BMW 750i (1996)

autoreview

BMW 750i (1996)

Signalement

Uitvoering750i
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf217.000 km
KM-stand laatst219.000 km
Lezerswaardering: 31%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De tweede auto

  • 219.000 km

Nadat ik mijn Audi 100 verkocht had, werd het tijd op zoek te gaan naar een BMW 7 uit de E38 reeks. Was leverbaar met motoren vanaf 2.8 liter tot en met 5.4 liter wat betekent dat er genoeg keus is wat betreft motoren.

Ik wist dat ik een E38 wilde, het model oogt klassiek, toch zeer modern.. Voldoende luxe leverbaar, veilig en comfortabel. Maar ik wist niet precies welke motor ik in het vooronder wilde hebben. Ik twijfelde tussen de 4.0 (8), 4.4 (8) en 5.4 (12). Eigenlijk twijfelde ik niet en wist ik al wel dat ik de 5.4 wilde.

Uiteindelijk mezelf voorbereid op de koop van een E38. Het hebben van een auto is niet nodig met mijn dagelijkse bezigheden. Universiteit op 10 minuten afstand, bijbaantjes genoeg binnen 20 minuten afstand op de fiets etc.. Het is dus puur voor de hobby. Zoals met mijn vorige auto, was ik vooral in Duitsland op zoek naar E38's. Deze auto's vind je niet meer bij de Dealer vanwege de leeftijd waardoor je bent aangewezen op handelaren en andere vage en fraudegevoelige kanalen.

Tijdens het zoeken een aantal BMW's tegengekomen. Gelukkig doet mijn vader vaak zaken in Duitsland wat het makkelijk maakt om een keer mee te rijden en zo'n BMW te bezoeken. Bij de derde BMW was het raak. Een 750i uit 1994, stand 217000 bij een particulier. Mooie kleur, rijk aan opties en een zeer schappelijke prijs. jammer genoeg wat steenslagjes. Maar ja, dat heb je met 200000+ Technisch was hij in orde, anders ben je meteen goed nat. Tevens waren de banden net nieuw op nieuwe lichtmetalen velgen. Velgen zijn niet origineel BMW en zijn me te groot (zie foto). Gaan daarom eraf als deze banden versleten zijn. De velgen passen er wel bij moet ik zeggen!

Proefrit gemaakt, het over de prijs eens geworden en de auto gekocht.

Twee dagen later terug, door mijn vader in het Duitse dorp gedropt (hij moest verder rijden en zaken doen) een ADAC verzekering contant afgetikt bij het dichtsbijzijnste ADAC station, en een 15 daags ausfuhr kenteken bij het verkehrsamt gehaald. Naast de aanbetaling de rest van het aankoopbedrag betaald, auto afgemeld, volgeblaft met 98, en weggereden.

Ik realiseerde me heel goed dat ik switchte van een 1300 kilo wegende auto met 174 PK, naar een 1935 kilo wegend BEEST met 326 PK en 490 Nm koppel. In het begin ook met een fluwelen voet het gaspedaal behandeld. Na een klein uurtje rijden was ik gewend aan de overmaat van power en koppel. Ik besloot wat harder te rijden (je zit immers in Duitsland he!).

Besloten stap voor stap te accelereren en te letten op eventuele bijgeluiden, trillingen of andere zaken die je doen twijfelen aan de technische staat (het blijft een gebruikte auto!). Niks, helemaal niks merkbaar. Bij 200 kilometer per uur vervolgens de Cruise Control ingeschakeld en relaxt maar ferm het stuur in 2 handen vast. 3500 toeren draait het blok dan en je hoort bijna niks. Dat komt natuurlijk door het isolatiemateriaal in combinatie met een veel te grote en onderbelaste motor EN...en.... DUBBELGLAS .

Het werd me wel wat zweverig bij 200 kilometer per uur.. Maar dat loste ik op door gewoon even de S-EDC in te schakelen (Regelbare schokdempers met sport & comfort stand en automatische niveauregeling). Vervolgens op de sportstand echt de totale controle hebben over de auto op de weg! Deze shocks ook uitvoerig getest, kosten namelijk 900 euro per wiel nieuw indien de oude versleten zijn.

Ok, eenmaal de Nederlandse grens over, de duitse (stoute) schoenen uitgetrokken en gewoon het brave burgertje uitgehangen door 120 of 100 op Cruise te rijden.

Auto op de parkeerplaats bij mijn apartement en eens rustig alles voorbereiden om bij de RDW de auto in te kunnen voeren.
Invoerprocedure vervolgens probleemloos verlopen en de auto is in behandeling bij het RDW.


Dat was wel een beetje de inleiding van mijn verhaal.
Hoe is het nou om in zo'n auto te rijden met zo'n motor? Heerlijk natuurlijk.
Wat vooral te waarderen is, is het dubbele karakter van de auto. Enerzijds rustig rijden met comfortabele vering, anderzijds eindeloos veel power met sportieve vering. Dit alles in een goed geisoleerde en veilige kooi. Je hebt alle luxe, stoelverwarming voor, achterbank verwarmd. Buffel lederen bekleding in uitmuntend goede staat, DSP Audio installatie met weet-ik-veel-hoeveel speakers.... Automatische versnellingsbak met een hele hoge 5e trap waardoor het blok altijd weinig toeren maakt. Wel zo comfortabel! In combinatie met eerder genoemd isolatiemateriaal en dubbel glas om te zorgen dat jij alleen jezelf en je gesprekspartner hoort.

En dan het verbruik. Ik had begroot dat ik 1 op 6 of 1 op 7 zou rijden. Tot nu toe heb ik gevarieerd gereden, soms wat pittig, soms wat rustig, soms er tussenin, en heb ik vooral binnen de bebouwde kom gereden. Een keer een grote rit richting het oosten om de achterklep op te halen. Verbruik? Gemiddeld net boven de 1 op 8... valt mij dus REUZE mee. Nee dit bereken ik niet met de boordcomputer, maar gewoon ouderwets algebraisch door de tankbonnetjes te vergelijken met de dagteller!
Realiseer je dat wanneer de auto definitief is aangemeld, alle puntjes zijn verholpen en de auto dus echt "klaar" is, ik alleen lange snelwegritten ga rijden.. Voor klussen in de b-kom heb ik een fiets en een OV :). Ik denk zelf dat ik dus nog zuiniger dan 1 op 8+ kan halen, de tijd zal het leren.

Waarom ik uiteindelijk voor een 12 pitter koos, heeft een aantal redenen:
1 - Rustige motor, het blok wordt onderbelast en doet alles op z'n gemak. Betekent tevens minimale slijtage op de lange duur!
2 - De "hobby" factor. Het werken aan zon machtige machine is leuker dan een economische japanse 1.4.
3 - Power hebben als je het nodig hebt.

Ten aanzien van punt 3 even een uitleg. Ik ben geen agressieve rijder maar wat ik in Nederland vaak merk is dat mensen hun rijstijl aan anderen opdwingen. Je komt een invoegstrook op en gaat kijken of je kunt invoegen op de snelweg. Je ziet een aantal auto's rijden en hoopt/denkt dat een even het gas loslaat en 5 km/u vertraagt zodat jij daartussen kan. Een handeling van nog geen 10 seconden waarmee je de invoeger helpt en allerlei agressieve/nijdige situaties voorkomt. Of hé, wil je niet afremmen voor de invoeger, ga dan even naar links joh! In de realiteit zie ik echter maar een ding. Mensen die STRAK 120 rijden.. even naar jou kijken, dan RECHT VOORUIT KIJKEN en geen krimp geven. De houding "IK RIJ HIER EN RIJ 120 IK DOE DUS GEWOON NIKS FOUT". Heel lastig om dan te moeten remmen om achter hem in te voegen, daarmee moeten alle andere invoegers achter je ook remmen en moet iedereen 100 keer kijken. Deze handeling is ook onmogelijk als achter deze moraalridder een vrachtauto rijdt.. Nu met de "12" is het gewoon simpel. Pedaal wat dieper in, 1 versnelling terug, en je voegt in waar je maar wilt. Vooraan? Nog verder vooraan? kies maar!

De review wordt zo wel erg lang, ik som nog even de aandachtspuntjes op:

- Steenslagjes op de motorkap, hoeft natuurlijk niet maar is niet moeilijk te verwijderen.

- De elektrische zonne-rollo van de achterruit gaat omhoog en omlaag maar wanneer deze omlaag gaat, stopt het elektrische motortje zichzelf niet waardoor je 10 seconden een getik hoort. De "rem" van het motortje is dus stuk. Alvast een nieuw motortje bij de dealer gehaald.

- De bestuurdersstoel heeft linksonder een plastic kap waar alle knopjes van de stoelverstelling (DE VELE KNOPJES en allemaal electrisch!) op zitten. De kap is op een punt afgebroken, alvast een nieuwe kap gehaald bij de dealer.


Verder... motorisch/technisch... top... Ik schat de kosten voor de aandachtspuntjes in totaal op 1500 euro. Eventueel uitloop naar 2000 euro. Dan zit ik nog ruim binnen mijn oorspronkelijk beschikbaar gestelde budget. Mocht het duurder worden, laat ik de achterklep en motorkap over een halfjaar spuiten zodat ik de kosten kan spreiden als arme student die ik ben.. Die klep kan wat mij betreft volledig wegroesten (zal niet zomaar gebeuren) omdat ik toch een vervanger heb. En steenslag is vrij normaal voor 200000+ maar moet gewoon weg om het geheel af te maken :D

In totaal schat ik 6000 - 6500 kwijt te zijn om de auto "klaar" te maken. Dan begint het pas in Nederland met shoppen! Ga ook vooral in Duitsland je hobbyauto kopen.

Het rijdend houden van een auto uit dit segment is in de regel peperduur. Omdat ik waarschijnlijk 400-500 kilometer per maand ga rijden, valt dit dus reuze mee. Reken even met me mee:
93 Euro wegenbelasting
90 euro WA verzekering (als 22 jarige krijg je nergens een goede deal)
5007 (1 op 7, streng rekenen!!) = 72
72 x 1,70 (benzieprijs zal stijgen!) = 122
100 Euro per maand apart leggen voor onderhoud.

Geeft een bedrag van: 405 euro per maand. Dat is dus anderhalve week werk. Kan de rest van mijn werk-geld mooi gespaard worden!

Help me wel met streng zijn ;), ik moet nu niet ineens aan een vriendin beginnen die ver weg woont!


UPDATE


Inmiddels de auto bijna 3 maanden in bezit. Ik geniet nog steeds van iedere seconde die ik er in rij. Er is niets veranderd tov wat ik eerder vertelde. 1800 - 2000 RPM op de snelweg met dubbelglas en een grote hoeveelheid isolatiemateriaal zorgt voor absolute rust. Je zweeft over oneffendheden heen en hebt de kracht om af en toe te moeten in halen of om vlot in te kunnen voegen.

Ik heb de remleidingen die onder de auto naar achteren doorlopen volledig laten vervangen voor nieuwe koperen leidingen. De oude leidingen begonnen te roesten. Tevens heb ik alle leidingen en tussenstukjes van de niveauregeling van de schokdempers achter ook laten vervangen. Hetzelfde verhaal, beginnende roest.. Deze leidingen worden ook echt bij het minste of geringste beetje regen meteen vochtig!

Wat kan ik nog meer vertellen !? Ik heb de afgelopen weken mijn verbruik nauwkeurig bijgehouden en in een schrift geschreven, gewoon om eens te kijken wat er uit te halen valt. Tot nu toe, geloof het of niet, is het mogelijk om ongeveer 1 op 9.4 te rijden. Ik zeg hier wel bij dat we het dan hebben over voornamelijkl snelwegritten waarbij er niet knoerhard gereden wordt. Hou als maatstaf even 130 op een 120 weg, 110 op een 100 weg. Het verbruik heeft dus vooral te maken met je rechtervoet! Tevens doe ik veel CruiseControl werk op de snelweg.

Ik heb ondertussen ook 2 sets velgen gescoord. Styling 61 die er volgende zomer op gaan en een standaard lichtmetalen E38 velg voor winterbanden. Ik zal deze winter niet op winterbanden rijden maar nog de zomerbanden op deze B-merk velgen (zie foto) rijden. Is het weer te erg, rij ik gewoon niet. Ik rij deze banden helemaal op en hoop er dan meteen zomerbanden onder te kunnen doen.


Wat zijn nu nog mijn plannen:

- Grote beurt voor de motor, riemen, rollen, waterpomp, thermostaat. Alle filters, bougies, en misschien preventief een nieuwe radiateur. De radiateurs op de E38 zijn van peperkoek en slijten vlot. Uiteraard zoveel mogelijk zelf uitvoeren voor de hobby en het drukken van kosten.

- Versnellingsbak naar ZF Dortmund. Hier halen ze hem uit elkaar, geven ze de bak een beurt, en zetten ze hem weer in elkaar. Dit alles voor rond de 600 euro. Ook al schakelt de automaat nog uitstekend, het is volgens de 7-kenners echt een aanrader hoe goed of slecht je bak ook is.


Volgens de normale middenmoot een totaal overstandige keuze om ooit zo'n auto te kopen. Ik heb er echter nog geen seconde spijt van gehad. De kosten zullen binnen mijn gestelde budget van 6500-7000 blijven. Tevens heb ik sinds kort een nieuwe bijbaan naast mijn studie met meer uren en meer salaris, mocht er eens iets stuk gaan, komt het wel goed!

Volgende update over een paar maanden als ALLES af is.

Update:

Ik moet hem weg doen. Door omstandigheden moet ik een andere woonplaats zoeken. Jammer. Ik woon dan niet meer bij mijn ouders en moet dan dus ook huur en levensonderhoud gaan betalen.

Ik kan de 7 financieel wel aanhouden dat is opzich het probleem niet. Het is echter de verstandigste keuze om hem weg te doen ook ivm mijn studie. Eventueel over een jaar een andere terugkopen als ik eenmaal gesettled ben.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.