BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)

autoreview

BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)
BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)BMW 650i xDrive Coupé High Executive (2012)

Signalement

Uitvoering650i xDrive Coupé High Executive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf147.000 km
KM-stand laatst188.000 km
Lezerswaardering: 50%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Freude am Fahren

  • 160.000 km

Nou ga hier maar eens wat schrijven over de auto die ik alweer dik een jaar rijdt. Een naar bijna 500pk getunde BMW 650i. Getuned door Hartge met idem dito uitlaat en allerhande kleinere aanpassingen. De review gaat in delen want alles in 1 keer schrijven is aardig wat werk.

Oei wat gaat dat hard en mega luxe van binnen. Wel compleet andere koek dan de 535d die ik hiervoor had. Denk wel dat dit soort auto's de laatste der Mohikannen zijn, maar dat is mijn mening.

Qua accessoires zit zo ongeveer alles er wel op. Na aanschaf heb ik wel wat aan onderhoud gehad, maar ja dat is ook wel te verwachten. En onderhoud aan zo iets is pittig qua brandstof niet zeuren dit koop je niet om zuinig te rijden. Comfort en rijervaring is geweldig er zijn vier zitplaatsen maar het is meer een tweezitter. Er kunnen twee extra personen mee maar het is allemaal wat krap en in en uitstappen gaat niet heel handig. En oh een kerstboom halen vergeet het maar, de achterbank kan niet plat.

De auto heeft adaptive cruise control, sensor voor rijbaan bewaking en achterop rijden. Bij die laatste twee gaat het stuur wat trillen. De adaptive cruise control is leuk werkt goed, maar ja zelf rijden daarvoor koop je zo iets als dit. Er zit een panoramadak in en geen opendak, dat is wel jammer. Verder gaan de gordels niet heel makkelijk terug, maar dat zijn dan wel de enige minpunten.

Buiten dat de auto stoel en stuurverwarming heeft hebben de twee stoelen voor ook koeling en dat is in de zomer als het warm is op lage ritten gewoon erg aangenaam. En de stoelen zelf, die zijn elektrisch op zo ongeveer alles in te stellen, met zelfs lende ondersteuning en verstelling. Verder zijn er twee voorgeprogrameerde standen.

Dit is ook een auto zonder peilstok voor je motorolie, dat is de eerste keer dat je zo iets zoekt bij een benzine pomp wel een aparte ervaring. He'???, waar zit de peilstok, niet te vinden. Boekje lezen, oooooh die is er niet.

De auto heeft ook een head-up display, die had ik ook op de 535d en daar ben ik redelijk verslaafd aan geraakt.

Eigenlijk een 1 serie

  • 170.000 km

De 535D moest er uit, had toch wel regelmatig onderhoud en diesel wordt hier en daar lastiger.

Een 1 serie leek me genoeg, want eigenlijk heb ik niet veel meer nodig dan dat. Ik keek vaak auto's en was er regelmatig mee bezig. Waarbij de vrouw op een gegeven moment zei; jij kijkt alleen maar auto's.

Tot ik weer aan het zoeken was en deze zag, ik dacht "dat is leuk".
Gaan kijken. Mijnheer wilt u even er in rijden. Nouuuuuu. Verkocht.

Moraal van het verhaal; kijk geen 1 serie want je komt met een 6 thuis.

En natuurlijk thuis aangekomen met de mededeling; we hebben een nieuw autootje.

Kosten tot nu toe

  • 170.000 km

Tja,de eerste grote beurt begon met een motor drive storing. Bobine stuk en ja BMW levert alleen een doosje met 8 stuks en 8 bougies. Verder wat klein leidingwerk zoals carter ventilatie en remblokken. Euro 2233

Daarna problemen met de aandrijfas, reactiestangen. Een schokdemper vervangen. Remvloeistof en nieuwe aico vloeistof. Euro 2862

En toen had ik echt wel nieuwe bandjes nodig + APK. Euro 1365

Dit jaar naar Zadar in Kroatie gereden, via Wenen en Bled. Hardstikke leuk maar in Zadar bleek de transfer box stuk. Auto met de ANWB terug en wij vliegen. Reparatie Euro 1773

Daarna speling op het stuur en problemen met de oliemeter, de 650 heeft geen peilstok. Euro 632

Rammel in het onderstel. Stabilisator stangen vervangen Euro 623.

