AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW 523i High Executive (2007)

autoreview

BMW 523i High Executive (2007)

Signalement

Uitvoering523i High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf111.000 km
KM-stand laatst138.000 km
Lezerswaardering: 25%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het is gelukt

  • 111.500 km

Na ooit een fantatische periode in een BMW 520d te hebben gereden (zie mijn eerdere reviews) heb ik indertijd besloten met de woorden dat ik ooit, wellicht prive, weer een BMW terug zou kopen.

Bij deze kan ik melden dat dit is gelukt. Aanleiding was een berekening of ik mijn lease auto ook prive zou blijven rijden of dat ik de kilometers maar ging bijhouden en deze alleen nog zakelijk ga gebruiken. Aangezien deze case positief uitviel, was dit een perfecte aanleiding om een oude belofte in te wisselen.

Ik begon de zoektocht met een aantal wensen, ook ingegeven door mijn eerdere ervaring:

Sedan
Benzine uitvoering (we rijden prive te weinig voor diesel), bij voorkeur een 6 cilinder
Sportstoelen
Professional navigatie
Sportstuur
Bij voorkeur zonneschermen

Na een aardige zoektocht kwam ik deze BMW tegen die in een perfecte staat was in een High-executive uitvoering voorzien van ondermeer comfort zetels, leer, schuif/kanteldak, zonneschermen achterin, kortom eigenlijk alles wat ik wilde muv het sportstuur. Tja, je kunt nu eenmaal niet alles hebben :)

Zodra ik met deze auto ging rijden vielen me een paar zaken op:
1. auto is enorm stil
2. benzine heeft echt minder koppel dan diesel
3. Wat een fantastische wagen ....
4. Was toch veel bedieningsfeitjes even kwijt
5. Wat een fantastische wagen :)

Ik blijf het vorige model nog steeds erg
mooi vinden. Verbruik tot op heden valt me alleszins mee, nl rond de 1:8 voor de kleine stukjes in de stad, maar ruim 1:12 op de grote weg bij wat langere stukken.

Enig minpuntje tot nu toe is het kraken van de vering bij vochtig weer. Dit had ik bij mijn vorige BMW ook gehad en is een kwestie van het inspuiten of vervangen rubbers. Dit is een garantiekwestie.

Als ik naar de algemene kosten kijk, dan is er al wel veel afgeschreven van deze auto en dat is mijn voordeel. Voor de rest kan ik er nog niets over zeggen, maar zal regelmatig een update doen.

Ruim een jaar verder

  • 138.000 km

We rijden nu bijn anderhalf jaar prive met deze wagen. Hebben ongeveer 27.000km in dat jaar afgelegd inclusief een vakantie naar Frankrijk.

Het algemene comfort van deze auto blijft geweldig. Het is natuurlijk al een wat oude(re) auto, maar ik geniet elke meter met volle teugen.

Wat me heel erg is meegevallen is het verbruik. Natuurlijk bij koud weer en kleine stukken is 1:8 geen verrassing, maar zodra de afstand maar wat langer wordt gaat het verbruik naar ruim 1:11. Tijdens de zomer nauwelijks beneden de 1:12 uitgekomen.

De enige optie waar ik bijna geen gebruik van maak is het open dak. Zodra je het hemeltje openschuift neemt het windgeruis behoorlijk toe en dat vind ik wel een minpuntje. Een kennis met eenzelfde auto inclusief open dak (h)erkende dit ook. Oplossing is het hemeltje dicht houden en genieten van de rust ;).

De auto staat nu gepland voor een onderhoudsbeurt. Zijn geen storingen geweest de afgelopen periode maar de remblokken achter zijn aan vervanging toe evenals de olie, bougies en ik vermoed de accu ook.

Conclusie na ruim 27000 km is dat ik nog steeds enorm geniet van deze auto en ben van plan deze nog lange tijd door te rijden. Op naar de 150.000 km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren