BMW iX3 High Executive (2021) #5

autoreview

BMW iX3 High Executive (2021)
BMW iX3 High Executive (2021)BMW iX3 High Executive (2021)BMW iX3 High Executive (2021)BMW iX3 High Executive (2021)BMW iX3 High Executive (2021)BMW iX3 High Executive (2021)

Signalement

UitvoeringiX3 High Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst10.239 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hoeveel verschil één letter kan maken

  • 249 km

Ik rijd al bijna 30 jaar BMW, van vier cilinders, naar zes cilinders, benzine en diesel en nu mijn derde elektrische BMW. Door een i-ready contract kon ik mijn i3s (tweede elektrische BMW) inruilen voor een iX3. Zoals de titel al aangeeft slechts één letter verschil, maar wat een totaal andere auto.

De i3s is een kleine, snelle en redelijk comfortabele stadsauto (mega city zoals BMW dat graag noemt), maar ik gebruikte hem voor woon/werk verkeer van ongeveer 100 km per dag. Dat is prima te doen, maar ik liep op een gegeven moment toch tegen de beperkingen van de auto aan zoals actieradius, windgeruis, onhandige suicide doors (hoe leuk ook) en beperkte bagageruimte. Door mijn i-ready contract kon ik dus overstappen naar een andere elektrische BMW. Gelukkig is het aanbod inmiddels wat ruimer met de i4 en dus de iX3.

BMW doet het met de iX3 anders dan met haar overige aanbod: je hebt twee versies: een executive en een high executive. Verder zijn er eigenlijk geen opties te krijgen anders dan een trekhaak en shadow line exterieur. Hierdoor heeft mijn dealer een behoorlijk aantal auto's op voorraad besteld, waaruit ik kon kiezen. Doordat er inmiddels een LCI aan zit te komen (wordt buiten Nederland al uitgeleverd, hier vrijwel nog niet) en omdat er door het chip tekort een deel van de uitvoering niet verkrijgbaar was (elektrische lendesteunverstelling passagiersstoel) is het een behoorlijk goede deal waar ik geen nee tegen kon zeggen.

Voor de zekerheid toch vorige week nog even met de i4 gereden om er achter te komen of ik geen spijt ging krijgen van de iX3, maar dat is gelukkig niet zo. Hoewel de i4 echt een briljant goede auto is, biedt hij niet wat ik zoek: comfort en veel ruimte in een elektrische auto. Sterker nog, mijn i3s was ruimer van binnen. De iX3 is echt een ander verhaal. Wat een enorme auto, zowel van buiten als van binnen en wat een heerlijke luxe. Alles wat je maar kunt wensen zit er op en werkt intuïtief. Handgebaren voor bepaalde bediening, voice control werkt prima, active cruise control werkt fantastisch en door de adaptive LED verlichting kan je altijd met groot licht rijden zonder je mede weggebruikers te verblinden.

Ondanks dat de auto in China is gebouwd, lijkt BMW de kwaliteitscontrole ook prima in orde te hebben: alles voelt zeer degelijk aan. Nu heb ik nog slechts 249 kilometer gereden in de afgelopen dagen, maar ben (uiteraard) nog geen kraakje of rammeltje tegengekomen. De gebruikte materialen zijn heel mooi en de afwerking is subliem. De kleur (Carbon schwarz) is fantastisch: met minder licht is de auto zwart en met veel (zon)licht is de auto heel donkerblauw.

Enige "nadeel" to nu toe: ik heb de BMW Drive Recorder aangeschaft in de connected drive store van BMW, maar de app verschijnt niet in mijn overzicht. Heb daar inmiddels contact over met BMW, dus wellicht volgt er snel een update. In die connected drive store kan ik ook een software upgrade kopen waardoor mijn adaptief onderstel verandert in een adaptief M onderstel. Ik weet alleen nog niet of ik die optie ga aanschaffen, want de auto rijdt nu al subliem.

Zodra ik wat meer kilometers op de teller heb gezet, zal ik hier weer een update plaatsen. Nu eerst maar even rijden.

Kleine app-update

  • 335 km

Ik had het probleem met de Drive Recorder ook bij BMW gemeld, dus werd netjes teruggebeld door een medewerker van BMW om te kijken naar het probleem. Voorstel was om een soft reset van het i-Drive system te doen. Dit hielp helaas niet. Uiteindelijk bleek de oplossing te zijn dat ik mijn account opnieuw moest aanmelden in de iX3, waarna de drive recorder netjes in mijn app overzicht tevoorschijn kwam. Enige issue nu nog is dat mijn sleutel niet mijn account herkent en ik dus elke keer (wil ik ingelogd zijn met mijn eigen account in de auto), dat account moet selecteren. Nog wat werk aan de winkel dus.

Oostenrijk op en neer

  • 6.691 km

Afgelopen zaterdag teruggekomen van een weekje Kaprun. Dit was voor ons de eerste keer zo ver met de iX3 en hierdoor toch met enige onzekerheid de reis aangegaan.

Heen op vrijdag was het bijzonder druk waardoor we veel in de file hebben gestaan, maar ook bij Ionity laadpunten lang hebben moeten wachten tot er een plekje vrij was. Uiteindelijk heeft de rit naar Siegsdorf in Duitsland 15 uur geduurd. Daar hebben we overnacht (en Wienerschnitzels met Weizen weggespoeld) om de volgende ochtend fris naar Kaprun te vertrekken. Dit ritje duurde nog ongeveer anderhalf uur. Uiteindelijk was het dus een rit van 16,5 uur, voornamelijk door file en wachten bij laadpunten.

Op de terugweg ging het aanzienlijk beter, wel onder München flink in de file gestaan en later ook bij Frankfurt am Main, maar vrijwel niet bij de laadpunten. Bij Ionity in de buurt van Ingolstad vijf minuten moeten wachten, daarna twee keer zonder wachten bij Fastned geladen: eerste keer in Goldbach (bij terugkomst stonden er wel zes auto’s te wachten, net op tijd dus) en de tweede keer bij Hilden, alwaar we ook de toekomst van laadpunten voorgeschoteld kregen: 12 fastned laadpunten, 40 (!) tesla laadpunten (dit waren er eerder 20) en iets van 20 langzame laadpunten voor ander gespuis. Het wachten tijdens het laden werd veraangenaamd met een ontzettend leuk en hip bio-eettentje. Dit is waarschijnlijk het grootste laadpunt van Europa. De terugweg heeft door de file 14 uur geduurd, maar anders was het ruim onder de 13 uur gebleven.

Naast een bijzonder prettige vakantie (elke dag zon en heel veel goede sneeuw) ook vooral een prettige terugreis gehad. Wat is de iX3 een enorm fijne auto: stil, comfortabel en behoorlijk ruim. Ook na een rit van 14 uur stapte ik gewoon fris uit de auto. Dat heb ik met nog geen enkele andere auto gehad.

Ik vergeet nog te vermelden dat de guess-o-meter de range wel erg conservatief inschat. Regelmatig 50/60 kilometer meer gereden dan dat de in eerste instantie weergegeven range. Daar plande ik vervolgens ook mijn laadstops op en heb ik op de terugweg twee keer minder hoeven laden.

Software update

  • 10.239 km

Enige tijd geleden kreeg ik een melding dat mijn auto naar de garage moest voor een terugroepactie. Dit had te maken met een bug in de software die de klimaatcontrole regelde, waar ik overigens nog nooit issues mee heb gehad. Waar ik wel issues mee had, was het niet aanmelden van mijn sleutel (en dus mijn ingestelde profiel) in de auto. Hierdoor moest ik elke keer bij het instappen mijn profiel kiezen voor de instellingen van zaken als de stoel, audio en rijprofiel. Niet dat dit een gigantisch probleem was, maar ergens was het wel vervelend. Na de software update is dit probleem ook opgelost en ik kan nu niet anders zeggen dat de iX3 echt perfect is. Dit is met afstand de fijnste BMW die ik ooit heb gehad en geniet nog van elke kilometer die ik er mee rijd. De kwaliteit, de stilte, de snelheid en ondanks zijn 2300 kilo schoon aan de haak, lichtvoetigheid zijn echt geweldig. Enige ding dat ik nog kan noemen is dat de lak erg zacht is. Na enkele keren door de wasstraat zie je zeker in zonlicht dat de auto niet met het handje is gewassen, maar in de wasstraat. Ik heb begrepen dat dit vooral bij de door mij gekozen kleur een "probleem" is. Inmiddels ook weer terug op zomerbandjes, maar weinig verschil in rijden tussen zomer en winterbanden. Wellicht iets minder verbruik, maar door mijn relatief zware rechtervoet is dit te verwaarlozen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.