En de laatste beurt. Olie vervangn + filter en er is een probleem dat het linker dimlicht uitvalt. Die storing is naar gekeken maar nog niet opgelost. Euro 420.

Alles bij elkaar bijna 10.000 Euro in een anderhalf jaar tijd.

Dat is natuurlijk gewoon best veel geld, voor dat bedrag kan je een betrouwbare Toyota kopen. Spijt, NEE dat ding rijdt als een dolle. Door zijn lage zwaartepunt, Xdrive en vermogen is het een plezier in te rijden. Samen met het ontzettend mooie interieur heb je elke rit een grijns op je gezicht. Vind ik het erg, nee. Voor Aanschaf plus onderhoud had ik iets nieuws kunnen kopen, maar dat komt absoluut niet in de buurt van de rijervaring met deze auto. Verder rij ik dan liever in een oude BMW van 5000 Euro dan 40 mile moeten uitgeven voor een Skoda, maar dat is persoonlijk iedereen staat daar anders in.

De bijna 500 pk blijkt na wat uitzoek wel het matje, ook mosselman krijgt er niet meer vermogen uit.

BMW Navigatie

  • 170.000 km

BMW Navigatie,ik kan er kort over zijn. Google is beter, period.

Is het dan slecht, nee dat nou ook weer niet. Er zit navigatie op voor heel Europa en afgelopen en vorig jaar heeft het me gebracht waar ik heen wou.
(Zwitserland en Kroatie)

Maar soms klopt het gewoon niet, afgelopen weekend weer zo een geval. U bent op uw bestemming, nou dacht het niet, Nog eens gecontroleerd, toch goed ingevoerd ??. Dan maar stukje verder rijden, en ja hoor iets van 1 km verderop gevonden. Raar, gebeurt niet vaak. En het aangeven van de afritten vind ik niet handig, einde afrit geeft hij aan als 0 meter te gaan, veel beter was geweest 0 meter bij begin van de afrit. Wat wel prettig is, is de navigatie in de head-up diplay. Ten opzichte van de oude 535d is de bediening wel een enorme vooruitgang.

Wat me ook opvalt is dat waar ik de weg zelf goed weet, de BMW navigatie echt niet altijd de beste route opgeeft. Als ik het een score moet geven 95% van de tijd werkt het prima. Nadeel is ook wel dat alleen een gargage een navigatie update kan doen.

Waar zijn de andere F13's ?

  • 170.000 km

Ik rij deze auto nu anderhalf jaar, nou als je een BMW wilt rijden die je noooooooooooooooit tegen komt, dan is deze misschien je keus.

Ik zie nog wel eens een gran coupe [niet heel vaak], ook mooi, of de vorige 6 serie. Maar een andere F13, zoals dit type heet ben ik op de weg nog nooit tegengekomen.

Kan natuurlijk zijn dat het overgrote deel van de mensen ze lelijk vind, maar dat idee heb ik niet. Onpraktisch, ja dat misschien wel.

Zo volgende keer maar eens schrijven waarom ik dit een geweldige bak vind en een lijst van leuke dingen die er op zitten.

Pluspunten

  • 170.000 km

Nou daar gaat ie

De bijna 500pk, 496, is natuurlijk gewoon vet. In combinatie met de 8 bak en flippers of op automaat rijden het blijft elke keer leuk. Optrekken gaat gewoon loeihaard, van 100 naar 200 is peanuts. Waar ik woon heb je een lange bocht die ook de hoogte in gaat. Laatst vrijwel alleen op de weg en flitsen kunnen ze daar niet, nou eens zien. Uit de bocht komend en weer het gas loslaten, keek ik even op de teller. Jezus, gas los en 200. Hoe hard kan dat ding in hemelsnaam door een bocht. Zou wel eens leuk zijn er een echte coureur in te laten zitten en dan meerijden.

Xdrive+dempers, zoals gezegd icm met dat die auto laag is, hij lijkt niet van de weg te branden. Maar de dempers kunnen ook op comfort+, rijdt lekker relaxed en kuilen in de weg merk je weinig van.

Dan de hoogte, de auto is laag. Het is geen Ferrari, maar in menig straat laagste wat er staat. Lager dan menig kleine auto. Je moet het maar mooi vinden. Dan de motorkap, grooooot. Daar moet ook de V8 met twee turbo's in.

Oh ja, had ik dat al gezegd een V8 met twin turbo.

De auto heeft een HARTGE tuning en idem uitlaat. De Hartge uitlat klinkt zo vet. Collega's hoor ik zeggen, jou horen we komen en gaan. Start ik s'morgens de auto; zeggen de buren "oh, de buurman gaat weg. Genant, nee, ze vinden het nog leuk ook.

De stalen wielen passen precies bij de kleur en de lijn, een betere keus had BMW niet kunnen maken vind ik. De blauwe M6 remklauwen maken het af.

Dan schakelen, je kan met de bediening in het midden-console de auto op automaat zetten. Rijdt perfect, of zelf op de midden console schakelen tikkie naar voren of achteen, dat gebruik ik dus nooit. De flippers op het stuur zijn af en toe leuk om mee te rijden, net wat pittiger.

Veel auto's hebben stoel verwarming, de stoel koeling is echt heel prettig in de zomer. En dan het interieur, heel mooi leer en mooi afgewerkt stiksels en echte knoppen. Je ziet steeds meer van die tablets in auto's, misschien functioneel maar ik vind het oer en oerlelijk. De stoelen zijn elektrisch in zo ongeveer alles te bedienen en met geheugenstand.

Het grootlicht laat zich automatisch schakelen, bij tegenliggers bijvoorbeeld wordt het gedimd om daarna weer terug te gaan naar grootlicht. Er zit ook bocht verlichting op, ook handig.

En de spiegels kunnen inklappen, altijd leuk. En de dode hoek detector in de spiegel is handig ben er aardig aan gewend geraakt. Maar als extra check, je moet gewoon goed uit je ogen blijven kiijken.

De achterbak is trouwens best groot en groot genoeg als je met de auto op vakantie gaat, met zijn tweeen.

De indeling met het midden console is niet alleen mooi maar ook handig en alles binnen handbereik. Bluetooth telefoon zit er uiteraard in.

Koelwater probleem

  • 170.000 km

Paar weken geleden een melding koelwater laag.
Even gestopt bij een tankstation, 1 liter erbij. Ouch, dat is veel.
Paar dagen in de gaten gehouden, toch naar de garage.
Daar aangekomen en geparkeerd, booooooooeeeef stoom. Dat zag er niet goed uit. Er bleken uiteindelijk een paar poreuse slangen te zijn en een lekke slang. Alles weer netjes gerepareerd, Euro's armer en bij een 650 zijn dat niet een paar honderd Euries.
Ondertussen rijdt de Bimmer weer vrolijk in het rond, de benzine prijs is gelukkig laag en hij verbruikt ook niet al te veel.

Einde BMW

  • 188.000 km

Sinds 17 Aug is het einde BMW.

Ik bleef maar naar de garage gaan, dan dit dan dat. Motor zat er nog geen 80.000 kilometer in en kreeg drijfstanglager schade ! Blijkt ook dat je de distributieketting eigenlijk bij 100.000 km moet vervangen en de turbo's zaten er ook al 200.000 km in en ik ken BMW. BMW turbo's die het 250.000 km uithouden zijn zelden. Drijfstanglager schade is listig, de vraag is altijd is de krukas beschadigd. Op internet lees je het vaker de N63 zijn probleem gevalletjes. Dan nog wat prive dingetjes en na wat overwegen maar verkocht. Heb een 530i 535d en dan de 650i gehad en eigenlijk, heel betrouwbaar vind ik ze niet. Rij nu Lexus, 10 jaar garantie of 200.000 km, dan doen er niet veel na.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens