BMW 528i touring (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 528i touring |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 315.000 km |
KM-stand laatst | 331.555 km |
Wat een machine!!
- 331.555 km
Ik herrinner mij de eerste dag dat ik een 850csi zag staan alsof het gisteren was, sinds dat moment ben ik verliefd geworden op het merk BMW.
Een 850csi is te dik voor mijn portomonee. Dus dan kijken voor iets anders van BMW, tot een paar maanden terug is mijn oog gevallen op deze E39 528i Touring uit 1998, ze had al wat ervaring op de nederlandse wegen opgedaan wat wel te zien is aan de kilometerstand. Toch maar een proefrit maken. Wat me meteen opviel is het fenomenale rij-comfort, bij het omdraaien van de sleutel begint de 6 in-lijn te pruttelen in het vooronder, machtig gevoel! Voet op de rem en de automaatbak in drive, geen schokje niks... smooth like butter.
Rustig wegrijden bij de garage, motortje rustig laten opwarmen en mooi cruisen. Na een aantal kilometers te hebben gereden was de motor mooi warm en alles draaide als een zonnetje, kleine trilling in het stuur maar dat is een kwestie van balanceren. 1e stoplicht, even kijken wat ouwe bessie aan power kan leveren.. voet op de rem, gaspedaal naar beneden, bam groen licht. Voet van de rem laten schieten en je word echt in je stoel geramd, wat fenomenaal voor zon tank (want het is een zware dame met r 1655kg)
Na nog even rond koetelen terug naar de garage en de koop gedaan.
Alles met de verzekering geregeld die overigens wel twijfelde want de 193pk is niet niks voor iemand met 3 jaar een rijbewijs.
Dag erna het beestje opgehaald, en lekker boenderen over de snelweg richting huis, cruise op 140 en gaan, niks lijkt er ook maar op dat er al dik 3 ton op de klok staat.
Eenmaal thuis eerst even de emmer sop erbij gehaald en helemaal opgepoetst, toch wat E39 touring mankementjes tegen gekomen zoals roest bij het achterraampje van de kofferbak en roest op de klep zelf (ervarings plekjes zeg ik maar)
Na een aantal weken erin te hebben gereden werd het tijd om haar maar eens een beurtje te geven, nieuwe olie erin (ouwe olie was net koffie)nieuwe bougies(oude zagen er keurig uit maar waren wel op het end van hun leven) en een nieuw olie filtertje, nu is ze nog stiller dan eerst. Heb em perongeluk al een keer gestart met draaiende motor omdat ik dacht dat ze nog uit stond. Kosten van het onderhoud vielen mee want ik had het zelf gedaan,
Afgelopen week nieuwe sloffen eronder, dat was wel even slikken, 225/55/r16 á €700 incl. Btw en montage. Maargoed, dikke bak dik betalen :) de trilling in het stuur is helemaal verdwenen en ik schrok echt van het verschil. Het is net of je op een vliegend tapijt over de weg bunderd.
Pracht wagen dit, wil nooit meer wat anders, wat een inmense machine!!!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.