BMW 530d touring Executive (2000) #3

autoreview

BMW 530d touring Executive (2000)

Signalement

Uitvoering530d touring Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf295.000 km
KM-stand laatst370.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 530d

  • 322.011 km

Nadat mijn Lease auto werd afgenomen door functieverandering moest er een eigen auto komen. Had ik jaar ervoor een Mercedes helemaal gerestaureerd maar dit bleek een benzine te zijn en de kilometers die we reden was een diesel meer gunstiger. Met een bepaald budget ben ik eerst naar een Mercedes gaan kijken uit de jaren '00. Helaas kwam ik hier niet echt een geschikt exemplaar tegen. Eisen waren er ook voor een geschikte wagen. Het moest een diesel zijn, automaat, climate, xenon, station en trekhaak want voor de autohobby moest er zo nu en dan een forse aanhanger achter. En zo ineens dook deze BMW op. Een 530d bij een handelaar in Hoogeveen. Afspraak gemaakt en eropaf. Proefrit voldeed prima alleen trilde de wagen bij remmen met hoge snelheid. Dit bleek een euvel te zijn. Prijs was goed en de deal werd gesloten. Helaas verliep de APK wel vrij snel maar daar was ik niet bang voor.

En toen ging ik lezen hier aan reviews....... Dat had ik beter niet kunnen doen. Verhalen van sneuvelende turbo's, swirllflaps, problemen met automaatbakken etc....... Ben benieuwd hoe deze 'funfer'zich uitpakt.

De vorige eigenaar had de wagen nog voorzien van nieuwe gloeispiralen en nieuwe luchtbalgen. Dus die kosten had ik niet binnenkort.

Omdat de auto trilde had ik me wel voorbereid op een kostenpost aan het voorterrein van de wagen. Echter bij vervangen van de velgen en nieuwe banden was het trillen ook verholpen. Geluk bij een ongeluk. De auto rookt niet, schakeld goed, airco/clima is prima. Kortom geheel prima verhaal. Is inmiddels naar Oostenrijk geweest, duitsland en tig keren een rondje door NL en allemaal op z'n dooie gemak. Verbruik zit om en nabij de 1 op 11 /12 en blijft ie om hangen.

Helaas was de radio een bron van irritatie want deze viel te pas en te onpas uit. Na vervanging van de radio-module was dit probleem ook opgelost.

De auto voor de winter op een setje wintervelgen met banden gezet. En de kmstand staat inmiddels op 322000km.

Op werk is de buitendienst gestopt en pak ik dit werk er bij op en rij de kilometers tevreden met de BMW. Kan geen nieuwe wagen met een 4 cilinder tegenop.

Freude Am Fahren? Zeker weten en nog geen minuut spijt!!

Gr Peter

Rammel, airco trouble, niet starten?

  • 332.848 km

Wat begon met een rammel bleek achteraf schijnbaar een startschot te zijn van meerdere probleempjes.

De BMW rijd goed door zonder problemen. Echter onlangs viel mij een rammel op tijdens bepaalde toerentallen. Dit was vooral met accelereren. Mijn vaste monteur vermoedde een kettingspanner maar door omstandigheden kon hij mij even geen service verlenen. Omdat voorkomen beter is dan genezen heb ik contact gezocht met BMW specialist hier in de regio. Deze wist mij vooraf gerust te stellen dat dit geen kettingspanner kon zijn en dat de betreffende rammel iets in de vorm van resonantie moest zijn.

AFspraak gemaakt en de BMW gebracht. Halverwege de dag kwam telefoontje dat er een motorsteun lek bleek te zijn en dat daarmee de rammel was te verklaren. Na overleg met mijn eigen monteur die toch enigzins verrast was heb ik voor meer info weer met de specialist gebeld. Die mij informeerde dat ook de 2e steun moest worden vervangen.

Echter de rammel was nog een feit hoewel minder dat weer wel. Omdat op mijn werk de buitendienst was weg gevallen heb ik dit waargenomen dus de BMW ging meer kilometers maken. Dus een terugkomafspraak was niet echt handig.

En toen was daar de eerste warme dag in april. Tijd om aanspraak op de airco te doen. Helaas bleef het ''te '' warm in de auto en conclusie dat de airco niet meer deed. Ach na 3 ton mag dat ook. Dus mijn eigen monteur gebeld en die kon de week erop tussen de bedrijven door de airco weer afvullen. Maar daar kwam de aap uit de mouw. Want de airco was na aanvullen nog niet koel. En uiteindelijk na veel zoekwerk bleek dat de riem ontbrak van de pomp. Omdat deze zonder schade was verdwenen rezen er toch enkele vraagtekens. Dus voorzichtig zonder een beschuldigende vinger te hanteren met de BMW specialist gebeld. En wat bleek hier was ook achter een losse riem gekomen en deze lag toen op de bodemplaat van de auto......

1000 maal excuus hoewel mijn monteur weer twijfels had. Ook na zijn telefoontje werd het verhaal niet duidelijker. Maar goed een nieuwe spanrol, riem en airco gas en het was weer koel in de funfer....

Weer een week later een vrijdag die laat werd op de zaak en ging als laatste weg. Spullen in de auto gelegd en vol goede moed de BMW starten. Maar deze weigerde dienst..... ook na een tijdje starten geen teken van leven. Dat is jammer maar ook een inbreuk van je vertrouwen in de auto auto. ANWB gebeld, kantoor van alarm koffie gepakt en wachten in de auto. Toch even weer starten en wonderbaarlijk een teken van leven en de BMW had er weer zin in. ANWB weer afgebeld en gaan met de banaan.

Na wat gezamelijk speurwerk met mijn monteur kwam de verdenking op de nokkenassensor. Deze bleek wel heel vies....... Ook deze weer in orde gemaakt. En we cruisen rustig verder. Vertrouwen weer herstellen :)

APK.....

  • 338.000 km

Tijdje was er een bijgeluid waarneembaar bij de achterkant. Ik kon mijn vinger niet opleggen of het nu een wiellager was, band of misschien de cardan. Samen met m'n vaste monteur aan het kijken geweest en eerst begonnen de banden te wisselen echter geen resultaat. Ondertussen begon het te kriebelen om naar een andere auto te kijken. Voorkeur op een Mercedes E klasse W210 en dan een 200 of een 220cdi variant. Motivatie hiervoor was het lagere verbruik en minder belasting ten opzichte van de BMW.

Toch even op MP gehad en er was direct animo voor de wagen. De potentiele koper liet een aankoopkeuring doen en de Beamer kwam er met glans doorheen. Behalve het bijgeluid viel op. En de uiteindelijke conclusie van de monteur was de cardan. En dus werd er een belachelijk bod neergelegd.

Dit niet geaccepteerd natuurlijk en mijn vaste monteur heeft de BMW mee naar z'n werk genomen en daar hebben meerdere monteurs naar het bijgeluid geluisterd. Conclusie wiellager.... Dus gok er op wiellager vervangen. Avondje sleutelen wiellager vervangen en aangevangen voor een proefrit. En het was stil......super stil. De APK kwam de BMW ook zo door heen. Dus we rijden nog even door. En genieten van de 6 kabouters.

Verkoop

  • 370.000 km

Altijd genieten geblazen met die BMW. Maar het gevoel ''wil een keer wat anders'' werd steeds sterker. Online zag ik een Mercedes E klasse van 1999 voorbijkomen met een lage kmstand. Hier een bod op gedaan en voila ik was eigenaar van een heuse Bens :)

De BMW te koop gezet en na een tijdje meldde zich een koper die inmiddels helemaal verliefd en met passie in de Beamer rond rijdt.

Dus deze topic is gesloten en zal een nieuwe opstarten met de Mercedes.

Mvg Peter

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.