Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW Z4 - Rij-impressie

Drie keer scheepsrecht

58 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
7 november 2018 om 00:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autotests
AutoWeek 45 2018
AutoWeek 45 2018

Je leest het in AutoWeek 45 2018

Momenteel is men bij BMW druk bezig om z’n modellen sportiever te maken dan hun directe voorgangers. Geen overbodige luxe in het geval van de Z4, want de vorige was voor BMW-begrippen wel erg soft. Met de nieuwe zet men dat recht, zonder door te slaan zoals bij de eerste generatie.

"Misschien was de vorige Z4 wat te veel gericht op de Mercedes SLK." Nee, niet onze woorden, maar die van een BMW-medewerker. We zijn het wel met hem eens. De vorige BMW Z4, met zijn zware metalen klapdak, was zeker niet de beste belichaming van Freude am Fahren. Het duurt welgeteld drie bochten om erachter te komen dat de nieuwe Z4 een totaal ander beestje is. Stijver vooral, maar vanwege het stoffen dak ook iets lichter en dankzij de kortere wielbasis aanzienlijk wendbaarder. Tijdens de introductie rijden we met de M40i, zeg maar de light-versie van een echte M. Het feit dat zijn binnenspiegel geen centimeter beweegt wanneer we nogal hard over onfatsoenlijk diepe putten boenderen, zegt veel over de goede basis van de nieuwe roadster. Het voelt zoals een BMW hoort te voelen: beheerst, met een goede mix tussen comfort en dynamiek en een hang naar het laatste.

De korte wielbasis laat de Z4 zijn lange neus snel en gewillig de bocht in leiden; de toegenomen spoorbreedte maakt de auto daarna stabiel, voorspelbaar en zeker. De specifieke, adaptieve dempers en het sperdifferentieel van de M40i (voorheen voorbehouden aan echte M-modellen) maken het bovendien kinderlijk eenvoudig om de auto met het gas te sturen. Rijplezier stond voorop bij de ontwikkeling en op een kronkelende bergweg levert de Z4 dat met karrenvrachten tegelijk. En dat zonder ooit je Ray Ban van je neus te laten stuiteren. Zelfs de ietwat onvoorspelbare adaptieve stuurinrichting kan de positieve eerste indruk niet verpesten, al blijft dit onderdeel een verbeterpunt.

Die positieve indruk wordt mede mogelijk gemaakt door de 40i-motor. De bekende 340 pk sterke 3,0-liter zes-in-lijn met turbo blijft een heerlijkheid. Soepel, van nature gebalanceerd en door het hele toerenbereik krachtig. En dan het geluid: de zwoele huil bezorgt elke liefhebber van verbrandingsmotoren kippenvel. Zelfs een Canta zou met deze motor geweldig zijn! Evenveel lof valt de achttraps automaat ten deel, want de transmissie werkt buitengewoon soepel en voelt goed aan wat de bestuurder wil. Afgaand op eerdere ervaringen voor- spellen we dat de viercilinderversies weliswaar minder opwindend zijn, maar dankzij dezelfde automaat ook weinig onderdoen in souplesse. Daarbij: zelfs de minst krachtige 20i levert al bijna 200 pk en hij sprint in 6,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Voor dagelijks gebruik is dat ruim voldoende.

CABRIO-TRUCJES

De sportiviteit zit er dus wel in, maar hoe is de Z4 als roadster? De overstap naar een stoffen kap scheelt niet alleen in gewicht, maar versnelt ook het openen en sluiten aanzienlijk: in slechts 10 seconden stel je jezelf bloot aan de elementen, eventueel rijdend tot 50 km/h. Rijd je open, dan houdt het windscherm hinderlijke wervelingen effectief buiten. Met de kap dicht blijft het ook op de snelweg voldoende stil in het interieur. Het ontbreekt de BMW wel aan enkele typische cabriotrucjes die we kennen van Mercedes, zoals een geleider boven de voorruit of een airscarf. Dit betekent dat de concurrent het tot op hogere snelheden en/of lagere temperaturen aangenaam kan houden.

Wel valt het ruimteaanbod van de Z4 in positieve zin op. Voor personen dan, want de bagageruimte is tamelijk beperkt. Het tweepersoons interieur voelt behoorlijk riant aan, ook langere bestuurders zullen hier goed kunnen zitten. Bovendien zijn er voldoende mogelijkheden om spulletjes op te bergen. Uiteraard profiteert de roadster ook van de nieuwe generatie iDrive van BMW. Voor wie het oude systeem kent, vergt het nieuwe heel even gewenning, terwijl nieuwe gebruikers er waarschijnlijk snel hun weg in kunnen vinden, met dank aan de combinatie van spraakbesturing, touchsceen en een fysieke controller. Het nieuwe digitale instrumentarium is waarschijnlijk niet ieders smaak. De afwij- kende indeling en het feit dat de toerenteller tegen de klok in draait, maken het in elk geval niet heel toegankelijk. Daarbij: in vergelijking met de grafische tovenarij van Mercedes en Audi houdt het niet echt over.

