore. Maar voor ons als vijftigers is de 20i een prima auto.
Ik heb de RVS kleurige kappen, die aan de achterzijde van de rolbeugels zitten, vervangen door hoogglans zwarte exemplaren. Ik vind dit bij een zwarte auto mooier staan.
Verder is er deze keer eigenlijk weinig te melden. We gaan in september nog een keer terug naar ons appartement in Oostenrijk. Dan mag de auto zich weer uitleven op de Autobahn en op de mooie wegen in de Alpen.

Aangezien er waarschijnlijk geen opvolger komt van de huidige Z4 wil ik de auto langer dan gebruikelijk in mijn bezit houden. Bij terugkomst uit Oostenrijk in oktober ga ik daarom de Z4 schorsen en gaat hij de winterstalling in tot ca maart 2023.

Tevens nog een paar foto's toegevoegd en tot de volgende update.

Winter 22-23

We zijn weer enkele maanden verder. Eind september weer voor 2 weken naar ons appartement in Oostenrijk gereden. Half oktober reden we in alle vroegte weer huiswaarts. Dan merk je toch wel de voordelen van de grootlicht assistent en de bochtverlichting als je in het donker de Fernpass over moet.
De auto blijft het verder prima doen en er is eigenlijk helemaal niets bijzonders te melden.

Het verbruik, wat ik op Spritmonitor bij houd, is nog steeds vrij laag. Gemiddeld 1:14 maar daarbij moet ik wel vermelden dat de auto nooit voor stadsritjes wordt gebruikt. Enkel en alleen buitenwegen en snelwegen. Dus dat verklaart het relatief lage verbruik.

Zoals ik in het vorige verslag al meldde heb ik begin november de auto in de garage in zijn winterslaap gebracht en komen er de komende maanden geen kilometers meer bij. Voordat hij ging slapen heb ik de auto goed gewassen en de velgen gereinigd met de BMW Velgenreiniger. Eerder heb ik al geschreven over de flacon velgenreiniger van BMW welke ik had gekocht maar toen nog niet had gebruikt. Zoals eerder beloofd hier alsnog mijn ervaring met deze reiniger. Het spul stinkt enorm maar werkt geweldig goed. De remstof slaat vrijwel meteen paars uit en loopt zo van je velg af. De restanten even een paar minuten in laten werken, goed afspoelen, en je velg is als nieuw! Kosten: € 17,50 voor 500 ml. Je kunt je velgen daarmee wel een keer of drie reinigen. Niet goedkoop maar wel effectief. Je kunt hiervoor ook Monello Non Ferro of een product van Gyeon gebruken maar die kosten ongeveer evenveel.
Ik meld me weer in het voorjaar van 2023. De Z4 krijgt dan in maart een oliebeurtje.