BMW 520d (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 177.000 km |
ERVARINGEN
- 177.000 km
Wat een dijk van een auto, wel wat klassiek maar ook chique. Dat was en is mijn mening over de 5-serie van BMW. En na vele jaren Alfa gereden te hebben, wil een mens ook eens wat anders. De BMW is heerlijk ruim, alle toeters en bellen zitten erop en nog onwaarschijnlijk zuinig ook (1:16, net zo zuinig als mijn vorige auto). Wat mij minder bevalt aan de auto, is het zg. turbogat. De turbo komt er te abrupt in en met optrekken vind ik dat niet prettig. Maar op de snelweg... heerlijk rustig zoeven met 160, 170 km. Dat kost geen enkele inspanning van mens en machine. Ook gekocht met het idee ’hiermee ga ik eens lekker lang mee rijden, met een BMW moet dat kunnen’. Zou dat echt kunnen? Zie de problemen.
-----------------------------------------------------------
update 2 februari 2006 - 100.000 km
Ik vind de auto nog steeds zuinig omspringen met het kostbare vocht. Dat is zeker 1:16 - 1:16,5. Niet om gekocht, maar wel mooi meegenomen.
-------------------------------------------------------------
update 1 februari 2007 - 125.000
Bovenstaand is nog steeds geldig. Wel getwijfeld om dit jaar het nieuwe model (een demo of jong gebruikte 520d) aan te schaffen. Mijn eigen dealer had er geen en deed geen moeite voor me om er 1 voor me op te snorren. Tja, ze moeten wel willen verdienen en enige doortastendheid van de verkoper had me over de financiele pijngrens heen getrokken.
Bij andere reviews lees ik wel dat sommigen twijfelen over het prestatiepotentieel van de 520d. Ik kom zelf uit een Alfa. En de BMW heeft me in de prestaties niet teleurgesteld. De auto heeft niet de snelle reflexen van een Alfa, maar is wel snel (zeker de tussenacceleraties). Voor een ’modale’ prive-rijder zoals ik, is de 520d een prima mix tussen prestatie, ruimte en zuinigheid. Voor een zakelijke rijder, wanneer budget een minder grote rol speelt, zal een 6-cylinder (min. 530d) meer plezier geven.
------------------------------------------------------------
update 1 juni 2008 - 165.000 km
Auto bevalt prima. Zuinig, niet al te duur in onderhoud, ruim en comfortabel. De auto ziet er nog als nieuw uit. Wat wil een mens nog meer? Misschien eens tijd voor een andere, modernere look. Ik rijd per slot van rekening al bijna 5 jaar in dit ’ding’. Wederom me georienteerd op een BMW 520d van een jaar of 2 (bij de Beier). Helaas is de benaderingswijze daar onprofessioneel en we voelden ons al helemaal niet als koning behandeld. En dat mag toch wel als je ca. 30.000 euro wil gaan besteden. Dus...ik rij weer een jaartje door. Misschien ga ik mijn oorspronkelijke doelstelling halen?
------------------------------------------------------------
update 17 oktober 2008 - 177.000 km
De BMW is vandaag ingeruild voor een FORD S-Max. De BMW is een fijne auto gebleken. Alles wat hierboven is geschreven, geldt tot op de dag van vandaag onverkort. Feitelijk is het een economische en duurzame auto. Waarom dan niet weer een BMW 520D? Tja, aan de auto ligt het niet. Maar aan de dealer. In augustus wederom de dealer een kans gegeven om mij een 520D te verkopen. Ik ging voor dezelfde auto als in mei, die er inmiddels 8 maanden stond.Helaas, de klik was er niet. Helaas voor de dealer, maar ook voor mijzelf. Ik hoop dat de S-Max de komende jaren ook een trouwe metgezel zal zijn.
Tzt. volgt er een review van de S-Max.
PROBLEMEN
- 177.000 km
BMW moet echt de electronica onder de knie krijgen! Is volgens het BMW-lijfblad ook een speerpunt van de fabriek zelf. Want wat zijn er al veel sensoren vervangen! Dan valt het dashboard uit, dan gaan er bv. lampjes van de rem en ABS branden (geruststellend als je net door de Dolomieten kruist), dienstweigerende centrale vergrendeling etc. Voorgesteld aan de dealer om alle sensoren maar te gaan vervangen. Vonden zij niet zo goed idee. Want een sensor kon wel 3 jaar meegaan (?!). Er staat me nog wat te wachten. Totnogtoe alles onder garantie verholpen... dat wel. Het deed mij terugdenken aan mij eerste Alfa in 1986. Stond wel een ander prijsje tegenover.
Verder de gewone beurt gehad en daarbij niets bijzonders.
-----------------------------------------------------------
update 2 februari 2006 - 100.000 km
In 1 jaar ruim 20.000 km gereden. Ik ben de auto steeds meer gaan waarderen, ook omdat de electronica gedaan heeft wat ze moest doen. Dus ik heb de waardering voor betrouwbaarheid in positieve zin aangepast. Afgelopen jaar heeft de auto naast de APK-keuring alleen een onderhoudsbeurt gehad; that’s all!
-------------------------------------------------------------
update 1 februari 2007 - 125.000 km
In het afgelopen jaar 24.000 km gereden. De auto heeft het prima gedaan. Ik heb de betrouwbaarheid een sterretje erbij gegeven. De electronicaproblemen behoren definitief tot het verleden (ik hoop dat deze uitspraak niet vragen om problemen is). Net nieuwe banden erop gezet (het zelfde merk + type als waarmee de auto ook nieuw is geleverd). Geen overmatige slijtage. Achterbanden hebben 65.000 km hun diensten aangeboden en er zat nog 4mm op. De voorbanden waren ongelijkmatig versleten. Ik merkte ook een kleine trilling in het stuur. Dat is nu weg. Die voorbanden moesten sowieso vervangen worden; dan maar in 1 moeite alle banden. Verder heeft de auto gewoon zijn beurt (incl. APK) gehad. De dealer heeft geen onregelmatigheden geconstateerd.
-------------------------------------------------------------
update 1 juni 2008 - 165.000 km
Inmiddels 16 maanden verder en 40.000 km. In die 16 maanden 2 APK-keuringen, 2 onderhoudsbeurten volgens het boekje gehad en als extra achter 2 ’ophangstangen’ vervangen. Samen 1500 euro bij de BMW-specialist. Geen bijzonderheden en de auto doet steeds wat van hem verlangd wordt. Prima dus.
-------------------------------------------------------------
update 17 oktober 2008 - 177.000 km
In 4 1/2 maand 12.000 km gereden. Geen enkel probleem heeft zich voorgedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.