BMW 635 CSi (1980)

autoreview

BMW 635 CSi (1980)

Signalement

Uitvoering635 CSi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1980
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst129.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 635 CSI 1980

  • 120.000 km

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een mooie, in goede staat verkerende en waardevaste klassieke auto. Hiervoor heb ik diverse klassiekershows, dealers en websites bezocht. Een aantal auto's zijn de revue gepasseerd, zoals een Alfa GTV 2000, BMW Z3M (nog niet echt klassiek), Ford Mustang.
Mooi maar ook vrij prijzige auto's. Nu heb ik al vanuit mijn jeugd altijd interesse gehad in BMW's, vooral toen de M635 CSI. Wat een uitstraling had deze auto toen al in de jaren 80.
Ik ben we wat meer gaan richten op deze E 24 serie en uiteindelijk ben ik via een handelaar op het spoor van deze auto gekomen.
Het betreft een volledig originele auto, zoals hij in 1980 de fabriek heeft verlaten (eerste serie). Enkel is de lak een keer aangepakt en in de fabriekskleur (Arktis Blau) herspoten.
De auto was toen al van vrijwel alle opties voorzien, zoals airconditioning, schuifdak, koplampwissers, lederen interieur en een " dogleg" versnellingsbak. Het mooie hiervan is dat alles nog steeds perfect werkt. De auto heeft zijn leven doorgebracht in het warme klimaat van Spanje. De carrosserie vertoont dan ook geen enkele tekenen van roest en dat is vrij zeldzaam voor een vroege E 24 serie. In 2013 zou de motor gereviseerd zijn door een bedrijf in Portugal. Dit was lastig te achterhalen, enkel een document waarop dit bevestigd werd.

Zien was kopen en zo heb ik de auto meegenomen. Na de aankoop kwamen er wel een aantal kleine zaken aan het licht die meer aandacht verdienden. Gaandeweg heb ik deze één voor één aangepakt.
De motor liep bijvoorbeeld stationair niet helemaal fijn. Uiteindelijk heb ik het elektrische deel geheel vervangen: nieuwe bougies, nieuwe rotor en kap, nieuwe bougiekabelset en nieuwe bobine. Ook zijn de kleppen opnieuw gesteld bij de BMW dealer. Deze kon gelukkig ook bevestigen dat de koprevisie prima is uitgevoerd in het verleden. Geen slijtage zichtbaar aan de nokkenas en overige delen. En het belangrijkste, de motor loopt weer fantastisch.

Ook waren er soms wat schurende geluiden hoorbaar aan de achterzijde. Op één achterwiel zat wat speling, hierdoor hebben we beide lagers aan de achterzijde vervangen. Het geluid bleef helaas aanwezig. Ook de remmen maar nader gecontroleerd en hierbij bleek dat de blokken erg vast zaten. Deze hebben we verwijderd, bijgevijld en opnieuw geplaatst. Geluid was weg.
Ook hebben we hier en daar wat rubbers vervangen, deze waren na verloop van tijd aardig versleten. Vooral die van de stabilisatorstang.

Het rijden blijft een bijzondere ervaring, vooral door het turbine-achtige geluid van de motor. Het schakelen moet met beleid, de doglegbak moet rustig geschakeld worden. De auto neemt echter grote stappen en heeft veel koppel.
Er is wel veel windgeruis aanwezig op hogere snelheden, hiervoor moeten eigenlijk de deurrubbers vervangen worden. Deze zijn nu op enkele plekjes versleten waardoor windgeruis optreedt.
Het benzineverbruik is niet mis natuurlijk, met moeite haal ik 1 op 7. Maar dat is geen probleem bij de weinige kilometers die ik rij hiermee. Het is een auto voor mooi weer, in de winter gaat hij uiteraard de stalling in. Het is de bedoeling dat de auto in deze mooie staat blijft.

Binnenkort de APK, wordt vervolgd...

APK

  • 129.500 km

Vandaag de APK keuring laten uitvoeren. Voorafgaand aan de keuring hebben we de auto op de brug gezet om het één en ander te controleren. Hierbij heb ik meteen de rubbers van de stabilisatorstang vervangen aan de voorzijde, de achterzijde was onlangs al vervangen. Verder waren er geen bijzonderheden te constateren. Hetgeen werd bevestigd tijdens de APK keuring: geen bijzonderheden en goedgekeurd!

Afgelopen maanden nog veel plezier gehad van de auto. We zijn nog een weekend naar de Nürburgring geweest tijdens de Oldtimergrandprix daar. Een mooi spektakel, alles ademt (klassieke) auto's, ook in de omgeving van de Ring. Fantastisch om daar rond te toeren. Ook op de Duitse snelweg maakt de auto nog indruk, het blijft een heerlijke motor in het vooronder. Overigens waar in Nederland de 635 een relatief onbekende en onbeminde auto lijkt, is dat in Duitsland wel anders. Erg veel leuke reacties gehad terwijl daar toch veel bijzondere auto's rondrijden. Volgend jaar weer die kant op!
Nu de auto gereed maken voor de stalling, in het voorjaar gaan we weer verder.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens