BMW 525d Touring Executive (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 525d Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 91.850 km |
KM-stand laatst | 101.638 km |
De eerste 10.000km
- 101.638 km
Na meer dan 10 jaar in 2 Jeep Grand Cherokees gereden te hebben begon het BMW bloed weer te kriebelen. Dat begon in 2009 met een kale E60 520D. Helaas overleed in 2012 onze trouwe Labrador die eigenlijk nooit meer meeging in de auto i.v.m. wagenziekte. Toen er weer een nieuwe Labradorpup kwam bleek de Sedan in combinatie met stoffen bekleding niet zo'n goed plan.
Er moest een vervanger komen. Het wensen lijstje:
- E61 (Touring)
- Lederen bekleding
- Automaat
- 6 cyl, bij voorkeur een 3.0ltr
- Navigatie Professional
Ik vond al snel een E61 525D uit juli 2008 met iets meer dan 90dkm bij BMW Specialist Automotive Swinkels in Son en Breugel. Na de proefrit waren we er snel uit, mede dankzij de goede inruilprijs voor mijn E60.
Van 4 naar 6 cylinders, wat een verschil. Al snel de auto lekker los gereden op de Duitse snelwegen, aangezien we maar 10km van de grens wonen.
Regelmatig moest er in het begin een paardentrailer achter dus ik heb nog wel bij de aankoop een afneembare trekhaak laten monteren.
De eerste klacht kwam na een half jaar toen ik een foutmelding kreeg op het rechterachterlicht. De ledjes van de richtingaanwijzer gingen stuk voor stuk kapot en de hele unit moest vervangen worden (€260 incl).
Desondanks zeer tevreden over de auto die strak stuurt, soepel schakelt en verrassend zuinig is. Over 70% snelweg blijf ik gemiddeld rond de 1 op 16.
Update 6/8/2014: Bij 123dkm was ik toe aan een grote beurt en heb ik gelijk de auto volledig na laten kijken bij Ekris Arnhem. Ik kreeg een offerte voor €1800. De schijven en blokken rondom waren aan vervanging toe. Tevens een olieservice en nu was het linkerachterlicht qua richtingaanwijzer kaduuk. 2 zomerbanden vervangen (Standaard Goodyear Eagle NCT5 ROF). Ik had een losse offerte voor de banden gevraagd aan de dealer (Ekris Arnhem) en die vroeg €736 (!!!!). Dus toen maar naar de lokale bandenboer waar ik voor €394 klaar was.
Het rijden is nog steeds Freude am Fahren! Geen kraakje piepje of andere irritatie. Geregeld wordt de auto even uitgelaten op de A3 richting Oberhausen en bij 245km/u (op de teller dan) houdt het feestje op. Ik heb het gevoel dat de auto na zo'n rit weer wat soepeler loopt. Mss omdat een roetfilter-regeneratie-cycle van het roetfilter bij zo'n snelheid en bijbehorend toerental wat effectiever is, dan bij 120km/u op de NL snelwegen...(ik weet overigens niet of dat zo is, maar zo voelt 't). 245km/u is snel zat overigens, want ook in Duitsland wordt het steeds drukker.
In de winter rijd ik op Dunlop SP Winter M3 ROF (225/50R17). Was ook hard nodig tijdens de wintersport van 2015 want vanaf Zwitserland kwamen we in mega sneeuwbuien terecht. Uiteindelijk met de sneeuwkettingen omhoog bij Val Thorens, want met een achterwielaandrijver kun je natuurlijk leuk spelen in de sneeuw, maar de berg op wordt wat lastig.....
Update 18/02/2016: kilometerstand 152dkm.
Ik had het idee dat de airco wat minder presteerde afgelopen zomer dus bij deze beurt gelijk maar even de Airco Refill service bij de dealer gedaan. Tevens ruitenwisserbladen en verversen remvloeistof.
Update 30/08/2016. 163dkm. De auto is weer aan de beurt voor een olieservice. Alhoewel ik dit gemakkelijk zelf kan doen, laat ik het toch bij Ekris doen. Bij de vorige inruil heb ik gemerkt dat een dealeronderhouden auto veel beter zijn waarde houdt, dus dat betaalt zich dan weer terug..
Update 3/12/2017: Kilometerstand 190dkm.
De auto is afgelopen zomer voor het eerst gebruikt om een caravan van ruim 1500kg te trekken richting Z-Frankrijk. Op zich ging dit prima. Ruim voldoende power en cruisen met 100km/u op de teller ging heerlijk relaxed. Wel voelt de 3.0 ltr diesel net wat beter in de 5de versnelling met plm 1900tpm. Dus meestal in manual in de 5de versnelling gebleven. Gevoelsmatig krijg de motor zo wat meer lucht en ben ik zo niet met 1400tpm in D6 het roetfilter (DPF) aan het verzadigen. Maar nogmaals, dit is alleen gevoelsmatig.
Laatste nieuws: De auto is verkocht. Hij wordt eind 2017 ingeruild op een F11 528i uit 2014 met 77dkm. De reden is dat ik verwacht dat er na 10jaar en 200dkm toch wat kosten aan gaan komen. Verder heeft onze (r)overheid besloten dat diesels met een Euro4 norm (en lager) 15% straf-heffing op de MRB gaan betalen.
De onderhoudskosten incl banden zijn uiteindelijk uitgekomen op €750 per jaar. Dit was bij BMW Ekris in Velp.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 523i High Executive | 3e eigenaar | Automaat | Leder crème bekleding | Airco | Cruise control | Navigatie | APK tot 10-03-2026 | NAP |
- 2010
- 231.330 km

BMW 523i LCI Executive AUT APK-6/2026 NAVI FACELIFT
- 2007
- 233.182 km

BMW 528i Executive 6 cilinder bijna youngtimer 117000 km aantoonbaar
- 2010
- 117.821 km