BMW 523i touring (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 523i touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 137.000 km |
- 123.000 km
Een tijd geleden heb ik mijn geliefde seat leon diesel verkocht aangezien ik en mijn vriendin zijn gaan samenwonen en ik geen diesel meer nodig had.
Na 2 jaar en er net geen 100.000 mee gereden te hebben is deze jammer genoeg de deur uitgegaan.
In tussentijd reed ik dan rond met de mini van mijn vriendin. Een zeer leuk sturend bakje, maar het knaagde toch wel om geen eigen auto meer te hebben.
In maart hebben we een hond gekocht die in een redelijke grote reisbench mee moet, wat net paste in de mini. Ondertussen is mijn vriendin ook zwanger geraakt dus moesten we zowiso zien naar een grotere auto naast de mini.
Eerst zijn we gaan horen naar een nieuwe leon break, qua prijs en verzekering e.d. viel het allemaal wel mee, maar ik was niet 100% overtuigd van de keuze.
Dan maar wat gezocht op het internet naar een leuke auto. Gaande van een E46 touring, over een skoda octavia, naar een X5 ben ik op deze E39 gestoten.
Eentje van de eerste eigenaar met amper 112.000km op de klok bij aankoop in september 2014.
Veel opties heeft ie niet, maar wel de juiste in mijn ogen:
- Cruise control;
- xenons;
- leder;
- automatische airco.
Bij aankoop zaten er BBS style 42 wielen onder, maar die hadden al wat schade opgelopen.
Dan maar eerst een set winterwielen gekocht (style 48) en wat later mijn bbs'en ingeruild voor een set style 32.
De motor vind ikzelf net voldoende voor deze auto. Het is een 2,5ltr 6 in lijn met 163pk (fiscaal vriendelijke versie in België). Ik heb hem ook even op de testbank gezet en hij perst er ongeveer 165pk uit, wat niet slecht is voor een slecht onderhouden auto. De vorige eigenaar deed er niet veel km's mee (+- 1.000km per jaar) en het was al een jaar of 4 geleden dat de auto nog eens een beurt heeft gehad.
Omdat ik zelf nogal een redelijk sportieve chauffeur ben ( veel rondritten, Nurburgring, Circuit, driften) ligt het verbruik redelijk hoog. Momenteel zit ik rond de 12ltr/100km.
Veel kosten heb ik er nog niet aan gehad. Ik heb enkel een nieuwe ABS sensor laten steken achteraan, 2 nieuwe stuurkogels en preventief 4 nieuwe schijven en blokken laten steken.
Bij aankoop heb ik ook achteraan een blanco-nummerplaathouder gestoken, de dealer stickers verwijderd, de trekhaak eraf gehaald en parkeersensoren laten naplaatsen.
Bij het volgende onderhoud zullen de draagarmen mee vervangen worden aangezien die door de leeftijd een klein beetje beginnen te scheuren.
Voor de rest hoop ik hier nog een jaar of 3 redelijk kosteloos mee rond te rijden om deze dan te vervangen voor een F11.
- 132.000 km
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder en heb ik met de auto een kleine 20.000km gereden.
Ik heb er een aantal dingen aan laten veranderen, zoals grotere/betere remmen, nieuwe draagarmen, nieuwe schokdempers, nieuwe banden, verlichte M-pook ( klein folieke :P ).
Ook heb ik nog een verlagingsset bestel voor de voorkant.
Verder doet de auto verder wat het moet doen en zijn er geen andere grote kosten aan geweest.
- 137.000 km
Ondertussen zijn we weer 5.000 kilometer verder.
Auto doet nog altijd wat ie moet doen.
Sinds een kleine week steken er vooraan ook verlagingsveren en staat die nu terug goed qua hoogte.
Volgende plannen zijn wat blutsjes uitdeuken, zomervelgen laten herlakken en verder blijven rijden :)
Verbruik is nog steeds aan de stevige kant, ik verbruik hiermee ongeveer 12 ltr / 100km.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.