BMW 520d Touring Corporate Lease High Executive (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d Touring Corporate Lease High Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Na 5,5 jaar ingeruild
- 250.000 km
Wellicht mijn fijnste auto tot nu toe, deze 520D break. Ik had er jaren geleden al eens bij staan kijken toen dit model uitliep en je voor een 60K in euros de eigenaar van een nieuwe kon zijn, maar dat was toch voor mij een flinke stap te ver. Deze kocht ik destijds voor 19K met 138.000 op de teller.
Motor liep geweldig in samenspraak met de 6-traps automaat, wegligging prima en het sportieve stuur- en rijgedrag gecombineerd met een redelijk verbruik (gemiddeld 1:16) maakten deze auto voor mij een topper. Daarbij ook nog steeds enigszins compact kwa maten en niet te zwaar (1645 kg). Door de achterwielaandrijving is de auto echt wendbaar, wat anders is met een 4 wiel aangedreven versie hoorde ik eens van een eigenaar, die was dus niet zo makkelijk in te parkeren. Ik kijk er al met al met enige weemoed op terug. Vakanties met 5 personen was goed te doen al werd de ruimte achterin voor 3 lange pubermannen wat te krap zeker op de middenplaats. Tijdens een van de laatste vakanties hebben we er een op de trein gezet in Oostenrijk, was ie nog eerder thuis ook zowat. Stoelen voorin waren ruim maar ik miste wel de stoelverlenging en lendesteun. Verder kraakten de stoelen nogal het harde plastic was niet geheel spelingsvrij aangebracht zo leek het, kan zijn dat er een zware bestuurder in had gezeten.
De auto was werkelijk van van alles voorzien, van panoramadak, leer, luchtvering, professional navigatie, uitgebreide cimate control, M-stuur en natuurlijk de fijne automaat. Dat alles maakte het rijden met de auto zeker aangenamer, mijn vriendin reed er ook graag mee, hoewel die weleens een paaltje meenam doordat ze de achterkant niet echt goed inschatte. Kwa schade bleef het in die jaren verder beperkt tot een dak en motorkap als poffertjespan tgv een hagelbui op Eindhoven airport maar dat is later keurig opgelost zonder verdere kosten. Dat gold niet voor de waterschade zie onder.
Kwa onderhoudskosten was de auto een redelijke middenmoter, de normale zaken zijn bij een 2.0D beperkt door lange intervals van 30.000km en mijn BMW specialist rekende redelijke tarieven. Banden -17inch- deed ik al gauw een 50-60duizend km mee, ik wisselde tussen zomer en winterbanden. Geen echt gekke dingen totdat ik tot twee keer toe te maken kreeg met lekkage vanuit de afvoer van het panoramadak. Een bekend euvel merkte ik later. Het kostte me heel wat overtuigingskracht de tweede keer de verzekering ervoor te laten opdraaien, schade was toen ca 2.000 euro aan electronica. Ik vind dit voor een merk als BMW eigenlijk een blunder van de bovenste plank, zeker omdat mijn auto van een van de laatste bouwjaren was, dit moet bekend geweest zijn. Remmen daarentegen zijn in al die 110.000 km niet vervangen dit was bij deze ex lease auto kort voor einde termijn nog volledig gedaan en aangezien ik geen stoplichtrunner ben verslijt ik niet veel blokken, laat staan schijven. Verder was de luchtvering na ruim 100.000 km gereden te hebben aan revisie toe -wel heel prettig trouwens bij beladen dat ie mooi vlak blijft en weggedrag goed blijft- en begon de motor olie te lekken. Daarnasat werd de koude start een uitdaging en gloeibougies vervangen zou ook een flinke post worden. Reden om hem in te ruilen, inmiddels alweer ruim 3.5 jaar geleden. Rijd nu een 420i, heel leuk (zie review elders) maar toch minder comfortabel zeker met de 18inch zomerbanden. Het rijdt wel scherper daarentegen. De 520 was toch een beter compromis tussen dagelijks gebruik, fun to drive en reiscomfort.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren