Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie

BMW 520d (2001)

autoreview

4
BMW 520d (2001)
BMW 520d (2001)BMW 520d (2001)BMW 520d (2001)BMW 520d (2001)BMW 520d (2001)BMW 520d (2001)
Anoniem
  • Gebruikersreview
2 februari 2005 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering520d
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst177.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 177.000 km
  • 1 februari 2005

Wat een dijk van een auto, wel wat klassiek maar ook chique. Dat was en is mijn mening over de 5-serie van BMW. En na vele jaren Alfa gereden te hebben, wil een mens ook eens wat anders. De BMW is heerlijk ruim, alle toeters en bellen zitten erop en nog onwaarschijnlijk zuinig ook (1:16, net zo zuinig als mijn vorige auto). Wat mij minder bevalt aan de auto, is het zg. turbogat. De turbo komt er te abrupt in en met optrekken vind ik dat niet prettig. Maar op de snelweg... heerlijk rustig zoeven met 160, 170 km. Dat kost geen enkele inspanning van mens en machine. Ook gekocht met het idee ’hiermee ga ik eens lekker lang mee rijden, met een BMW moet dat kunnen’. Zou dat echt kunnen? Zie de problemen.


-----------------------------------------------------------

update 2 februari 2006 - 100.000 km

Ik vind de auto nog steeds zuinig omspringen met het kostbare vocht. Dat is zeker 1:16 - 1:16,5. Niet om gekocht, maar wel mooi meegenomen.


-------------------------------------------------------------

update 1 februari 2007 - 125.000

Bovenstaand is nog steeds geldig. Wel getwijfeld om dit jaar het nieuwe model (een demo of jong gebruikte 520d) aan te schaffen. Mijn eigen dealer had er geen en deed geen moeite voor me om er 1 voor me op te snorren. Tja, ze moeten wel willen verdienen en enige doortastendheid van de verkoper had me over de financiele pijngrens heen getrokken.

Bij andere reviews lees ik wel dat sommigen twijfelen over het prestatiepotentieel van de 520d. Ik kom zelf uit een Alfa. En de BMW heeft me in de prestaties niet teleurgesteld. De auto heeft niet de snelle reflexen van een Alfa, maar is wel snel (zeker de tussenacceleraties). Voor een ’modale’ prive-rijder zoals ik, is de 520d een prima mix tussen prestatie, ruimte en zuinigheid. Voor een zakelijke rijder, wanneer budget een minder grote rol speelt, zal een 6-cylinder (min. 530d) meer plezier geven.

------------------------------------------------------------
update 1 juni 2008 - 165.000 km

Auto bevalt prima. Zuinig, niet al te duur in onderhoud, ruim en comfortabel. De auto ziet er nog als nieuw uit. Wat wil een mens nog meer? Misschien eens tijd voor een andere, modernere look. Ik rijd per slot van rekening al bijna 5 jaar in dit ’ding’. Wederom me georienteerd op een BMW 520d van een jaar of 2 (bij de Beier). Helaas is de benaderingswijze daar onprofessioneel en we voelden ons al helemaal niet als koning behandeld. En dat mag toch wel als je ca. 30.000 euro wil gaan besteden. Dus...ik rij weer een jaartje door. Misschien ga ik mijn oorspronkelijke doelstelling halen?

------------------------------------------------------------
update 17 oktober 2008 - 177.000 km

De BMW is vandaag ingeruild voor een FORD S-Max. De BMW is een fijne auto gebleken. Alles wat hierboven is geschreven, geldt tot op de dag van vandaag onverkort. Feitelijk is het een economische en duurzame auto. Waarom dan niet weer een BMW 520D? Tja, aan de auto ligt het niet. Maar aan de dealer. In augustus wederom de dealer een kans gegeven om mij een 520D te verkopen. Ik ging voor dezelfde auto als in mei, die er inmiddels 8 maanden stond.Helaas, de klik was er niet. Helaas voor de dealer, maar ook voor mijzelf. Ik hoop dat de S-Max de komende jaren ook een trouwe metgezel zal zijn.

Tzt. volgt er een review van de S-Max.

PROBLEMEN

  • 177.000 km
  • 1 februari 2005

BMW moet echt de electronica onder de knie krijgen! Is volgens het BMW-lijfblad ook een speerpunt van de fabriek zelf. Want wat zijn er al veel sensoren vervangen! Dan valt het dashboard uit, dan gaan er bv. lampjes van de rem en ABS branden (geruststellend als je net door de Dolomieten kruist), dienstweigerende centrale vergrendeling etc. Voorgesteld aan de dealer om alle sensoren maar te gaan vervangen. Vonden zij niet zo goed idee. Want een sensor kon wel 3 jaar meegaan (?!). Er staat me nog wat te wachten. Totnogtoe alles onder garantie verholpen... dat wel. Het deed mij terugdenken aan mij eerste Alfa in 1986. Stond wel een ander prijsje tegenover.

Verder de gewone beurt gehad en daarbij niets bijzonders.

-----------------------------------------------------------

update 2 februari 2006 - 100.000 km

In 1 jaar ruim 20.000 km gereden. Ik ben de auto steeds meer gaan waarderen, ook omdat de electronica gedaan heeft wat ze moest doen. Dus ik heb de waardering voor betrouwbaarheid in positieve zin aangepast. Afgelopen jaar heeft de auto naast de APK-keuring alleen een onderhoudsbeurt gehad; that’s all!

-------------------------------------------------------------

update 1 februari 2007 - 125.000 km

In het afgelopen jaar 24.000 km gereden. De auto heeft het prima gedaan. Ik heb de betrouwbaarheid een sterretje erbij gegeven. De electronicaproblemen behoren definitief tot het verleden (ik hoop dat deze uitspraak niet vragen om problemen is). Net nieuwe banden erop gezet (het zelfde merk + type als waarmee de auto ook nieuw is geleverd). Geen overmatige slijtage. Achterbanden hebben 65.000 km hun diensten aangeboden en er zat nog 4mm op. De voorbanden waren ongelijkmatig versleten. Ik merkte ook een kleine trilling in het stuur. Dat is nu weg. Die voorbanden moesten sowieso vervangen worden; dan maar in 1 moeite alle banden. Verder heeft de auto gewoon zijn beurt (incl. APK) gehad. De dealer heeft geen onregelmatigheden geconstateerd.

-------------------------------------------------------------

update 1 juni 2008 - 165.000 km

Inmiddels 16 maanden verder en 40.000 km. In die 16 maanden 2 APK-keuringen, 2 onderhoudsbeurten volgens het boekje gehad en als extra achter 2 ’ophangstangen’ vervangen. Samen 1500 euro bij de BMW-specialist. Geen bijzonderheden en de auto doet steeds wat van hem verlangd wordt. Prima dus.

-------------------------------------------------------------

update 17 oktober 2008 - 177.000 km

In 4 1/2 maand 12.000 km gereden. Geen enkel probleem heeft zich voorgedaan.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een BMW 5-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW 525D AUT. LIFESTYLE EXEC. YOUNGTIMER NAVI STOELVERW. PDC

    BMW 525D AUT. LIFESTYLE EXEC. YOUNGTIMER NAVI STOELVERW. PDC

    • 2002
    • 235.515 km

    € 4.150

    BMW 5-serie Touring 525i Executive / AUTOMAAT / LEES TEKST !

    BMW 5-serie Touring 525i Executive / AUTOMAAT / LEES TEKST !

    • 2001
    • 388.531 km

    € 899

    BMW 5-serie E39

    BMW 5-serie E39

    • 2000
    • 59.000 km

    € 59.950

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 530i (2002)

    BMW 530i (2002)

    14
    • 17 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 5-serie (2001)

    BMW 5-serie (2001)

    8
    • 24 mei 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 530i Executive (2001)

    BMW 530i Executive (2001)

    12
    • 23 juni 2019
  • Gebruikersreview
    BMW 525d (2003)

    BMW 525d (2003)

    2
    • 1 november 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 520d (2001)

    BMW 520d (2001)

    • 17 december 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 520i Executive (2001)

    BMW 520i Executive (2001)

    26
    • 6 november 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 530i Executive (2001)

    BMW 530i Executive (2001)

    37
    • 20 oktober 2016
meer reviews
BMW 540i – 2002 – 405.221 km - Klokje Rond

BMW 540i – 2002 – 405.221 km - Klokje Rond

Een BMW 540i is natuurlijk een prachtkar. Maar wat roep je over jezelf af wanneer je voor een...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    2
    • 18 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    9
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Executive (1994)

    BMW 525i Executive (1994)

    20
    • 17 februari 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    BMW M140i (2017)

    BMW M140i (2017)

    • 26 mei 2022
  • Autosport
    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen sneller elektrificeren'

    BMW niet terug naar Formule 1: 'Willen...

    13
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition ColorVision

    BMW 1-serie en 2-serie Gran Coupé als Edition...

    8
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    Vernieuwde BMW X7 op de prijslijst

    36
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Touring Business Edition Plus (2021)

    BMW 530e Touring Business Edition Plus...

    1
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden