en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
53 reacties
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De jarenlange roadstertraditie van BMW heeft met de nieuwe Z4 een mooi vervolg gekregen. De auto lijkt weer wat puurder door zijn stoffen kap in plaats van een stalen vouwdak. En puur is ook de T-uitvoering van de Porsche 718 Boxster. De Z4 met krachtigste viercilinder mag aantreden tegen de puurste versie van Porsches sportauto met middenmotor.
Laat het maken van een achterwielaangedreven tweezitter met softtop maar aan BMW over. Sinds het merk de Z1 meer dan 30 jaar geleden introduceerde, kunnen we al ruim drie decennia aaneen genieten van de echte Freude am fahren. Nog verder terug in de tijd had het met bolides als de 328 en de 507 reeds een naam opgebouwd op het gebied van dakloos genieten van sturen, techniek en buitenlucht. Maar waar het er met de Z1, Z3 en de eerste Z4 echt sportief aan toe ging, was het pure er bij de tweede versie van de Z4 wel wat af. Wat comfortabeler, wat behaaglijker, wat softer en dat laatste kwam vooral door de opvouwbare hardtop. Wie dat wil, moet maar een vierzitscabrio bestellen, lijkt nu weer de gedachte. Daarom heeft de nieuwste Z4 een stoffen kap. Een dak dat bij rijden tot een snelheid van 50 km/h open of dicht kan; in een mum van tijd zit je in de buitenlucht. De rolbeugels zijn onderdeel van het design; daar tussenin zit een uitneembaar netje om luchtwervelingen zo veel mogelijk buiten het interieur te houden. De lange neus en de korte kont geven de BMW de klassieke, krachtige sportwagenlook. Kijk je door je oogharen naar de voorkant, dan zie je de klassieke looks, al lijkt het front ook op dat van de nieuwe 8-serie. Overeenkomsten met moderne BMW’s zien we verder aan de achterzijde, waar de achterlichtunits duidelijk uit dezelfde tekenstudio komen als die van de nieuwe 3-serie. Het geheel past in BMW’s nieuwe huisstijl, maar staat tegelijkertijd onmiskenbaar in de Z-traditie.
Traditie is ook wat de Porsche 718 Boxster uitstraalt. De auto die drie jaar geleden een gedaanteverwisseling onderging, deed dat in de goede traditie van het huis: bijschaven in plaats van compleet aanpassen. Zoveel anders dan de Boxster die in 2012 op de markt kwam, oogt de auto met de toevoeging 718 in de typeaanduiding dan ook niet. De T-versie is er dit voorjaar bijgekomen, maar ook die letter is niet nieuw. Zo was er ooit een 911T als lichtere versie van het origineel, en bij de 911 Carrera dook die letter een paar jaar geleden opnieuw op. Porsche heeft die aanduiding nu doorgetrokken naar de instapper van zijn sportautolijn. Door een handgeschakelde transmissie aan te bieden, portiergrepen te vervangen door koorden en stoelen met speciale stof te monteren ging het gewicht van de Porsche met 20 kilo omlaag. In de basis heeft de Porsche Boxster T niet eens een multimediasysteem aan boord, maar dat heeft de testauto wel, als optie. Prima, maar veel blijer zijn we met de handbak, waar een automaat met dubbele koppeling ook tot de mogelijkheden behoort. De manuele transmissie is eindig, dus de gelegenheid weer eens zelf te poken in een sportief apparaat als dit, grijpen we aan.
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.