GUNSTIGE KANSEN

De kritiekpuntjes ten spijt is de nieuwe BMW Z4 duidelijk een verbetering ten opzichte van zijn directe voorganger. Ook temidden van de concurrentie is de eerste indruk positief. De Mercedes SLC is krapper en hij rijdt beduidend minder goed, de Audi TT mist de benodigde dynamiek, terwijl de F-type van Jaguar kampt met de gevolgen van overgewicht. Blijft over: de Porsche Boxster. Die heeft een betere besturing en een nóg snellere transmissie, maar laat met zijn motor punten liggen. Belangrijke punten, want de Z4 biedt een aantrekkelijk totaalpakket. Dat zeggen we met een slag om de arm, want de prijzen zijn nog niet bekend. Wat we wel weten, is dat de zomer van 2019 er hoe dan ook één wordt om naar uit te kijken.

Verder lezen?
Het volledige artikel is gratis beschikbaar. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

BMW Z4 - Rij-impressie

Drie keer scheepsrecht

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

BMW Z4 - Rij-impressie

Drie keer scheepsrecht

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
BMW Z4 - Rij-impressie
BMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 RoasterBMW Z4 Roaster

PLUS & MIN

  • +Heerlijke pure roadster
  • +Fijne aandrijflijnen
  • -Besturing kan beter
  • -Controversiële vormgeving
  • Houd me op de hoogte over de BMW Z4
  • Lees meer over supercars en sportscars
BMW BMW Z4 Supercars & Sportscars

Uitgelicht aanbod

    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive M pakket, Alcantara, Navi Met Bovag garantie!

    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive M pakket, Alcantara, Navi Met Bovag garantie!

    • 2012
    • 35.949 km

    € 33.500

    BMW Z4 Roadster 2.0i / Xenon / Cruise / Navi prof / Hifi / Style 203 Lm / Elektr kap / ZEER COMPLEET EXEMPLAAR!

    BMW Z4 Roadster 2.0i / Xenon / Cruise / Navi prof / Hifi / Style 203 Lm / Elektr kap / ZEER COMPLEET EXEMPLAAR!

    • 2007
    • 157.369 km

    € 11.950

    BMW Z4 Roadster 3.0i Airco,

    BMW Z4 Roadster 3.0i Airco,

    • 2003
    • 211.517 km

    € 8.744

Meer BMW Z4 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW Z4 (normale uitv. @ pag. 2)

    62
    • 30 mei 2019

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW Z4 specificaties
  • BMW Z4 occasions
  • BMW Z4 video's
Advies en informatie
  • BMW Z4 tests
  • BMW Z4 gebruikersreviews
  • BMW Z4 index
PREMIUM
BMW Z4

BMW Z4

Doorgaans worden auto's als deze gebruikt voor toeristische tochtjes op zonnige dagen en staat...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Coupé 3.0si (2006)

    BMW Z4 Coupé 3.0si (2006)

    27
    • 17 december 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)

    BMW Z4 Roadster sDrive20i (2020)

    3
    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

    BMW Z4 Roadster sDrive23i Executive (2009)

    14
    • 28 mei 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive20i High Executive (2014)

    BMW Z4 Roadster sDrive20i High Executive...

    6
    • 16 maart 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Coupé 3.0si Executive (2006)

    BMW Z4 Coupé 3.0si Executive (2006)

    14
    • 4 maart 2021
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)

    BMW Z4 Roadster sDrive30i (2019)

    16
    • 23 juni 2020
  • Gebruikersreview
    BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)

    BMW Z4 Roadster sDrive35is Executive (2011)

    8
    • 18 april 2020
meer reviews
BMW Z4 M40i vs. Toyota Supra - Dubbeltest

BMW Z4 M40i vs. Toyota Supra - Dubbeltest

76

Niemand kan het ontgaan zijn dat de nieuwe Toyota Supra en BMW Z4 technische zielsverwanten...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Smit Oletha: 'Z8 Coupé' op Z4-basis

    Smit Oletha: 'Z8 Coupé' op Z4-basis

    17
    • 3 september 2021
  • Nieuws
    Boldmen CR4: BMW Z4 met Wiesmann-dna

    Boldmen CR4: BMW Z4 met Wiesmann-dna

    10
    • 12 juli 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: sportieve knallers

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    27
    • 16 november 2020
  • Nieuws
    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste cabrio's!

    Betaalbaar in de zon: dit zijn de 10 voordeligste...

    60
    • 28 maart 2020
  • Nieuws
    AC Schnitzer sleutelt aan de BMW Z4

    AC Schnitzer sleutelt aan de BMW Z4

    21
    • 28 november 2019
  • BMW Z4 M40i vs. Toyota Supra - Dubbeltest

    BMW Z4 M40i vs. Toyota Supra - Dubbeltest

    76
    • 13 augustus 2019
  • Nieuws
    BMW voert grote updates door

    BMW voert grote updates door

    19
    • 17 mei 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW gaat per 2025 ander soort accucellen gebruiken

    BMW gaat per 2025 ander soort accucellen...

    18
    • 27 mei 2022
  • Autosport
    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen sneller elektrificeren'

    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen...

    17
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    36
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    BMW M4 CSL: sterker, lichter, sneller

    92
    • 20 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden