BMW 540i touring (1998)

autoreview

BMW 5-serie touring

Signalement

Uitvoering540i touring
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf215.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

BMW net aangeschaft; verkregen via inruil van VW Golf 2.8 V6 4 motion. Blauwe lak en blauw lederen bekleding.

Verder alles erop en eraan; o.a:
elektrisch bedienbare en verwarmbare voorstoelen
cruise control
navigatie + TV + telefoon + boordcomputer
radio cassette cd wisselaar
automatische airco
elektronische schuifkanteldak
parkeersensoren achter

Het enige wat ik nog mis is eigenlijk xenon verlichting; dit hoop ik er later nog in te laten zetten. Auto is wel gelijk aan een grote beurt toe: olie + filters, remblokken, bougies en banden. Update + uitgebreider verslag volgt later nog.

Update mei 2008:
Een review met alleen maar bovenstaande informatie is inderdaad geen echte review, maar het was een begin. Hierbij dan eindelijk een update:

In oktober heeft de 540 een grote beurt gehad bij een universele garage. Geen dealer dus want die rekenen hoofdprijzen; vooral tav arbeidsloon en ook ivm originele onderdelen terwijl er ook goede ’namaakonderdelen’ verkrijgbaar zijn.
Vervangen (o.a.): V snaar, luchtfilter, olie en oliefilter, brandstoffilter, interieurfilter, remblokken voor en 4 banden. Totaalbedrag van de factuur was EUR 1400,- waarvan dik EUR 700,- voor banden; standaard maat Michelin.
De 540 reed hierna weer bijzonder lekker ;-)

Helaas bleek al snel dat de ruitensproeierpomp kapot was. De vloeistof moest iets teveel bijgevuld worden; de pomp is vervangen voor EUR 50,- dus dat viel mee.

In april 2008 is de cd wisselaar vervangen. Deze was waarschijnlijk al bij aankoop defect, maar we luisterden eigenlijk voornamelijk radio en als ik alleen rijd is het geluid van de V8 ook al mooi genoeg. Niettemin is het ook leuk om af en toe een cd te draaien dus de wisselaar is uiteindelijk toch vervangen. Dit moest eigenlijk wel via de dealer en kostte circa EUR 400,-; niet goedkoop dus!!! Maar je hebt weinig keuze als je cd’s wilt luisteren. Bij de dealer zijn tevens de ruitewisserbladen, voor en achter, vervangen want die deden hun werk ook niet meer goed; kosten: EUR 75,-.
Tot zover het kostenplaatje.

De 540 rijdt als een trein; veel trekkracht en bijzonder snel als het moet. In bochten merk je wel dat de auto zwaar is en dus niet heel lichtvoetig de bocht om gaat. Het brandstofverbruik is met 1:9 of 1:10 als het meevalt niet erg zuinig; zeker niet met de huidige benzineprijzen, maar als je zo’n auto koopt moet je niet zeuren over het verbruik.
Doordat er veel elektronica aan boord is en ook veel lampjes is het raadzaam om de auto niet te lang open te laten staan bij het stofzuigen of schoonmaken. De auto wilde namelijk al 2 keer niet starten nadat de deuren een tijdje open hadden gestaan ivm vervangen lampje en schoonmaken. Na het opladen van de accu (circa 5 of 10 minuten) sloeg de motor wel weer aan. Bij de aanstaande APK laat ik de accu maar eens doormeten.
Het schuifdak is overigens leuk maar beperkt wel de hoofdruimte voor lange mensen. Ik ben zelf iets langer dan 2 meter en het gaat net….. Ik heb ook in een 3 serie met schuifdak gezeten maar dat ging net niet.

In het kort; wat bevalt wel:
- trekkracht, motor
- automaat
- stoelen; bijzonder comfortabel
- uitrusting; prima in orde
- uitstraling; nog steeds een mooie auto wat mij betreft

wat bevalt niet:
- auto voelt wat zwaar en log aan; voor mij geen probleem maar wel voor mijn vrouw

Dit was het voor nu; later dit jaar hoop ik weer een update te plaatsen.

PROBLEMEN

zie ook hierboven, maar in het kort:

- ruitensproeierpomp kapot en vervangen
- cd wisselaar defect en vervangen
- achterraam is ooit vastgezet (door garage) omdat het elektrisch mechanisme waarschijnlijk kapot was. Voor nu laat ik het zo; misschien op termijn nog vervangen
- 2 x niet starten ivm capaciteit accu; de accu laat ik waarschijnlijk dit jaar nog vervangen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.