Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 5-serie touring

BMW 528i touring Executive (1998)

Een ton station

BMW 528i touring Executive (1998)
  • Autotest
20 september 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
We gaan het hebben over een ton. Geen bierton, maar geld. Want de hier geteste BMW 528i touring kost maar liefst meer dan 100.000 gulden. Zullen we in deze test eens kijken wat je allemaal voor die ton krijgt?

Laten we ons eens verplaatsen in die paar Nederlanders die met d't 'probleem' zitten: een slordige ton op zak en zin in een station. Dan krijg je op een bepaald moment de prijslijst van BMW onder ogen en dan zie je: voor ruim f 107.000 heb je 'n 528i touring. Doen?
Onder de motorkap van de 528i vinden we een oude bekende: de 2,8-liter zescilinder lijnmotor met 193 pk. Uiteraard in combinatie met een 5-traps automaat. Daarmee haalt hij niet alleen uitstekende prestaties, maar blijkt hij ook nog eens toonaangevend stil. Alleen het verbruik valt met 1 op 7,8 een beetje tegen. Komt door de automaat. Daarover later meer. Maarre, is het verbruik een factor van belang als je net ruim een ton hebt uitgegeven..?
Tot zover de cijfers. De zescilindermotor doet zijn werk met vanzelfsprekend gemak, maar we missen de felle 'bite'. Maar goed, voor als het echt hard moet gaan, heeft BMW ook de achtcilinder 540i touring beschikbaar; die is maar een kleine 50 mille duurder.
De besturing en remmen van de BMW zijn lekker gretig. De stopinstallatie is van grote klasse; wel even wennen, want in het begin trap je geheid een paar keer te hard op het rempedaal. Ofwel: geweldige vertraging, maar even leren doseren. Uiteraard heeft de touring tractiecontrole; of het wegdek nou droog of nat is, het systeem blijkt zeer effectief. De BMW is er een van de stoïcijnse soort. Die auto is bijna niets te gek. Tijdens een eerste rij-impressie in de sneeuw hadden we nog de indruk dat de touring een iets sterkere overstuurneiging had dan de sedan. Dat zat 'm zoals verwacht in de winterbanden. Met zomerbanden is de touring zelfs met uitgeschakelde tractiecontrole nauwelijks tot gezellig overstuur te bewegen. Heel veilig natuurlijk, maar niet meer zo speels. Aan de andere kant: wie gooit-en-smijt er nu met een dergelijke auto?

Tikkie terug
We moeten het eens over het schakelen hebben. De BMW-logé had een bijzondere bak aan boord. In principe is het een automaat, maar je kunt ook door middel van tikkie terug, tikkie naar boven respectievelijk terug- en opschakelen. Maar als je denkt dat je daarmee alles in de hand hebt: vergeet het maar! De kick-down werkt namelijk ook in de handstand. In het begin ga je er eens lekker voor zitten: dat handmatig 'schakelen' moet je geprobeerd hebben, nietwaar?. Toch, na een tijdje is de lol eraf en zet je de bak gewoon in D. In die stand schakelt de bak z- soepel en mooi op tijd dat je het wel uit je hoofd laat om je met het schakelen te bemoeien. Meerprijs voor die bak: zo'n 6 mille. Doen? Doen!
Cliché: een dergelijke station koop je niet voor de ruimte, maar omdat hij chic is. Deze combi is ook wel degelijk handig: wat te denken van skiluiken, neerklapmogelijkheden en 'bagagevangnet'. Een volwaardige verhuizer, zou je bijna zeggen. BMW heeft goed zijn best gedaan om de ruimte tussen de wielkasten zo groot mogelijk te maken door een speciale achteras met schuingeplaatste schokdempers te monteren. Bovendien is de 5-touring te leveren met een uitschuifbare laadvloer (zo'n f 1.500) en een separaat van de kofferklep te openen achterruit is standaard. Wat we ook nog even kwijt willen, is dat de afwerking van de bagageruimte perfect is. Het is dan misschien een volwaardige verhuizer, maar je bedenkt je wel even voordat je hem vol gooit met troep...
Je bagage ligt er dus riant bij. De inzittenden hebben het natuurlijk nog beter voor elkaar. In het meubilair - voor de gelegenheid met leer bekleed - word je uitstekend op je plaats gehouden. Achterin is ruimte zát voor twee en met z'n drietjes gaat het ook nog heel behoorlijk. In deze station voel je je vanaf het begin heel erg veilig. Niet alleen door de riante ruimte waardoor je wordt omringd, maar het gevoel klopt gewoon. En da's prettig.
Natuurlijk blijft het niet bij een gevoel. ABS is standaard, evenals maar liefst zes airbags voorin; twee front-bags, twee zij-bags en twee hoofdbags. Een airco is voortaan ook standaard. En daarmee is dan meteen een van onze belangrijkste klachten over de BMW 5-serie weggenomen. Want zo'n dure auto zonder luchtverkoeler, dat kon toch echt niet meer...

Signalement

Merk Bmw
Model 528i touring Executive
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 59.105

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.793 cc
Maximaal vermogen 142 kW / 193 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.800 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.830 mm
Massa leeg 1.620 kg
Laadvermogen 610 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden225/60WR15Prijzen
Topsnelheid 229 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 9,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,5s
Brandstofverbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 257 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
BMW BMW 5-serie

Uitgelicht aanbod

    BMW 520i Executive Leder

    BMW 520i Executive Leder

    • 1998
    • 186.060 km

    € 4.900

    BMW 528i Executive

    BMW 528i Executive

    • 2000
    • 321.000 km

    € 2.500

    BMW 523iA Executive M-Pakket

    BMW 523iA Executive M-Pakket

    • 2000
    • 127.598 km

    € 13.950

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 520i Luxury Edition (2017)

    BMW 520i Luxury Edition (2017)

    1
    • 10 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    3
    • 18 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    9
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Executive (1994)

    BMW 525i Executive (1994)

    20
    • 17 februari 2022
meer reviews
Klokje Rond - BMW 525tds Touring

Klokje Rond - BMW 525tds Touring

104

Een BMW 5-serie van vijftien jaar oud is de ideale auto voor ondernemers die met een gunstige...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    BMW 530i Touring (1995) - Liefhebber Gezocht

    33
    • 20 juni 2022
  • Achtergrond
    Alpina B7 en B10, Alpina's visie op de 5-serie E28, E34 en E39

    Alpina B7 en B10, Alpina's visie op de...

    26
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    30
    • 14 februari 2022
  • Achtergrond
    BMW M5 Competition ontmoet eerste M5 met V8: is steeds meer ook beter?

    BMW M5 Competition ontmoet eerste M5 met...

    46
    • 6 februari 2022
  • Nieuws
    BMW M5 wordt beresterke plug-in hybride

    BMW M5 wordt beresterke plug-in hybride

    37
    • 12 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    27
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    100
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden