BMW 525d Touring (2009)

autoreview

BMW 5-serie Touring
BMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serie TouringBMW 5-serieBMW 5-serie Touring

Signalement

Uitvoering525d Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf365.000 km
KM-stand laatst397.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Op naar de half miljoen

  • 397.000 km

Ik rijd al 10 jaar BMW. Ik heb soms wel iets anders geprobeerd maar tijdens een proefrit in een andere auto dacht ik steeds : Waarom zou ik dit doen? Vorig jaar februari deze auto gekocht, daarvoor steeds 4 cilinder diesels van BMW gereden. Zo'n 6 cilinder diesel heb ik uit economisch oogpunt steeds laten staan. Niet helemaal terecht....

Verbruik
Ik zag op deze site de verbruikcijfers van 1 op 12 of
1 op 13 voor de drieliter diesel en werd daar niet vrolijk van. Echter na een jaar in deze auto gereden te hebben score ik gemiddeld 1 op 17 ! (De boordcomputer geeft 1 op 16,3 maar dat is altijd wat lager ) Voor dit zeer gunstig verbruik heb ik 3 verklaringen. Ten eerste rij ik met een handbak. De verkoper van deze auto vertelde me dat met name de koppelomvormer van een automaat het verbruik nogal negatief beinvloed. De tweede verklaring is dat ik veel snelweg kilometers maak. Smorgens glijd ik naar Venlo en smiddags glijd ik weer terug naar huis. Met de cruisecontrol ingeschakelt bij 100-110 geeft de verbruiksmeter 5 liter aan. Ik merk ook dat wanneer ik minder snelweg rij het verbruik stijgt naar 1 op 16 en soms 1 op 15. De laatste verklaring voor dit gunstige verbruik is dat ik geen strepentrekker ben, ik rij gewoon mee met het verkeer en ben ook niet overdreven met het verbruik bezig. Af en toe trek ik zelfs flink door omdat ik denk dat de motor dit nodig heeft. In het weekend rij ik regelmatig naar de Ardennen , wat voor mij niet zover weg is. Het stukje autobahn tussen Aachen en Eupen tikt de teller regelmatig 180 aan. In deze auto gaat dat erg comfortabel. Je merkt aan alles dat deze auto ontworpen is voor de snelweg Of je nou wilt cruisen of racen, deze auto maakt het in ieder geval niets uit.

Handbak
Toen ik de auto kocht had deze een nieuwe koppeling en vliegwiel. Hierop dus niets aan te merken. Wat ik wel erg vervelend vond is dat de auto nog steeds de "Clutch Delay Valve" had ingebouwd. Deze heb ik gelijk na een week laten verwijderen. Zonder deze CDV schakelt de auto veel vloeiender en is de 6 cilinder nog comfortabeler om te rijden. De enige kritiek die ik op de handbak heb ik dat de overbrengingsverhoudingen te kort zijn. Deze hebben ze blijkbaar overgenomen van de automaat. Bij BMW hebben ze gedacht : wie een 6 cilinder neemt moet maar een automaat nemen. Met deze auto moet je dan ook niet van verkeerslicht naar verkeerslicht rijden, dat is niet leuk. Je merkt ook dat wanneer je schakelt andere auto's nog gas geven. De eerste drie vernellingen zijn gewoon te kort. Natuurlijk kun je met deze 197 pk de meeste stoplichtsprintjes winnen maar daar ben ik niet zo van. Ik geniet van het over de weg zoeven en als ik vermogen nodig heb weet ik dat deze auto het altijd paraat heeft.

Onderhoud
Na een jaar en 35000 km verder geen klachten en geen mankementen gehad. Na ierdere 15000 km olieververst. Het oliepeil stond dan steeds iets onder het maximum, te weinig om er iets bij te gooien. Ik begrijp inmiddels ook waarom de verkoper me 6 maanden Bovag gerantie gaf op een auto met 365000 km op de teller. Dit komt denk ik niet vaak voor bij zo'n km stand. Het heeft voor mij in ieder geval de doorslag gegeven om de auto te kopen. De verkoper gaf deze garantie natuurlijk niet zomaar, hij had deze auto jarenlang in onderhoud en wist hoe goed deze auto was. Als je na 15000 km nauwelijks olie hoeft bij te vullen zegt dit alles over de conditie van deze motor. Toen ik wegreed bij de verkoper zei die : "Hier rij je zo mee naar Timboektoe". Na een jaar in deze auto gereden te hebben kan ik dit alleen maar bevestigen. Op naar de half miljoen kilometers.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens