BMW 740i Executive (1997)

autoreview

BMW 7-serie

Signalement

Uitvoering740i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst227.564 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 227.564 km

Tjonge, jonge, wat een geweld zeg. Iedere keer als ik het gas intrap, word ik weer verwend door de kracht van de 8-cilinder motor. De BMW 523i (waarover ik ook een review heb geschreven) is mij perfect bevallen en dat heeft mij doen besluiten weer een BMW te kopen.

De 740i die ik nu rijd heeft een aantal prettige opties: comfortstoelen (dat leer is werkelijk prachtig!), geluidsisolerende beglazing (ik zet om van het motorgeluid tijdens acceleraties te genieten eerlijk gezegd mijn raam weleens open om te kunnen genieten!), xenon-velichting, afneembare trekhaak enz. Het motorvermogen is smullen mar het is voor wat betreft het weggedrag goed te voelen dat je met een grotere en zwaardere auto onderweg bent. De 523i was duidelijk de meer sportievere van de twee en leende zich meer om bochten aan te vallen. Bij de 740i draait het m.i. veel meer om comfort en om op hogere kruissnelheden in korte tijd grote afstanden te overbruggen.

Het rijden met de auto is geweldig. Ik heb er pas zo'n 1300 km. mee gereden maar ze waren allemaal even heerlijk. In de auto heerst een serene rust en je zoeft soeverein over de weg. Ik rijd nu nog op benzine maar laat de auto waarschijnlijk ombouwen naar gas. Het verbruik valt me tot nu toe mee: 11,3 l/100km. Op de snelwegritten (woonwerk is 128 kilometer) is een verbruik gehaald van 9.6l/100km; voorwaar geen gekke prestatie voor een 4398cc/8 cilinder! Als je echter veelvuldig van de geweldige duw in je rug wil genieten, moet je echter wel wat dieper in de buidel tasten. In de stad verbruikt de auto 16l/100km. en dat tikt aardig aan. Nou kan ik daar goed tegen als een auto wat meer verbruikt: als hij er dan ook maar naar presteert! (en dat doet hij). Als ik meer kilometers heb gemaakt, zal ik deze review updaten!

Update bij km stand 175000:
De auto bevalt nog steeds bovenmatig goed. Eén van mijn bedrijven bevindt zich in Duitsland op 800 kilometer van mijn woonplaats in Nederland. De reis maak ik liever met de auto dan met het vliegtuig i.v.m. wachttijden, auto huren ter plaatse enz. Aan het einde van de rit stap ik dan ook net zo fris uit de auto als dat ik er in stapte. Deze auto is gemaakt om kilometers te vreten en doet dat op gretige maar rustgevende wijze. Bij mijn laatste trip naar Duitsland heb ik rechtsvoor een klapband gekregen bij een snelheid van 200 km/u maar er was geen sprake van enig controleverlies. Ik heb de auto gewoon laten uitrollen en heb op de vluchtstrook mijn reservewiel erop gelegd. Waarschijnlijk was er wel een verlies van controle opgetreden als het een voorwielaandrijver was maar nu zat ik niet met klamme handjes aan het stuur. Door deze gebeurtenis heb ik evenwel besloten geen gastank in de auto te laten inbouwen: het idee van een reparatiesetje op een koude donkere snelweg (geen snelheidsbeperking maar ook geen straatverlichting.......) komt mij niet erg aanlokkelijk over. Het plaatsen van een ringtank (die overigens een te beperkte actieradius met zich meebrengt) is dus geen optie en het plaatsen van een cilindrische tank in de kofferruimte slokt voor mij teveel ruimte op. Het verbruik over de afgelopen 10.000kilometer is inmiddels gedaald tot 11,0 liter/100kilometer. Hoe vreemd het misschien ook klinkt: het is voor mij een sport die op 10l/100km te krijgen maar het is maar de vraag of dat gaat lukken. Ach, alleen een 10 voor de komma vind ik ook al prima...

Update juni 2008/km.stand 193565
Nog steeds rij ik naar volle tevredenheid in mijn 740i. Met een scheef oog kijk ik wel eens voorzichtig naar een potentiële opvolger maar daar heb ik eigenlijk geen reden toe. Ondanks dat ik de opvolger van het model waarin ik nu rijd wat bulliger vind, lijkt het toch nog steeds een logische opvolger voor mijn huidige auto. De prijzen van de opvolger zijn nu inmiddels gezakt naar zo'n 20.000,- tot 25.000,- euro wat eigenlijk bespottelijk weinig is voor hetgeen de auto te bieden heeft. Kosten van uitgebreide grote beurt (incl. vervangen van versnellingsbakolie, spoelen van de versnellingsbak, nieuwe bougies, olie, filters en vernieuwen spatschermen) € 1600,-. Inderdaad; dat was even slikken maar internetfora hebben mij toch doen beslissen de versnellingsbakolie te laten verwisselen. Ik lees over enorme reparatienota's indien dat niet gebeurd en het leek me verstandiger op voorhand de handelen.Vorige week (km. stand 193435) kleine beurt en nieuwe remblokken aan de voorzijde: € 310,-. Gezien de kilometers die ik rijd een acceptabele diepteinvestering... Kortom; voor een redelijk bedrag zeer comfortabel autorijden.

Update juli 2008/km.stand 200211
Nog steeds er tevereden met de auto. Afgelopen maandag gaan kijken naar een 850i met de bespottelijk lage km.stand van 13226 uit 1991. Deze auto was van een verzamelaar geweest die zijn verzameling (deels) had opgeruimd. De auto was echt als nieuw maar het ontbrak me aan hoofdruimte en daarnaast vind ik het heiligschennis om met een liefhebbersauto als de 850i 80.000km. per jaar te gaan rijden. Over drie jaar is het mooie eraf en dat is eigenlijk zonde. Ik laat het dus maar over aan hen die zich deze auto als extra kunnen veroorloven. Een andere garage had ook een 840i staan én een 745i modeljaar 2002. Deze laatste spreekt me toch meer aan: meer ruimte (vooral hoofdruimte!) en ook de verkoper raadde me aan een 7 te vervangen door een 7 en niet door een 8. Vorige week nieuw record qua verbruik: 9.3/100km over een rit van 156 km. Vind ik een opzienbarend lage score voor een 4.4 liter/8 cylindermotor. Totaal gemiddeld verbruik over 35.000km: 10,8/100km.

Update september 2008/km.stand 208858
Nog steeds erg tevreden met de auto. Zojuist grote beurt gehad: luchtfilter, olie, div. vloeistoffen, nieuwe ruitenwisserbladen echter géén bougies of benzinefilter (waren nog goed), lampjes achter km.stand/dagteller/buitentemp. vervangen. Kosten: € 400,-. Valt mee gezien de km. stand en het intensieve gebruik. Ik ben nu echter wel mijn overall verbruik kwijt door het demonteren van het tellerhuis. Gemiddeld verbruik sinds begin: 10,6l/100km.

Update januari 2009/kmstand 224989
Nog steeds tevreden over de auto, al begint zijn leeftijd nu wat op te spelen. Vaker en vaker krijg ik een melding over allerlei zaken: koelvloeistof, remblokken, koelvloeistof (1x per week vullen....) enz. Vorige week in de nieuwe 750iL gezeten. Prachtige auto voor € 170.000,-! Hoe kunnen ze het ervoor maken..........

Update februari 2009
Nog steeds een fijne auto wat mij betreft. De jaren beginnen echter hun tol te eisen (zie het stukje bij problemen) maar als hij het doet is het genieten geblazen. Heb nu tijdelijk een Volvo V50 1.8 benzine te leen. Ook een heel fijne auto maar toch mis je iets, alleen kan ik er mijn vinger nog niet opleggen..... Oh ja, ik weet het weer: POWERRRRRRRRR! By the way: het verbruik van de Volvo valt me erg tegen: 9.0l/100km. Dat vind ik, in verhouding tot mijn 740i, echt aan de hoge kant.

PROBLEMEN

  • 227.564 km

Klapband door kunststof deel dat tegen de band aanliep. Vóór beide voorwielen zit een soort kunststof spoilertje dat gemakkelijk afbreekt door verkeersdrempels e.d. en dit is door de rijwind tegen de band gaan lopen en heeft deze doorgesleten. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de klapband. In Duitsland heb ik het loshangende kunststof laten verwijderen en terug in Nederland nieuwe spatbordvoeringen en deel bodemplaat laten vervangen. Ik let nu wel beter op bij verkeersdrempels..... Lichtjes achter km.stand/dagteller/buitentemp. aanduiding defect. Nieuwe remblokken, nieuwe ruitenwissers.

Update januari 2009/km.stand 224989
De leeftijd krijgt ook zijn grip op de auto. Koelslang vervangen, remblokken, xenon-lamp (maar liefst € 150,-!) enz. Af en toe valt ineens de cruise control weg en dat vind ik erg lastig. Ik maak daar veel gebruik van en dan is het raar om te voelen dat de auto zonder aanwijsbare oorzaak ineens geen gas meer geeft. En nee: het is géén adaptieve cruise control.... De koeling van de motor begint een probleem te worden; ik moet wekelijks de koelvloeistof bijvullen. Het is mijn reparateur nog niet gelukt de exacte oorzaak vast te stellen van het verliezen van de koelvloeistof. Bang voor oververhitting ben ik niet: het is nu -8 graden Celsius!
Langzaamaan toch aan het kijken voor een opvolger. Ik durf daar in mijn auto echter niet meer over te praten. De laatste keer dat ik dat deed schoot de slang van de radiateur naar het motorblok los en loosde hij zijn koelvloeistof op de snelweg. Hij was dus op zijn zachtst gezegd beledigd over mijn voornemen hem te vervangen...

Update februari 2009/km.stand 227564
Onlangs zijn de remblokken aan de achterzijde vervangen, dus heb ik weer wat geld bij de garage moeten achterlaten. Ik mag dit niet onder het kopje "problemen" scharen aangezien het normaal onderhoud betreft. Minder normaal is echter dat ik vorige week met een defecte auto aan de kant van de weg stond. Mijn autoreparateur zei dat mijn waterpomp ontploft (?) was. Duidelijk was in ieder geval dat beide riemen in het vooronder kapot waren en dat ze ALLE bladen van de ventilator achter de radiateur hadden geslagen. Hoeveel de reparatie gaat kosten is nog niet bekend maar het zal vast aardig in de papaieren gaan lopen. De auto zelf rijdt echter prima, maar zijn leeftijd gaat hem nu parten spelen. Ben inmiddels gerichter aan het kijken naar een opvolger. Als je echter hoort wat de 7 bij inruil nog opbrengt, vraag je je af waarom je hem nog laat repareren..... Ach ja, ik heb de economische tijd ook niet bepaald mee om zo'n slagschip de markt op te gooien.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.