BMW iX3 Executive (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | iX3 Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 7.500 km |
BMW iX3 - Executive
- 1.807 km
Omdat er nog niet veel gebruikersreviews over de BMW iX3 op dit forum staan, wilde ik me er aan wagen. Ik zal proberen dit overzichtelijk te doen, waarbij lezers secties kunnen overslaan die ze niet interessant/relevant vinden. Ik zal deze review bijhouden en na 5000-10000 km verder aanvullen. Mijn opbouw is als volgt:
- Autohistorie
- Keuzeproces
- Uitvoering
- Rij-impressie
- Plus -en minpunten
Autohistorie: ik rijd nu zo’n 20 jaar auto en heb een vrij breed smaakpalet. Ik startte mijn auto-carrière in paarse(!!!) Daihatsu Charade, welke een erfenisje van een bevriende oma was (de auto was dus oprecht van een oud vrouwtje geweest). Heerlijk betrouwbaar koekblik met als mooiste feature een pieptoon bij het achteruitrijden als ware het een vrachtwagen. De volgende stap was een Renault Clio uit ’99. Een 1.6 met karakter maar zonder werkende snelheidsmeter (dit verklaarde achteraf ook de onwaarschijnlijk lage kilometerstand). Toen dochter nummer 1 zich aandiende moesten we over naar serieuzer werk; een VW Golf uit 2006. Niets dan lovende woorden – nooit ook maar 1 mankement gehad. Dit kan niet gezegd worden van de opvolger – een Volvo V60 D2 Ocean Race. De mooiste maar ook meest onbetrouwbare auto die ik heb gehad. In anderhalf jaar tijd 3x de stuurbekrachtiging kapot, parkeersensoren stuk, klep die niet meer sloot, waterschade. Zo blij als een kind toen ik derhalve van mijn werkgever na een promotie een leaseauto mocht uitkiezen. Met de goede ervaring, dochter nummer 2 en een voorkeur wat hogere instap te hebben i.v.m. mijn lengte is het een VW Tiguan geworden met R-line pakket om een beetje leuk te smoelen. Ook hier ruim 4 jaar zonder enig piepje, kraakje of storing mee gereden (gezien alle VW-bashers op dit forum moet ik een engeltje of 2 op mijn schouders hebben). De leasetermijn is afgelopen en daarom mocht ik nu een nieuwe leaseauto uitzoeken.
Keuzeproces: Mijn (inmiddels andere) werkgever heeft een ruimhartig leasebudget (€1200,- per maand incl. brandstofvoorschot op basis van 60 maanden en 37.000 km), maar is ook begaan met mens en milieu, wat resulteert het bijna exclusief toestaan van vol-elektrisch dan wel hybride auto’s (strenge CO2 uitstootnorm). Behoudens vakanties bevinden al mijn werkzaamheden en families/vrienden zich op zo’n 100 km afstand en ik heb een eigen oprit waar een laadpaal geplaatst kan worden, dus al snel was elektrisch de te prefereren aandrijflijn. Ik heb bij een aantal vrienden het elektrisch rijden zelf geprobeerd, en was onder de indruk van de soepelheid, stilte en het gemak om altijd een ‘volle tank’ op de oprit te hebben staan. Elektrisch dus. Verder een gezin met dochters van 5 en 7 (dus tegen einde leasetermijn 10 en 12) en een hond. Ruimte is dus ook noodzakelijk. Daarnaast moet de auto binnen het budget passen. Mijn persoonlijk shortlist die is overwogen, maar het niet zijn geworden:
- Audi E-tron (te duur)
- Jaguar I-pace (te duur)
- Tesla Model Y (onzekerheid levering 2021, lelijk)
- Telsa Model 3 (te krap)
- VW ID4/Skoda Enyaq (te saai, braaf)
- Hyundai Ionic5/KIA EV6/Audi Q4 e-tron (nog niet mogelijk proef te rijden, onzekerheid levering)
Uiteindelijk is de keuze gevallen op een BMW iX3. Deze raakte een sweetspot bij mij; ik heb altijd een zwak gehad voor de reguliere X3; het is subjectief maar ik vind hem mooi. Hij paste in het budget. Range en laadsnelheid is voldoende, auto is vrij compleet en ruim genoeg voor de hele familie.
Uitvoering: Gekozen voor de BMW iX3 Executive uitvoering. Deze paste precies in het leasebudget (helaas zou de High Executive boven budget gaan wat naast een hogere bijtelling, ook zou resulteren in een eigen bijdrage). Verdere keuzes:
- Carbonschwarz Metallic
- Hemelbekleding Anthrazit
- Extra getint glas in achterportieren (ter voorkoming klagende kinderen op de achterbank)
- Zwarte bekleding stoelen
- BMW dakdragers en skibox
De auto is geleverd op 5 juli 2021 bij Dubbelsteyn in Dordrecht.
Rij-impressie: Ik heb nu ongeveer 1800 km gereden met de BMW iX3. De auto rijd ongelooflijk soepel en stil. Uiteraard sleep je aardig wat gewicht mee, maar je merkt hier in dagelijks gebruik minder van dan je verwacht. Door de achterwielaandrijving heb je echt goede controle en grip over de auto. In het begin de verschillende modi (ECO PRO, COMFORT en SPORT) geprobeerd. SPORT is leuk om een sprintje te doen; hij trekt dan echt enorm snel op (sneller dan de 6,8 seconden van 0-100 volgens fabrieksopgave). Dit is een paar keer leuk, maar eigenlijk heb ik hem altijd in COMFORT staan.
Het i-drive systeem is uitmuntend. Ik vond het VW systeem al goed, maar dit doet er echt een schepje bovenop. Tijdens het rijden vind ik de i-drive knop gemakkelijk en snel in gebruik en ik kan mijn ogen voortdurend op de weg houden. Ook de functie om navigatie-adres vooraf naar de auto te sturen via de app werkt perfect. Bij instappen geeft de auto gelijk aan dat er een navigatiebestemming is ingestuurd, en je hoeft alleen maar op ‘OK’ te drukken om deze te starten. Ook het ingebouwde spotify werkt soepel. Tot nu toe ook nog geen storingen of haperingen ondervonden.
Bij elektrische auto’s vraagt iedereen meteen naar het bereik; blijft bijzonder. Ik zit over de afgelopen 1800 km (inclusief sprintjes in het begin en een zomervakantie volgeladen met skibox op het dak) op gemiddeld 18,3 KW / 100 KM. Met de netto-accu-capaciteit van ongeveer 74 KW zou dit resulteren in een bereik van ca. 411 KM. In mijn ogen ruim voldoende omdat ik (behoudens zomervakantie en wintersport) nooit meer dan 300 KM op een dag zal rijden. Uiteraard zal dit in de winter eerder 300-350 reële kilometers zijn.
Ik ben persoonlijk wat minder te spreken over het recupereren van de auto in de D-stand. Hoewel het systeem in theorie mooi is (op basis van navigatie en andere data punten gaat de auto in de D-stand zelf afremmen voor rotondes, stilstaande of langzaamrijdende auto’s, T-splitsingen e.d.), vind ik hem in de praktijk niet altijd even soepel reageren. Dit resulteert in vrij abrupt en bruusk afremmen voor een rotonde, welke vooral door de kritische bijrijders niet wordt gewaardeerd. Ook heb ik al een keer een onvoorziene rem-actie voor de kiezen gekregen toen we een tunnel inreden (waarschijnlijk door de schaduw; het bekende ghost-braking). Het probleem is dat de B-stand, welke maximaal recupereert niet per se een oplossing is, omdat ook dan het recupereren sterk voelbaar is. Ik ga proberen de komende kilometers uit te vinden of ik dit met een betere gas/rem techniek beter onder controle kan krijgen.
De parkeersensoren werken prima en ook de camera en de park-assist functie werken zonder problemen. Wel is de auto wat onoverzichtelijk, waardoor ik een aantal keer met mijn neus buiten het vak stond – dit went uiteraard wel snel.
Mijn algehele beleving is dan ook zeer positief. De bouwkwaliteit en afwerking is perfect (ondanks dat deze in China wordt gebouwd). De auto rijdt zeer relaxed en volwassen en dankzij achterwielaandrijving toch ook wel een beetje leuk en sportief.
Plus -en Minpunten:
Plus:
- Wat mij betreft een goede prijs/kwaliteit verhouding, als ik hem vergelijk met natuurlijke concurrenten als de Jaguar I-Pace, Audi E-tron en Mercedes EQC
- Vrij compleet; zaken als panoramadak, warmtepomp en allerhande hulpsystemen zijn standaard
- Ruime auto, welke goed als familieauto gebruikt kan worden
- Goed bereik (+400 KM in de zomer) en goede laadsnelheid (150 KW/uur)
- Stil en soepel
- I-drive systeem
Min:
- Er zijn nauwelijks losse opties mogelijk. Een aantal zaken als keyless entry en Harman Kardon audio had ik wel willen hebben, maar deze zitten alleen in het High Executive pakket wat gelijk €6000,- duurder is.
- Weinig verstelmogelijkheden stoelen. Ook al zitten ze goed, ik had graag meer mogelijkheden en zittingverlenging willen hebben. Ook hier zit je gelijk aan het High Executive pakket vast.
- Het recupereren in D zorgt soms voor abrupte en bruuske rem-acties
- Er is geen frunk – ondanks dat er voldoende ruimte onder de motorkap is. Ik hoop dat deze binnenkort wel aftermarket te bestellen is, maar tot op heden nog niet gevonden.
Al met al ben ik heel tevreden tot dusver. Mocht je vragen of opmerkingen hebben – dan hoor ik het uiteraard graag.
6 maanden gebruik - zeer tevreden
- 7.500 km
Omdat er misschien nog mensen zijn die twijfelen om op de valreep een 2021 kenteken BMW iX3 aan te schaffen / leasen, hierbij een korte update.
Algehele indruk:
De auto rijdt heerlijk soepel en stil. Door de achterwielaandrijving heb je toch een prima rijbeleving. Wel voel je dat je heel wat kilo's meetorst. Vooral bij het remmen naar volledige stilstand (bijv. bij een stoplicht) voel je dat het batterijpakket je nog een beetje naar voren duwt. Verder is de algehele kwaliteitsbeleving top. Mooie materialen, ontzettend fijn infotainment systeem en ook de app werkt als een zonnetje (dat was in mijn voorgaande VW wel anders). Ik gebruik de app veelvuldig om routes in het systeem te zetten en om de auto voor te verwarmen. Nooit geweten dat stoelverwarming zo'n fijne optie was! Waar het infotainment top is - vind ik persoonlijk de geluidsinstallatie vrij mager. Het geluid is niet denderend en klinkt een beetje schel en flets.
Verbruik:
De auto heeft sinds ingebruikname 20 kW per 100 km verbruikt. Dit was in de zomer ca. 18,6 - dus ik schat dat mijn huidige winterverbruik ergens rond de 21/22 kW per 100 km scoort. Dat betekent 325-350 reële kilometers op een volle accu in de winter. Voor mij prima afdoende. Kleine kanttekening; dit is bij 100 km per uur op de snelweg. Ik heb gemerkt dat als je 130 rijdt, het verbruik snel naar de 25 kW per 100 km klimt, waardoor je waarschijnlijk op maximaal 300 km range uitkomt.
Rijden:
Het regeneren heb ik nu helemaal onder de knie. In de D-stand heb ik in het menu de regeneratie naar het laagste niveau gezet. Dit rijdt heel relaxed zonder abrupte vertraging. Ik gebruik deze stand altijd als ik passagiers in de auto heb. Als ik alleen rijd zet ik hem in de B-stand stand, in welke hij maximaal regenereert. Dit gebeurt wel voorspelbaar en rijdt daardoor fijner dan met adaptieve regeneratie. De B-stand laat je ook 1-pedal-driven, omdat de auto volledig tot stilstand komt. Ik moet wel zeggen dat als stoplichten plotseling op rood springen je het vaak niet redt met het pedaal loslaten en moet je alsnog bijremmen. Een andere kleine onhebbelijkheid is dat wanneer je op een licht aflopend vlak staat, de auto met one-pedal-driving niet tot stilstand komt. Hij blijft dan vooruit kruipen - tot je alsnog op de rem trapt. Lichtelijk irritant.
Laden:
Ik heb nog geen lange trips gemaakt, dus ook nog geen snellader geprobeerd. Ik laad thuis (3 fasen) met ongeveer 10,5 kW per uur. Dit betekent dat als ik hem 's avonds aan de lader hang, hij 's ochtends altijd weer helemaal vol is. Erg fijn.
Conclusie:
Al met al zeer tevreden. Ik mis soms nog steeds een paar opties die wel op de high executive zitten (meer stoelverstellingen, keyless entry, betere audio), maar budgettair was die stap niet verantwoord. Ik vind de auto enorm fijn, veel ruimte en kwaliteit bieden, goed rijden en ook de range is meer dan prima voor mij. Als ik hem vergelijk met zijn concurrenten - in mijn beleving in deze prijsklasse de Audi Q4 e-tron en Tesla Model Y, vind ik nog steeds dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Mocht je nog vragen/opmerkingen hebben, laat het weten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW X3 xDrive30e Executive M-Sport Leder PDC VA + Camera Full LED Navi Carplay Live Cockpit
- 2021
- 122.580 km

BMW X3 XDrive30e High Executive Edition M Memory stoelen/ 20"/ 360Camera/ Trekhaak/ Headup/ Performance remmen
- 2021
- 45.600 km

BMW X3 xDrive30e M Sport | Panoramadak | 21'' Velgen | Camera | CarPlay | Head-Up | Lederen Bekleding | Stoelverwarming |
- 2021
- 151.057 km