BMW iX3 High Executive (2021) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | iX3 High Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 12.400 km |
Electrisch rijden + of -
- 12 km
Na 11 jaar in een BMW 5.20 touring te hebben gereden en 11 jaar met veel plezier telkens weer in de auto te zijn gestapt begon het wat te kriebelen naar iets nieuws. Niet zo heel veel onderzoek gedaan omdat ik BMW fantastisch vind rijden en ik voor de aanschaf van de touring ook al naar de X3 had gekeken.
Werd het dus een iX3, kashmir silber, high executive. Nog van voor de update, dacht ik jammer te vinden, maar vind achteraf mijn front mooier/rustiger.
De zit van de x3 is uitstekend, interieur wat je in deze prijsklasse mag verwachten, prachtig afgewerkt.
De kleur was afwachten we hadden hem op een staal van de kleur gekocht, maar meer dan tevreden.
De auto accelereert fantastisch, stuurt licht en makkelijk en alle toeters en bellen zitten logisch in elkaar.
Het is een hogere auto dan de touring, daardoor meer windgevoelig, ik vind hem nog wat wiebelig, maar wellicht went dat nog. Ook de vering ervaar ik als wat te slap. De rijders-ondersteuning is nieuw, kom je te dicht bij de streep dan corrigeert de auto; vind ik zelf niet prettig, maar kun je uitzetten.
Het verbruik, ja wat daar van te melden.
Ik lees daar gemiddeld positief over, maar dat moet voor mij nog blijken nu het wat warmer wordt. De iX3 werd begin december 2021 afgeleverd. Ik heb inmiddels 3800km gereden, waarvan 2000 met een dakkoffer , 4 personen en een volle achterbak naar Oostenrijk. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 25kWh per 100 km. Ik ben benieuwd wat de zomer voor beeld gaat geven.
25kWh lijkt me niet eens zo slecht voor een auto van 2200kg, maar het betekent wel dat je met een langere reis elke 220km moet "tanken", waar ik voor heen in 1 keer door kon. Dus aanpassen is hier wel noodzakelijk, maar we doen het voor het milieu! en we gaan niet dagelijks met vakantie.
Resumerend een uitstekende auto.
Meer ervaring rijden met ix3
- 6.000 km
Verbruik.
Het is nog geen zomer maar wel wat warmere dagen gehad en dat geeft hoop. Ritje Zeeland 250km met fietsendrager en volle auto op gemiddeld 19kWh met wind mee! Daarmee kom je dus zo 350km ver. In de stad rijden is een feest, het verbruik is dan enorm laag door het terugwinnen bij remmen.
Zit nu op een verbruik van 24, maar dit zal in de zomer drastisch gaan dalen op basis van huidige inzicht.
Parking pack.
Ideaal, goed overzicht en makkelijk om te parkeren als je het eenmaal door hebt.
Driving assistent.
Handig als je ontspannen auto wilt rijden, ook de lane-assist werkt prima, maar persoonlijk vind ik dat meer voor de lange ritten.
Rijden algemeen.
Een heerlijke snelle wendbare auto, goede zit, goed zicht.
Door het gebruik van de mogelijkheid om energie terug te winnen in de hoogste stand hoef je je rempedaal nauwelijks te gebruiken en bespaar je behoorlijk op je verbruik.
Alle andere systemen en hebbedingetjes zijn allemaal top.
Vakantie
- 10.000 km
Vakantie zuid-Engeland 2500 km gereden half snelweg, half binnenland met een gemiddeld verbruik van 17.5 kWh wat een verschil met de winter periode!! Wel veel zonder airco gereden en op de snelweg rond de 110km.! Blijft een heerlijke auto waar je nauwelijks moe in wordt, soepel stuurt geruisloos bij een goed wegdek.
Endogenous minpunt is laden, een goede voorbereiding is beslist een noodzaak. Alleen Shell heeft het doorgaans goed voor elkaar, laden met Shellpas of applepay. ANWBpas en Bmwpas weinig tot niets aan gehad. Veel laadpalen in Engeland die het niet doen, dat veroorzaakt af en toe wat stress.
Onder de 20kWh
- 12.400 km
Nu ruim 12.000 km gereden, de zomerperiode scheelt aanzienlijk in verbruik, kom nu regelmatig op een verbruik van 16kWh waarmee ik met een 80%vulling 350 km haal. De korte stukken gebruik ik geen airco, langere doorgaans wel. Het totale gemiddelde zit nu op 19,9 kWh dat gaat de goede kant op. Wintersport niet meer een bak op het dak, dat hakt erin.
Rijden met de iX3 blijft een feest, ik gebruik de stand eco en zie geen meerwaarde in de sportstand behoudens dat je dan nog sneller weg bent bij het stoplicht, maar met eco rijd je de meeste auto’s er al uit.
Ik zit nog wel te dubben over het sportonderstel dat je kunt laten activeren voor rond 450€, vraag me af of dat nog een meerwaarde oplevert.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.